رفتن به محتوای اصلی

"شورای دیانت" ترکیه: نامزدها نباید دستان یکدیگر را بگیرند
26.12.2017 - 13:30
تفسیر از:
اقبال اقبالی

******************

"شورای دیانت" ترکیه که عالی‌ترین نهاد رسمی دینی در این کشور است، اعلام کرد که نامزدها نباید در عرصه عمومی یا ملأ عام، دستان یکدیگر را بگیرند یا با هم "رفتار حاکی از مغازله" داشته باشند.

در بیانیه‌ای که روز دوشنبه (۴ ژانویه/ ۱۴ دی‌ماه) در وب‌سایت این نهاد رسمی هدایت امور دینی در ترکیه منتشر شد، مقامات مذهبی در پاسخ به سوالی که آیا زوج‌هایی که باهم نامزدند و هنوز عقد رسمی نکردند، می‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند، پاسخ داد که ملاقات به شرط این‌که "مقررات اسلامی" را رعایت کنند، مشکلی ندارد.

شورای دیانت ترکیه در این بیانیه از "گرفتن دستان یکدیگر" یا "مغازله " به‌عنوان نمونه‌های رفتاری که از نظر اسلام ممنوع است، یاد کرده است.

این بیانیه همچنین روش زندگی زوج‌هایی که با هم عقد رسمی نکرده اما زیر یک سقف زندگی می‌کنند، را از نظر اسلام مردود و غیرقابل‌قبول دانست.

"شورای دیانت" همچنین تاکید کرد افرادی که باهم در دوران نامزدی به‌سر می‌برند، نباید رفتاری داشته باشند که درباره آن‌ها "شایعات" به‌بار آورد و باعث شود مردم پشت سر آن‌ها و درباره‌ی "رفتار نامناسب‌شان" حرف بزنند.

"شورای دیانت" که عالی‌ترین نهاد رسمی تنسیق امور مذهبی در ترکیه است، در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد. این نهاد صدهزار کارمند دارد و سالانه بیش از یک میلیارد یورو بودجه دریافت می‌کند.

با این‌که "شورای دیانت" وظیفه دارد در راستای قانون اساسی ترکیه فتواهای تازه درباره‌ی امور زندگی مدرن دهد، فتواهای این نهاد در کشور ترکیه که سکولار است، قانون محسوب نشده و لازم‌الاجرا نیست.

با این‌که شمار قابل‌توجهی از مردم و به‌ویژه جوانان ترکیه در شهرهای بزرگ مثل استانبول یا آنکارا با ارزش‌های سکولار (غیردینی) زندگی می‌کنند، در مناطق دوردست و شهرهای کوچک‌تر ترکیه هنوز مذهب در زندگی روزمره نقش بسیار پررنگی دارد.

"شورای دیانت" در ژانویه سال گذشته‌ی میلادی نیز با فتاوی دیگری جنجال‌ساز شد. این نهاد با انتشار فتوایی از مسلمانان خواسته بود خال‌کوبی‌های تن خود را پاک کنند و اگر هم خال‌کوبی‌ها قابل پاک‌کردن نیست، "توبه و استغفار" کنند.

این نهاد مذهبی تاکید کرده بود که حضرت محمد، پیغمبر اسلام، هرگونه "نقش‌نگاری" بر روی تن را حرام و ممنوع دانسته است. این فتوا مدعی شد که خداوند هرکس را که خال‌کوبی کند، به "نفرین و عذاب الهی" دچار خواهد کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.