رفتن به محتوای اصلی

بلاتکلیفی و بی‌خبری چهار تن از بازداشت شدگان مراسم قلعه بابک
21.07.2018 - 22:03

ابراهیم نوری ، کیومرث اسلامی ، جعفر رستمی و غلام‌قلی‌زاده چهار تن از بازداشت‌شدگان مراسم گردهمایی قلعه‌بابک، پس از گذشت بیش از دو هفته در وضعیت بلاتکلیفی و بی‌خبری بسر می برند.
ابراهیم نوری و جعفر رستمی در بازداشتگاه اوین تهران ، کیومرث اسلامی در زندان مغان ، و غلام قلی‌زاده در قرنطینه زندان اورمیه چهار فعال تورکی هستند که مسئولین امنیتی و قضایی رسیدگی به پرونده آنها ، از آزادی موقت آنها ممانعت بعمل آورده‌اند
به گفته خانم زیبا پیله‌ور همسر جعفر رستمی که گزارشات پیگیری آزادی همسرش را در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکند،اتهام آقای رستمی از اقدام علیه امنیت ملی به فعالیت تبلیغی علیه نظام تغییر کرده و در تاریخ ۲۳ تیرماه مراحل بازجویی و تحقیقات در باره وی به اتمام رسیده است.
خانم پیله‌ور این موضوع را از زبان همسرش که موفق به ملاقات با او شده و واحد تحویل وسایل ضبط شده متهمین در بازداشتگاه اوین عنوان کرده و افزوده است: پرونده در شعبه ۷ دادسرای اوین در جریان است.
در این بین هرچند شعبه مذکور قرار وثیقه چهل میلیون تومانی به قید کفالت با دو فیش حقوقی برای وی را صادر کرده ولی همین شعبه بنا بدلایل نامعلوم از پذیرش وثیقه صادره سر باز می‌زند.
رستمی هفت روز از بازداشتش در انفرادی ۲۰۹ بوده و از آن روز تاکنون در بندعمومی-اتاق ۱۳۲ در بلاتکلیفی نگه داشته می‌شود.
ابراهیم نوری دانش‌آموخته زبان انگلیسی ، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد اهر و همکار قلمی ماهنامه خط صلح که همزمان و همراه با آقای رستمی در تاریخ ۱۱ تیر دستگیر و به بازداشتگاه اوین منتقل شده در شرایط کاملا نامعلومی بسر می‌برد.
بازپرس پرونده به پیگیرشوندگان وضعیت بازداشت او اعلام کرده که پرونده وی بصورت ویژه دنبال می‌شود و تحقیقات و بازجویی‌ها از این فعال مدنی زمان زیادی خواهد بُرد.
ابراهیم نوری تاکنون بیش از سی بار بازداشت شده و در دو محاکمه اخیر خود جمعا به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
شش ماه حکم حبس او از طریق اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق راه‌پیمایی اعتراضی در روز قدس به سیاست‌های دو پهلو و متناقض رژیم فعلی ایران در برخورد با مسلمان‌های دنیا از جمله سکوت در برابر جنایات دولت چین علیه مسلمانان اویغور و سکوت در برابر مسلمان آواره شده از جنگ قره‌باغ بوده و ده ماه حبس وی نیز از اتهام اقدام علیه امنیت ملی به جهت اعتراض به برنامه‌توهین آمیز فتیله در سیمای جمهوری اسلامی ایران علیه تورکها صورت گرفته است.
کیومرث اسلامی فعال فرهنگی و اجتماعی آذربایجانی سومین بلاتکلیف بازداشت‌شدگان مراسم قلعه‌بابک است.
او در تاریخ ۱۴ تیر در مغان بازداشت و پس از بازجویی همراه با شکنجه که باعث شکستگی در ناحیه سرش شده پس از انتقال به قرنطینه و زندان مغان، علی‌رغم تامین قرار وثیقه صادره از سوی بازپرس پرونده ، امکان آزادیش به درخواست نیروهای امنیتی فراهم نشده است.
این فعال مدنی در زندان نیز چندین بار جهت بازجویی تحویل نیروهای امنیتی شده که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
غلام‌قلی‌زاده فعال مدنی اورمیه نیز که در روز ۱۴ تیر‌ماه در شهر کلیبر دستگیر شده و پس از شکنجه شدیدِ منجر به بستری شدن در بهداری نیروی انتظامی ،به دستور دادستان اورمیه به بازداشتگاه این شهر انتقال و شرایطش نامعلوم گزارش می‌شود.
مراسم گردهمایی قلعه بابک در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه امسال تحت تدابیر شدید امنیتی در کلیبر برگزار شد . در حاشیه این مراسم بیش از هشتاد نفر در سراسر آذربایجان دستگیر و ده‌ها نفر احضار ،تهدید و تحت تعقیب قرار گرفتند. اکثر دستگیر شدگان موقع دستگیری و برخی در حین بازجویی مورد ضرب و شتم ، توهین و تحقیر قرار گرفته‌اند.
آزادی یازده فعال بنامهای عباس لسانی ، عسگر اکبرزاده ، رحیم غلامی ، علی واثقی ، سعید صادقی‌فر ، مرتضی محمدی ، سهند معالی ، احد آلویی ، سالار افشاری ، سجاد صدقی و یاشار حسن‌پور نیز موقت و با تودیع وثیقه صورت گرفته است.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.