رفتن به محتوای اصلی

فرانسه و آمریکا آمادۀ واکنش نظامی علیه رژیم اسد هستند
حملۀ شیمیایی در دوما، واقعیت یا صحنه سازی؟
10.04.2018 - 15:19

"بنژامن گیریوُ"، سخنگوی دولت فرانسه، سه شنبه دهم آوریل با اشاره به حملۀ اخیر شیمیایی علیه شهر دوما در حومۀ دمشق هشدار داد که اگر دولت سوریه از خط قرمز عبور کرده باشد با واکنش نظامی روبرو خواهد شد. سخنگوی دولت فرانسه اضافه کرد که در این خصوص رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا با یکدیگر گفتگو کرده اند و اگر مسببان این حملۀ شیمیایی شناسایی شوند، اگر رژیم سوریه از خط قرمز عبور کرده باشد، این اقدام، چنانکه رئیس جمهوری فرانسه بارها اعلام کرده، با واکنش نظامی روبرو خواهد شد.
سخنگوی دولت فرانسه تصریح کرد که رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در گفتگوی تلفنی شان اطلاعات خود را در تأئید به کارگیری سلاح شیمیایی در بمباران دوما با یکدیگر مبادله و دستورات لازم را برای ادامۀ تحقیقات در این خصوص به مقامات دو کشور ابلاغ کردند.
سخنگوی دولت فرانسه تصریح کرد که قرار است امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در دو روز آینده با همتای آمریکایی اش مجدداً گفتگو کند.
کاخ الیزه دیشب نهم آوریل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در دو روز گذشته طی چند نوبت در خصوص حملۀ شیمیایی شهر دوما با یکدیگر تبادل نظر کردند و دو کشور خواستار "واکنش قاطع" جامعۀ بین المللی در قبال این حمله هستند.
دیروز دوشنبه نهم آوریل رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که کشورش با قدرت به حملۀ شیمیاییِ شهر دوما پاسخ خواهد داد. به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، آمریکا در تلاش است که پیش از اقدام نظامی، قطعنامه ای را امروز سه شنبه دهم آوریل به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند. هدف از این قطعنامه تصویب سازوکار تحقیق بین المللی دربارۀ بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه است.
دولت روسیه از هم اکنون گفته است که طرح قطعنامۀ آمریکا دربرگیرندۀ "نکات غیرقابل قبول" است و به گمان کارشناسان مسکو قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا را وتو خواهد کرد. همین منابع می افزایند که وتوی این قطعنامه از سوی روسیه، بهانۀ لازم را به آمریکا و احتمالاً فرانسه برای اقدام نظامی خواهد داد.
نشست شورای امنیت در روز دوشنبه نهم آوریل صحنۀ رویارویی تنش آلود با روسیه بود. سه کشور فرانسه، بریتانیا و آمریکا رژیم بشار اسد را عامل حملۀ شیمیایی روز شنبه در شهر دوما می دانند که به گفتۀ منابع مستقل و سازمان های امدادرسان به کشته شدن بیش از ۴٠ تن در غوطۀ شرقی منجر شد.
نیکی هیلی، نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل، با اشاره به این حمله گفت : "فقط یک جانور درنده می تواند مرتکب این عمل شود و وقت آن رسیده که جهان شاهد اجرای عدالت باشد." نمایندۀ فرانسه در سازمان ملل، "فرانسوا دولاتر"، در اظهاراتی جداگانه تأکید کرد که "هیچ تردیدی در مورد مسببان این حملۀ جدید وجود ندارد."
پیشتر کاخ سفید واشنگتن، رژیم های روسیه و ایران را از مسببان این حمله خوانده و گفته بود که رژیم سوریه "بدون پشتیبانی مادّی مسکو و تهران" قادر به انجام این حملۀ شیمیایی نبوده است. همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده بود که رژیم های دمشق، مسکو و تهران بهای سنگین این حمله را خواهند پرداخت. او برای اولین بار در هشدارهایش از ولادیمیر پوتین همتای روس خود نام برده بود.

با این حال، "واسیلی نبنزئیا، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل مدعی است که حملۀ شیمیایی در دوما صورت نگرفته و هر آنچه در این باره گفته و نشان داده شده، همگی صحنه سازی محض است. نمایندۀ روسیه در سازمان ملل همچنین به قدرت های غربی هشدار داده که از به کارگیری ادبیات جنگجویانه بپرهیزند. او همچنین نسبت به نتایج اقدام نظامی قدرت های غربی علیه رژیم اسد هشدار داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
رادیو بین المللی فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.