رفتن به محتوای اصلی

منتظر حمله خفیف آمریکایی‌ها به سوریه باشید!
ژست بزرگ نظامی برای گرفتن حداقل امتیاز
13.04.2018 - 09:19

هادی محمدی در گفتگو با مشرق:

می‌توان انتظار داشت که مقامات آمریکایی بعد از یک ژست ارعاب گونه و نمایشی برای آنکه طرف مقابل را وادار به تسلیم کنند؛ مجبورند به یک رفتار حداقلی و مدیریت شده دست بزنند.
 آیا ساعت صفر نزدیک شده و سوریه در معرض حمله آمریکایی- فرانسوی- انگلیسی قرار دارد؟ این سوالی است که فضای بین الملل را درگیر کرده است و بهانه ای شد برای ما تا با هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه گفتگو کنیم.
** سوال بزرگی که این روزها اذهان عمومی را در سطح جهانی به خودش متوجه کرده است این هست که سرانجام این صف آرایی نظامی آمریکایی برای حمله به سوریه و هشدارهای روسیه و هم پیمانان دولت سوریه به کجا خواهد انجامید.
هادی محمدی : آمریکایی‌ها در واقع به بهانه دفاع از رژیم صهیونیستی، در پوششی از موضوع بکار گیری سلاح‌های شیمیایی برای تغییر روندهای فعلی در سوریه تلاش کرده‌اند که یک فضای ارعابی بوجود آید، تا از طریق این فضای ارعاب، روسیه و همپیمانان دولت سوریه را متوقف کند. دلیل این امر این است که هم پیمانان آنها چه در سطح اروپایی چه در سطح کشورهای عربی و منطقه‌ای، آمادگی ورود به یک درگیری جدی در سوریه برای مقابله با نیروهای روسیه و نیروهای مقاومت را ندارند.
موضع گیری های مستحکمی که از طرف مقامات روس عنوان شده است نشان می دهد که، روسیه به هیچ وجه در مقابل ارعاب‌های آمریکایی و غربی کوتاه نمی‌آید و لذا بسیار بدیهی است که احتمال هرگونه درگیری گسترده و جنگ وسیع را منتفی بدانیم و یا آن را در حداقل شرایط ممکن تلقی کنیم.
آمریکایی ها اگر چنانچه در سوریه واکنشی هم نشان ندهد برای آنان بسیار پر هزینه خواهد بود. لذا می شود انتظار داشت که مقامات آمریکایی بعد از یک ژست ارعاب گونه و نمایشی برای آنکه طرف مقابل را وادار به تسلیم کنند؛ مجبورند به یک رفتار حداقلی و مدیریت شده دست بزنند و این مساله را میشود از طریق اعلام فعال بودن خط ارتباط داغ بین مسکو و واشنگتن که اخیرا اعلام شده استنباط کرد.
به نظر می رسد که آمریکایی‌ها و مجموعه آنها در سطح منطقه‌ای و کشورهای اروپایی که در این صف بندی نمایشی شرکت کرده‌اند قطعا باید در یک رفتار حداقلی و غیر موثر در تحولات سوریه تن بدهند شاید چیزی شبیه به حمله قبلی آمریکایی‌ها به «شعیرات» و یا حتی ضعیف تر از آن در برخی از مناطق شاهد باشیم.
لذا هزینه این نمایش بزرگ نظامی برای نشان دادن اقتدار آمریکایی در سوریه به یک شرایط نامطلوب می تواند منتهی شود که آنها را بار دیگر برای یک شکست در تامین اهدافی که داشتند مواجه کند.
یعنی سطح اهداف تعیین شده در قبال ژست گسترده ای که از جهت نظامی آمریکا و همپیمانانش گرفتند قابل مقایسه نیست و همین مساله یکی از نقاط شکست آنها خواهد بود.
نکته بعدی این است که در حمله به «تی 4» که طی آن تعدادی از مدافعان حرم ایرانی به شهادت رسیدند، باید توجه کنیم که این موضوع در چارچوب اطلاع مقامات رژیم صهیونیستی بوده، این نوع از رفتار، یک قتل آگاهانه تلقی شده و همانگونه که دکتر ولایتی گفتند قطعا به این جنایت صهیونیست‌ها پاسخ داده خواهد شد. و این موضع را «آموس یادلین» که از مقامات اسرائیل است، مورد تاکید قرار داده؛ لذا باید اسرائیل منتظر سیلی محکمی در ازای شهادت آگاهانه و عامدانه‌ای باشد که در «تی 4» برعلیه مدافعان حرم ایرانی به اجرا گذاشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
مشرق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.