رفتن به محتوای اصلی

بحران آب
23.06.2018 - 15:55

به گزارش خبرگزاری مهر محسن کعب عمیر مسئول روابط عمومی مجتمع پتروشیمی گفت: «به دلیل شوری بیش از حد آب در آبادان، تمام لوله های مجتمع دچار مشکل شده بودند و به رغم اینکه چند روزی این وضعیت ادامه داشت اما در نهایت مسئولان شرکت تصمیم به تعطیلی تمامی واحدها گرفتند و به این ترتیب مجتمع تعطیل شد.»
خبرگزاری مهر گزارش کرد که در یک ماه گذشته به علت کاهش دبی رودخانه کارون، آب شور دریا به آب شیرین غلبه کرد و این امر باعث پیشروی آب شور به شهرهای آبادان و خرمشهر شده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد مردم آبادان و خرمشهر برای خرید آب آشامیدنی در صف‌های طولانی ایستاده‌اند و به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، آب شرب سالم در این شهرها تبدیل به یک کالای نایاب شده است.
احداث بی‌رویه سدها در مسیر رود کارون و پروژه‌های انتقال آب از بالادست و سرچشمه‌های این رود که زمانی پرآب‌ترین رود ایران بوده و در آن کشتیرانی صورت می‌گرفت، باعث خشکی رودخانه در مناطق پایین دست، افزایش درجه شوری آب، خشکی تالاب‌ها و تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن شده است.
استانی که زمانی قطب کشاورزی در ایران بود، در حال حاضر به دلیل کمبود آب، کشت برخی محصولات کشاورزی ممنوع است؛ حتی محصولی مانند بامیه که فقط یک بار در هفته آبیاری می شود.
علاوه بر کمبود آب در ماه‌های اخیر کاشت برنج در منطقه ممنوع شده، تولیدات کشاورزی کاهش یافته و نخلستان‌ها این استان از بین رفته‌اند. علاوه بر این میزان شوری آب در آبادان و شادگان نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است. کارشناسان منشاء این مشکلات را سدسازی‌های بی‌رویه در مسیر رودخانه کارون و انتقال آب از مناطق بالادست و سرچمشه این رود به فلات مرکزی ایران می‌دانند.
مردم شهرهای مختلف خوزستان بارها در اعتراض به پروژه‌های انتقال آب رودخانه‌های این استان اعتراض کرده و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز و زنجیره‌های انسانی به راه انداخته‌اند. در سوی مقابل تعدادی از فعالان محیط زیست نیز به دلایل مختلف از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته و تعدادی از آنها نیز دستگیر شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
العربیة

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.