رفتن به محتوای اصلی

"خداوند به ما کمک کند"
26.03.2018 - 20:14

✅"جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ شد تا حلقه تندروها در کابینه رئیس جمهور آمریکا تکمیل شود. بولتون در آستانه انعقاد برجام خواستار بمباران تاسیسات هسته ای ایران شده بود. او چندی پیش اظهار کرده بود جمهوری اسلامی چهل سالگی اش را نخواهد دید و گروگان های آمریکایی اول انقلاب روبان سفارت جدید ایالات متحده در ایران را افتتاح خواهند کرد. او از حامیان سرسخت مجاهدین خلق، اپوزیسیون مسلح جمهوری اسلامی است. بولتون خواستار استفاده از شکاف های قومی در ایران است و یکی از راهکارهای او استفاده از نارضایتی در استان های مرزنشین است. بولتون میانه ای با ایران بزرگ ندارد وچندان بی میل به تجزیه ایران نیست.

✅شاید بعضی ها بگویند این مورد هم در نهایت به جنگ منجر نخواهد شد اما قطعا به سیاست فقیرسازی ایران، نگه داشتن کشور در یک فضای امنیتی برای تاخیر در روند توسعه ایران منتهی می شود. سیاست خارجی ترامپ علیه تهران مقابله با روند "نرمال سازی" ایران در نظم جهانی بوده است روندی که از برجام آغاز شد و اکنون ترامپ با همکاری اسرائیل و عربستان و فشار به متحدان اروپایی اش قصد دارد وضعیت را به قبل از برجام برساند.

✅ مشکل دشمن خارجی برای ایران اصلی نیست ، مشکل محوری در داخل ایران است. ما نیاز به همبستگی و وحدت داریم اما نه وحدت در سکوت قبرستانی بلکه با پذیرش تکثر و احترام به سبک های متفاوت زندگی و عقاید دیگری. کشوری که می خواهد با تهدید خارجی مقابله کنند باید ابتدا احترام حقوق شهروندانش حفظ شود. نباید در دل مردمش آرزوی آمدن "اسکندری" باشد. فساد ، بحران محیط زیستی و بی آبی، اقتصاد ناتوان و افزایش نارضایتی در کنار فشارهای بین المللی وضعیت خطرناک تر از قبلی را برای ما رقم خواهد زد. آنچه که مایه نگرانی است قربانی شدن ایران است.

✅مشکل در مبانی سیاست خارجی ایران است. سیاست خارجی ایران از بدو انقلاب بعد از سقوط بازرگان از مدار موازنه منفی ، "نه شرقی نه غربی" خارج شد و در دام نوعی امریکاستیزی افتاد . نه مقدورات و توان ما با اهدافمان همسان است نه سیاست جامعی در استفاده از دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی داریم. ضمن اینکه یکی از منابع تقویت سیاست خارجی موفق، انسجام و قدرت ملی در داخل کشور است اما مسئولان ما میل شدیدی به تکه تکه کردن مردم، ایجاد حس تبعیض بین شهروندان دارند. اینکه در هرپرونده ای در نگاه طیف وسیعی از شهروندان جمهوری اسلامی مقصر تلقی می شود و مخالفانش سفید و فرشته هستند به خاطر همین حس تبعیض و بی اعتمادی است. ضمن اینکه تفکیک میان سیاست خارجی و داخلی فرض باطلی است. سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است. کشوری که ناتوان از اجماع میان نخبگان ، ایجاد حس همدلی و همبستگی ملی و استفاده از ظرفیت های شهروندان باشد در بلند مدت به مشکلات حادی در عرصه سیاست خارجی برخورد خواهد کرد.

✅تیکه تیکه شدن ایران آرزوی خیلی از قدرت های خارجی است. بحران ناکارآمدی و مدیریت در ایران و فقدان سیاست خارجی منسجم و هدفمند دشمنان ایران را به این آرزو نزدیک خواهد کرد. "مارتین ایندایک" دیپلمات مطرح آمریکایی و فرستاده ویژه سابق ایالات متحده در مذاکرات بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها بعد از شنیدن خبر ترامپ دربخشی از توئیتش نوشته بود"... بولتون به خوبی می داند چگونه دولت ترامپ را به نام او رهبری کند. خداوند به ما کمک کند. " و البته به سخن این دیپلمات آمریکایی باید اضافه کرد:" خداوند ایران را هم از شر دشمنان داخلی و خارجی اش حفظ کند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
سایت ملی مذهبی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.