رفتن به محتوای اصلی

مریم اصغری؛ جوان‌ترین نامزد پیرترین حزب سوئد در پارلمان
27.08.2018 - 17:35

از چهارده سالگی شروع به فعالیت‌های داوطلبانه برای حمایت از مهاجران در استکهلم کرد، یک سال بعد از آن عضویت حزب سوسیال دموکرات سوئد را گرفت و حالا جوانترین نامزد بزرگترین و قدیمی‌ترین حزب سیاسی سوئد در انتخابات پارلمانی پیش‌روی این کشور است.
مریم اصغری که افغان‌تبار و نوزده ساله است، در انتخابات نهم سپتامبر سوئد برای اولین بار واجد شرایط رای دادن شده است و اولین رای زندگی‌اش به شخص دیگری جز به خود او تعلق نمی‌گیرد. او ضمن اینکه نامزد پارلمان از حوزه استکهلم است، نامزد شورای شهر استکهلم نیز است.
او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از تجربه‌اش درباره زندگی به عنوان فرزند یک خانواده مهاجر در جامعه سوئد گفت.
مریم می‌گوید از کودکی و از زمانی که دانش‌آموز بوده است تفاوت نگاه‌ها به مهاجران و شکاف طبقاتی میان گروه‌های مختلف جامعه سوئد را احساس کرده است.
او می‌گوید:"حتی در مکتب (مدرسه) می‌دیدم که تفاوتی میان مهاجر و سوئدی و پولدار و فقیر وجود داشت...تفاوت میانگین سنی میان افرادی که در محله فقیر نشین زندگی می‌کنند، جایی که من زندگی می‌کنم با افرادی که در مناطق مرفه زندگی می‌کنند سیزده سال است."

مریم اصغری از نوجوانی به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی رو آورد
همین اختلافات طبقاتی در نوجوانی انگیزه او برای فعالیت‌های داوطلبانه به حمایت از گروه‌های اقلیت و مهاجران در سوئد بوده است. او پس از مطالعه درباره احزاب سیاسی مختلف به حزب سوسیال دموکرات که در "سیاست‌هایش از مهاجران اقلیت‌ها حمایت می‌کند" پیوست.
از سوئد همواره به عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجران یاد شده است و همواره پذیرای مهاجران کشورهای مختلف بوده است، اما موضوع مهاجران و پناهجویان یکی از مباحث اصلی انتخابات پیشرو در سوئد است و بنا به نظرسنجی‌ها حزب ضد مهاجرت دموکرات بیش‌تر هر زمان دیگری قوت گرفته و در رقابت تنگاتنگی با سوسیال دموکرات، حزب حاکم و طرفدار مهاجرت قرار دارد.
'حالا از نژادپرستان بیشتر می‌ترسم'
مریم اصغری می‌گوید، فعالیت‌های راست‌گرایان افراطی و "نژادپرستان" علیه مهاجران و کسانی که "مثل خود شان به نظر نمی‌آیند" در سوئد افزایش یافته است. او می‌گوید خودش از کسانی بوده که اخیرا مورد حمله افراد این گروه‌ها در فضای مجازی قرار گرفته است.
مریم می‌گوید: "قبلا که مرا تا پیش خانه مرا دنبال می‌کردند و یا در شبکه‌های اجتماعی تهدید می‌کردند، نمی‌ترسیدم ولی امسال این تهدیدها بیشتر شده است و به راستی که گاهی می‌ترسم... در توییتر به من حمله کردند و به من گفتند برو به افغانستان برگرد."
خانواده مریم، در دهه ۱۹۹۰ میلادی در زمان اوج‌گیری جنگ‌های داخلی افغانستان از این کشور بیرون شد. اول به ایران مهاجرت کرد، بعد از آن به روسیه و سپس به سوئد رفت و همانجا را برای زندگی انتخابات کرد.
مریم در این خانواده در سوئد به دنیا آمد و سال گذشته مدرسه را تمام کرد و قرار است در بهار سال آینده وارد دانشگاه شود.

مریم اصغری در تظاهرات مختلف اعتراضی علیه گروه‌های ضد مهاجرت شرکت کرده است
وقتی از او پرسیدم که ارتباطش با جامعه افغانستان چگونه است، گفت: "من همیشه خودم را پیش از آن که سوئدی بگویم افغان می‌گویم. خبرهای بد افغانستان مرا همیشه غمگین کرده است."
پیامش به دختران افغان این است که همیشه در راستای حقوق خود هماهنگ عمل کنند و صدای شان را بلند کنند چرا که "زبان برنده‌تر از شمشیر است"
او تنها زن متعلق به یک خانواده مهاجر افغان در غرب نیست که سهم گرفتنش در سیاست مورد توجه قرار گرفته است.
چند ماه پیش یک زن بریتانیایی افغان‌تبار برای اولین بار در انتخابات شوراهای محلی در پایتخت بریتانیا به عنوان نماینده منطقه خود انتخاب شد. همچنین در سال ۲۰۱۵ مریم منصف، سیاستمدار افغان‌تبار کانادایی به مجلس این کشور راه یافت و سپس به عنوان وزیر نهادهاى دموکراتیک دولت کانادا معرفی شد.
سربلندی مادر و پدر
ملیحه اصغری، مادر مریم می‌گوید او از کودکی افکار بلندپروازانه داشت و "بالاتر از سن و سالش سوال می‌پرسید".
"وقتی ما مهاجر شدیم به علت جنگ‌ها، از مرگ فرار کردیم، فرزندان ما در دامان یک کشور امن پرورش یافتند و به این جایگاه رسیدند...افتخار مریم فقط به خانواده ما نه به تمام جامعه افغانستان و به تمام فارسی‌زبانان می‌رسد."
حسین اصغری، پدر مریم می‌گوید که مهاجرتش از افغانستان از مجبوریت بوده است. در زمانی که او از افغانستان بیرون شد هزاران نفر در اثر جنگ‌های داخلی افغانستان کشته شدند.
آقای اصغری درباره دخترش مریم گفت که از او در کودکی همیشه می‌خواست رهبر و تنظیم‌کننده گروه باشد. او می‌گوید نمی‌توان نادیده گرفت که جامعه سوئد بستری برای رشد مریم فراهم کرده اما به نظر او "در جامعه میزبان یک مهمان دو برابر و سه برابر اعضای آن جامعه فعال باشد، از نظر استعداد و توانایی‌ها و هم از نظر مبارزه کند تا اعتماد یک حزب بزرگ را جلب کند."

او می‌گوید به عنوان یک پدر "فضای دموکراسی را در خانه پیاده کرده است" تا به حرف و نظرات فرزندانش گوش دهد و با آن‌ها بحث و گفت‌وگو کند.
اگر چه خانواده مریم متعلق به نسل قبلی مهاجران افغان در سوئد هستند، اما در بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ که پناهجویان زیادی وارد سوئد شدند،افغان‌ها از بزرگترین گروه‌های آن بود.
موضوع پناهجویان افغان در سوئد در یک سال اخیر چند بار خبر ساز شد. در سپتامبر سال گذشته این کشور درخواست پناهندگی یک زن ۱۰۶ ساله افغان را رد کرده است. سال گذشته، همچنین سه پناهجوی افغان در این کشور خودکشی کردند و یک روزنامه سوئدی دلیل آن را قوانین سختگیرانه برای پذیرش پناهندگی و خطر اخراج عنوان کرد.
برای مریم برنده شدن و بازنده شدن خودش در این راه هدف اصلی نیست، مهم‌ترین مسئله برای او سهم گرفتن همه از جمله مهاجران در روند رای‌دهی است. به گفته او دلیل این که مهاجران واجد شرایط رای‌دادن سهم کمتری در انتخابات سوئد می‌گیرند "عدم اعتماد آنها به سیستم" است، "چون اولویت سیاست‌مدارها آنها نبوده‌اند".
حالا مریم اصغری در راهی گام برداشته است که فکر می‌کند نه تنها بخشی از تلاشش برای نمایندگی از جوانان هم‌نسلش در سیاست است بلکه تقلایی برای سهم گرفتن در حمایت از حقوق مهاجران و پناهجویان در سوئد نیز است. تا جامعه و سیاست سوئد همان گونه که از پدر، مادر و خواهران او به عنوان پناهجو با جبین گشاده استقبال کرد، باقی بماند و شرایط برای مهاجران سخت‌تر نشود.

image: getty image

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.