رفتن به محتوای اصلی

در برابر پدیده آمدنیوز چه کنیم؟!
25.01.2018 - 11:57

دروغ بزرگ، اصطلاحی در پروپاگاندا است که اولین بار آدولف هیتلر از آن به عنوان تکنیکی تبلیغاتی در دنیای سیاست استفاده کرد. از نظر هیتلر این روش مستلزم آن است که دروغ چنان عظیم باشد که هیچ کس باور نکند که «کسی آنقدر گستاخ باشد که چنین بی‌شرمانه حقیقت را تحریف کند»
در صفحه ۵۱ گزارشی که از طرف دفتر خدمات استراتژیک ایالات متحده در مورد شرح حال روحی هیتلر منتشر شده بود چنین آمده است:
«اولین قانون او این است که هیچ‌وقت نگذارید مردم دلسرد شوند، هیچ‌وقت خطا و تقصیری را نپذیرید، هیچ‌وقت تصدیق نکنید که دشمن ممکن است صفت خوبی داشته باشد، هیچ‌وقت جایی برای جایگزین باقی نگذارید، در آن واحد روی یک دشمن متمرکز شوید و تقصیر هر اتفاق بدی را بر گردن او بیاندازید. مردم دروغ بزرگ را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد.»
آنچه که در شرح حال روحی هیتلر در پاراگراف بالا خوانده شد، بی شباهت با برخی از کانال و بنگاه های خبرپراکنی امروز نیست. اگر روزی BBC فارسی به دلیل تنظیم جهت دار اخبار، مورد اتهام کارشناسان و مخاطبان قرار می گرفت، امروز اما با پدیده ای به نام آمدنیوز روبرو هستیم که نه تنها به تحریف خبر بسنده نمی کند، بلکه حتی به خلق اخبار براساس تخیلات خود می پردازد.


گستره اخبار دروغی که توسط آمدنیوز (صدای مردم) منتشر می شود به حدی است که مطالب منتشر شده در این کانال، مرز بین حق و باطل را از بین برده و همه چیز در هم آمیخته است. دامنه تخلفات رسانه ای این کانال، علاوه بر جمهوری اسلامی دامن هر شخصی موافق یا مخالف و معاند نظام را نیز گرفته است.

به عنوان مثال، چند روز پیش بود که این کانال به نقل از صفحه توییتر آفرین چیت ساز، فعال سیاسی که اخیرا از زندان آزاد شده ، مدعی اقرار این فرد در پرونده سازی علیه گلرخ ایرایی و آتنا دائمی شد. یک روز پس از این ماجرا محمود مقیمی وکیل خانم چیت ساز در صفحه فیس بوک خود نوشت: «دیروز کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) با ساخت صفحه‌ای جعلی در شبکه اجتماعی توییتر، مطالب خلاف واقعی در خصوص ایشان منتشر کرده است...وجود اختلاف میان کنشگران از جمله زندانیان سیاسی امری طبیعی است و این موضوع نباید موجب تفرقه میان این فعالان گردد. همه عزیزان دربند دارای احترامند و به مثابه یک خانواده می‌باشند. مسلم است در این مواقع، برخی به دنبال منفع خود و گرفتن ماهی از آب گلآلوده هستند.»


Missing media item.

اما نکته جالب، همان افرادی که BBC فارسی را به نشر اخبار غیر واقع و جهت دار متهم می کردند، پس از ظهور آمدنیوز آنچنان در حیرت دروغ های ساخته شده مانده اند که نمی دانند اکنون باید دربرابر جمهوری اسلامی جانب اخلاق را بگیرند، یا اینکه سرخوش به گوشه ای نشسته و از دروغ پراکنی آمدنیوز علیه جمهوری اسلامی لذت ببرند. غافل از آنکه آمدنیوز قبل از ضربه به جمهوری اسلامی، ذائقه رسانه ای مخاطبان داخلی را تغییر داده است. دروغ های بزرگ این رسانه، ذهن مخاطب را به سمتی می کشاند که دیگر اخبار و تحلیل های صحیح و کامل رسانه های مستقل داخلی و خارجی او را ارضا نمی کند.

پیش از این، کیانوش توکلی سردبیر سایت ایران گلوبال در ویدیویی بر اهمیت تشکیل یک کمیسیون برای بررسی فعالیت آمدنیوز و روح الله زم و ارائه گزارش این کمیسیون به مردم گفته بود.

اگرچه تاکنون تشکیل این کمیسیون بی نتیجه مانده اما این بر همه اصحاب رسانه های مستقل اپوزیسیون واجب است تا به مخاطبان داخلی بفهمانند که به ارزش های اخلاقی حتی در برابر دشمن وفادار هستند و اگرچه رسانه ای مانند آمدنیوز توانسته با سندسازی های مختلفی جمهوری اسلامی را در حوزه انفعال قرار بدهد ولی این موضوع نباید به اخلاق حرفه ای و رسالت این رسانه ها خدشه وارد کند.

به نظر نویسنده، پیمان عارف، یکی از معدود افرادی بوده که توانسته فارغ از صف بندی های سیاسی و ایدئولوژیک رایج و با توجه به شناختی که از قبل نسبت به فعالیت های روح الله زم و آمدنیوز داشته است، امروز علیرغم اتهامات مکرر از سوی این رسانه و جریان روح الله زم، به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان این رسانه به دنبال فعالیت های رسانه ای و حقوقی است.

چه نیکوست اگر سردبیر ایران گلوبال، پیش قراول تشکیل کمیسیون ذکر شده به مدیریت شخصی فعال در این زمینه مانند پیمان عارف باشد و در این مسیر به دور از اختلافات میان اپوزیسیون، تمام رسانه ها و گروه های مخالف رژیم را در روشنگری علیه آمدنیوز متحد سازد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.