رفتن به محتوای اصلی

ترکیه به دیکتاتوری طیب بابا سلام کرد!
26.06.2018 - 17:57

عجب روزگار عجیب و غریبی است،جماعت ترک که تا دیروز شرایط ایران را به باد تمسخر می گرفتند !خودشان دیروز با دست خود سند بردگی و ایرانیزه شدن را امضاء نمودند.
بخش بزرگی از جمعیت هشتاد و چهار میلیونی ترکیه را جمعیتی از زنان و مردان پابه سن گذاشته ایی تشکیل م دهند که سواد کم در هر مورد آموزشی و سیاسی دارند.زنان و مردانی که طعم تلخ و سخت زندگی دوران نجم الدین اربکان و پیش از او را لمس کرده اند و به رجب طیب اردوغان به چشم یک منجی نگاه می کنند.
دورانی پیش از طیب اردوغان به گواه اکثریت آنان کارخانجات یکسال حقوق معوقه را به زحمت پرداخت می کردند ،کشاورزان محصولات زراعی را به وعده های چند ماهه می فروختند!
همه این موارد را کنار هم بگذارید و حکایت زندگی همین جماعت که بخش اعظم غالب جامعه ترکیه را تشکیل می دهند را کنار دگرگونی های اقتصادی پس از به قدرت رسیدن شهردار سابق استانبول قراردهید!؟
اردوغان از تابستان دو هزار و سه که به عنوان نخست وزیر عبدالله گل پابه عرصه مملکت داری گذاشت در طی یکسال چنان دگرگونی در وضعیت اقتصاد ترکیه و رونق صنایع ترکیه به وجود آورد که اگر گزاف نباشد ،برخی او را پیامبر یا همان طیب بابا خطاب می کنند.همان پیر مردان و پیرزنانی که حقوق هایشان به موعد ماه پرداخت شد و ترس از گرسنه ماندن دیگر در وجودشان باعث نمی شد پول در پستو پنهان کنند.
یک برگ برنده و یک آس مهم که در دست رجب اردوغان بود همان پیشنه مذهبی و اسلامیست بودن حزب عدالت و توسعه و خانواده خودش بود.
غالب جمعیت ترکیه مسلمان می باشند و به دلیل اینکه مردان اش بیشتر زمان خود را در قهوه خانه ها به ورق بازی و تخت نرد مشغول هستند و زنان اش در خانه به خانه داری مبادرت می ورزند!کمترین مطالعه و آگاهی را نسبت به ادیان دیگر دارند و با مواجهه سایر ادیان جبهه گرفته و ایشان را عامل فقر و بیماری و بلایا قلمداد می کنند.
حال تصور کنید احزاب مخالف در این سطح فکری از جامعه را که چشم و گوش بسته اند را ترغیب به مخالفت با اردوغان نمایند.
شاید برخی رسانه ها بگویند در انتخابات روز گذشته ترکیه مانند انتخابات ایران و چند ماه گذشته روسیه مهندسی و دست کاری شده است.اما به ضرس قاطع به این دوستان باید گفت اردوغان با پیشنه درخشان در معیشت و اقتصاد برگ برنده اش را از مدت ها پیش در جیب داشت و اینکه خود در خواست انتخابات زود هنگام را داد از پیروزی در این نمایش سیاسی مطمئن بود.
با همه این تفاسیر و خدمات گسترده اردوغان در گذشته،اینکه رئیس جمهور قدرت طلب و سیری ناپذیر ترکیه و نزدیکان ایشان جنون قدرت در وجودشان روز به روز فزونی می یابد و سعی بر دائمی کردن حکومت خود دارند را اکثریت مردم ترکیه درک ننمودند.
حال باید شاهد همان بلایی که بر سرایران چهل سال پیش آمد و محدودیت ها گام به گام صورت گرفت و سر انجام به خفقان چهار دهه ایی مبدل شد.در انتظار آینده سیاسی ترکیه است.
آری اگر حافظه تاریخی مردم تضعیف نشده باشد خمینی و نوچه های به اصطلاح روشنفکر اش(فاحشه مغزی)از ابرهیم یزدی و قطب زاده ،سنجابی و دستمالچی گرفته تا بنی صدری که شاید این روزها بغیر از چند فرد بی اراده و همسرش برای حرف هایش تره هم خورد نمی کند!در گوش و حلق ملت بی اطلاع و کم سواد آن روزهای ایران از فواید اسلامیزه شدن ایران گفتند.که ملت شکم سیر که توقع داشتند بشکه های نفت هم پشت درب خانه هایشان بیاید .به خیابان آمدند و سوار بر موج احساسات آن بلای خانه مان سوز و طاعون را به این سرزمین فراخواندند!؟
سرنوشت ترکیه هم در بسیاری موارد شبیه آن روزهای ایران است.
تحلیلگران و اپوزیسون ترکیه هرچه زور بزنند دیگر فایده ایی ندارد ،زیرا رئیس جمهور مادام العمر این کشور جای پای خود را سفت کرده است.
یاد آن روزهایی در ذهن مرور می کنم که بسیاری مردم ترکیه به احوال ما ایرانی ها می خندیدند و به خود و کشورشان افتخار می نمودند،حال بیایند و تحویل بگیرند تورم از سه سال پیش و سخت گیری هایی که هروز بیشتر می شود.
حال بفرمایید ترکیه نوین تان را تحویل بگیرید

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حمید جباری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.