رفتن به محتوای اصلی

رجب طيب اردوغان ديكتاتورى تمام عيار كه به دنبال كنترل كامل است
27.04.2018 - 17:52

رجب طيب اردوغان يكى از رهبران سياسى نو ظهور است كسى كه ملاحظه كاريهاى يك انتخابات ظاهرى و فرمايشى (نه واقعى) را در نظر دارد و ريسك از دادن  آرا را نمى كند ،از اين لحاظ رئيس جمهور تركيه تفاوتى با ولاديمير پوتين روسيه و السيسى مصر ندارد. حكمت دمكراسى مورد علاقه اينها "رأى دادن ازشما و برنده شدن از ما ".

ممكن است اردوغان و حزب عدالت و توسعه او AKP پارتى انتخابات زودهنگام رياست جمهورى و رأى گيرى پارلمانى ٢٤ ژوئن را ببازد اما بعيد بنظر مى رسد.
آك پارتى در سال ٢٠١٥ اكثريت كرسى هاى مجلس را كسب كرد، و اكنون از حمايت حزب حركت ملى MHP مطمئن است، اردوغان تنها سياستمدار برتر تركيه خواهد ماند، موقعيتى كه او آنرا براى يك دهه يا بيشتر اشغال كرده است با دست كشيدن از اين موفقيت و فرصت همخوانى ندارد، او ذاتا شخصيتى تفرقه انداز است، نظر سنجى متروپل محبوبيت او را ٤٩٪‏ ارزيابى كرده و مخالفان او را بيش از ٤٢٪‏  پيش بينى مى كند، حتى اگر سياستمدارهاى برجسته، شايسته و تأثير گذار شانس رقابت با او را داشته باشند مانع از غاصب بودن او نخواهند شد، داود كيچدار اوغلو محبوب اما بى لياقت رهبر عمده ترين گروه اپوزسيون حزب جمهورى مردم CHP فقط ١٩٪‏ درصد آرا را كسب كرد .

رأى دهنده گان ترك در تاريخ ١٦ آوريل با احتياط و شك و ترديد بسته اصلاحى قانون اساسى اردوغان را تأييد كردند و قدرت تازه اى به او بخشيدند، اين اصلاحيه كشور را از دمكراسى پارلمانى به سيستم رياست جمهورى تغيير مى دهد، كه بطور يقين از زمان آغاز جمهورى تركيه در سال ١٩٢٢ توسعه سياسى قابل توجهى بشمار مى آيد، در اين سيستم جديد كه تا انتخابات ژوئن مؤثر نيست اردوغان مى تواند دو دوره ديگر در مقام رياست جمهورى قرار گيرد و اين به معنى حكمرانى وى در رأس كشور تا سال ٢٠٢٩ مى باشد، قانون جديد به طرزى غير شفاف و موهوم به اردوغان اجازه عزل و نصب قضات، تحت تعقيب قرار دادن آنها، گماشتن كابينه، لغو پست نخست وزيرى و محدود كردن نقش پارلمان براى اصلاح قانون را خواهد داد.

طرفداران رئيس جمهور معتقدند كه سيستم جديد، كشور را امن تر و قوى مى كند اما مخالفان نگران اين هستند كه سيستم جديد كشور را بسوى عصر استبداد كه تمام اختيارات در دست يك مرد بود مى برد.
اردوغان دوستان قديمى خود عبدالله گولن و داود اوغلو به ترتيب رئيس جمهور و نخست وزير پيشين را از صحنه بدر كرد و اطمينان يافت كه هيچكس در AKP رقيب او نخواهد شد.
از كودتاى نافرجام ٢٠١٦ او بطور سيستماتيك پايه هاى قدرت رقبا و استقلال رسانه ها را سست كرد، پارلمانترهاى كورد را زندانى و روزنامه نگاران را به زنجير كشيد، همچنين دهها هزار كارمند دولت و ارتشيان، و قضات دادگاهها را به بهانه امنيت ملى بركنار كرد، در چنين وضعيتى دور نماى رقابت واقعى، باز وآزاد و انتخابات گرم معنى نمى دهد.

در يك فهم منطقى و واقعى اردوغان كه خود زمانى زندانى بود  و بسيار دشوار مطرح شد در تمام زندگيش منتظر چنين فرصتى بود. او اگر برنده شود تمام اختيارات جديد نظارت اجرايى كه طى يك سال قبل با شك و ترديد از سوى مردم مورد تأييد قرار گرفت را خواهد داشت.

براساس برنامه زمانبندى شده برنامه انتخابات تا ١٨ ماه ديگر برگزار نخواهد شد، با برگزارى انتخابات زودوس اردوغان سرانجام كنترل كامل تمام جنبه هاى سياسى، داخلى و خارجى را كسب خواهد كرد، او در حالت كلى ديكتاتور خواهد شد و حتى از كمال آتاترك قدرت بيشترى خواهد داشت، سياستمداران لندن، پاريس، برلين و واشنگتن نگرانند كه دوست و متحدى واقعى در آنكارا ندارند، آنها چهره مستبدى را مى بينند كه از ناسيوناليسم و عاطفه اسلامى مردم، خارجى هراسى و اروپا هراسى بهره بردارى مى كند و با توجيه و بزرگنمايى احساس عمومى ناامنى بحران كشور همسايه(سوريه) و پايمال كردن سازمان يافته حقوق انسانها و وحشيگرى و توسعه افكار ضد غربى را اشاعه ميدهد.

تركيه در دست اردوغان هرچند كه عضو ناتو است اكنون متحد و هم پيمان نزديك روسيه است، در سوريه اردوغان متحد مسكو و تهران است و سياست هاى منطقه اى آنها را كه توافق بر سر ماندن اسد مى باشد دنبال مى كند در حاليكه اسد پيشتر مى خواست كناره گيرى كند، در عوض مسكو در برابر تجاوز تركيه به عفرين در شمال غرب سوريه براى انتقام گيرى از كوردهاى سوريه و عراق كه تركيه اتهام تروريسم را به آنها ميدهد ساكت ماند.

سابقه لفاظى و آتش افروزيها بر ضد كوردها نقش بزرگى در انتخاب مجدد اردوغان خواهد داشت، او روز چهارشنبه گفت: "حضور قدرتمند ما در عفرين يكى ازدلايل فراخوان انتخابات زود رس بود"

براى مثال پوتين، جين پينگ رئيس جمهور مادام العمر چين احتمالا ابهام و استيلاى اردوغان را تحت تأثير قرار داده باشند، تندروهاى ايران احتمالا اورا تشويق مى كنند، اما دمكراسى غربى چيزى كه تركها سالهاست با اشتياق و آرزو آنرا تقليد و پيروى مى كنند اورا نخواهند پذيرفت، براى آنها تركيه بيش از پيش در مسير غلط مناظره و مشاجره هاى جهانى بين آزادى و كنترل قرارگرفته است.

https://www.theguardian.com/world/2018/apr/19/rec…

Imag: Photograph: Adem Altan/AFP/Getty Images

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناشناس
برگرفته از:
گاردين
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.