رفتن به محتوای اصلی

پاسخ خسرو سیف به برخی اتهامات درباره مرحوم حسین شاه حسینی
29.12.2017 - 14:21

گفتگوی سردبیر نشریه کورش با " خسرو سیف" دبیر حزب ملت ایران
در رابطه با زنده یاد " حسین شاه حسینی"
• با عرض تسلیت از درگذشت "آقای حسین شاه حسینی"، ایشان از چه مقطعی وارد فعالیت های سیاسی شدند؟
- من هم به سهم خود درگذشت آقای "شاه حسینی" را که از رهروان دیرین نهضت مقاومت ملی بود، به عموم رهروان راه مصدق به خصوص به خانواده آن شادروان، تسلیت و دل آرامی می گویم؛ صبر، شکیبایی و سلامتی برای شان آرزومندم. ایشان از سال 1320 وارد فعالیت های سیاسی شدند و این به دلیل علاقه خانواده ایشان و به خصوص پدرشان بوده است. البته ایشان در دوران نخست وزیری دکتر "مصدق" نیز در جریانات ملی حضور فعالی داشتند و همین طور پس از کودتای 28 مرداد نیز با نهضت مقاومت ملی همکاری داشتند.
• آقای "شاه حسینی" در یکی از گفتگوهای خود تاکید دارد که به لحاظ علایق مذهبی در کنار "کاشانی" حضور داشته اند و تا زمان بازگشت دکتر مصدق از لاهه نیز این نزدیکی ادامه ِیافته و زمانی که احساس می کند شکاف هایی بین این دو ایجاد شده، به دکتر مصدق گرایش پیدا می کند.
- بله همین طور است؛ ایشان به هر حال از خانواده ای مذهبی بود و سال های طولانی با روحانیان، ارتباط نزدیکی داشت. حتی زمانی که بعضی از روحانیان زندانی می شدند، ایشان با بردن سند ملکی، تلاش می کرد که شرایط آزادی آن ها را فراهم کند. اما از یک دوره ای به بعد، به صف پیروان دکتر مصدق پیوست و این اعتقاد را تا آخر عمر ادامه داد. به نظر من خیلی خوب می شد اگر اکثریت مبارزان نهضت ملی، از نظر صداقت به راه مصدق، مثل آقای "شاه حسینی" بودند.
• شما از چه زمانی با ایشان آشنا شدید و از نزدیک در جریان فعالیت های سیاسی ایشان بودید؟
- من از سال 1339 و هم زمان با تجدید فعالیت جبهه ملی، با ایشان آشنا شدم. جبهه ملی در اعلامیه ای که در منزل آقای "الهیار صالح" توسط آقای "نصرت الله امینی"، خوانده شد، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد و آقای "شاه حسینی" در بخش محلات و در کرج فعال بود. ناگفته نماند که ایشان بعد از کودتای 28 مرداد نیز از نزدیکان آیت الله "رضا زنجانی" بود و با افرادی چون "عباس رادنیا" و "رحیم عطایی" ارتباط داشته و نقش رابط بین زنجانی و دیگر اعضای نهضت مقاومت ملی را ایفا می کرد. یک بخش عمده ی دیگر از فعالیت های آقای "شاه حسینی" هم به بعد از فوت دکتر مصدق، مربوط می شود. ایشان در هیات امنای احمد آباد که مزار دکتر مصدق می باشد، حضور فعالی داشتند.
• آقای "شاه حسینی" از چه زمانی وارد شورای مرکزی جبهه ملی شد؟
- در سال 1341 کنگره جبهه ملی در منزل حاج "حسن قاسمیه" تشکیل شد. در کنگره رای گیری به عمل آمده و 35 نفر که ایشان نیز جزو آن ها بود، وارد شورای مرکزی شدند.
• اخیرا بعد از درگذشت آقای "شاه حسینی" مطالبی در شبکه های اجتماعی دیده می شود که در یکی از این مطالب، نویسنده مدعی شده که "شاه حسینی" با گروه فداییان اسلام نیز ارتباط داشته و حتی قرار بوده در ترور "احمد کسروی" مشارکت داشته باشد. تا چه میزان این گونه مطالب موثق است؟
- متاسفانه بعضی دوستان در شبکه های اجتماعی، مطالبی را گفته اند که واقعا در این زمانه دور از انصاف است. ایشان به هیچ وجه با فداییان اسلام، مرتبط نبوده و هیچ نقشی هم در قتل کسروی نداشته اند. رهبر فداییان اسلام، یک روحانی جوان به نام "میرلوحی" بود که از نام خانوادگی مادرش، "نواب صفوی" استفاده می کرد. در آن زمان، بعضی جوان ها پای سخنرانی های او می نشستند و تحت تاثیر قرار می گرفتند. خود من هم در سخنرانی نواب صفوی حضور داشتم و می دیدم که یک شعارهایی می دهد که جوان ها را جذب کند؛ اما دلیلی برای وابستگی و ارتباط آقای "شاه حسینی" با این گروه، وجود نداشت. آقای شاه حسینی هم در حکومت سابق به زندان رفت و هم در جمهوری اسلامی بازداشت شد و زیر فشار قرار گرفت.
• در مورد کتاب خاطرات ایشان، چه نظری دارید؟
- یک بخش این کتاب که مربوط است به سال 1320 تا زمان دکتر مصدق، نمی توانم اظهار نظری داشته باشم؛ اما به نظر می رسد که بخش کوچکی به خاطرات مربوط است. تا جایی که من خوانده ام، آقای "شاه حسینی" بیشتر، دیدگاه خود را در مورد بیوگرافی افراد، بیان کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

پیمان عارف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.