رفتن به محتوای اصلی

انتخابات سوئد راه به کجا می برد؟
01.09.2018 - 15:01

نزدیک به یک هفته به انتخابات مجلس ملی سوئد باقی مانده است. چند نفر از نزدیکانم در خصوص اینکه به کدامین حزب رای بایستی رای داد، با من مشورت کرده اند. اما تا کنون کسی از من نپرسیده است که در این انتخابات به کدامین حزب نباید رای داد؟!
در انتخابات پیش روی سوئد غیر از اینکه شرکت در انتخابات برای هر کسی بسیار حیاتی است، اما همچنانکه فوقا به آن اشاره کردم دو پرسش در ارتباط با این انتخابات پیش روی شرکت کننده گان قرار دارد؛ پرسش اول این استکه به کدامین حزب در این انتخابات بایستی رای دهیم؟ پاسخ این پرسش بسیار روشن است، هر کس به حزبی رای میدهد که فکر میکند آن حزب مطالبات مورد نظر وی را تامین می‌کند.

اما من تصور نمیکنم که احزاب دست راستی که منافع سرمایه و بخش های مرفه جامعه را در مجلس نمایندگی می‌کنند بتوانند مطالبات اکثریت جامعه و بویژه بخش‌های کم درآمد آن را تامین کنند، لذا گزینش اول من با تمامی کم و کاستی هایی که حزب سوسیال دمکرات سوئد دارد، خود همین حزب است. گزینش بعدی برای کسانیکه از سوسیال دمکرات ها ناراضی اند حزب سبز هاست. و آنهایی که از سوسیال دمکرات ها و سبزها ناراضی اند می‌توانند آرای خود را برای حفظ حزب چپ در مجلس به صندوق این حزب بریزند.
به نظرم حضور حزب چپ در مجلس ملی سوئد برای مردم و دمکراسی سوئد بسیار پر اهمیت است. حزب چپ در غفلت سوسیال دمکراسی و یا ملاحظات این حزب نسبت به مسائل تاثیرگذار در جامعه سوئد، زبان گویای بخش کم درآمد در این کشور است.
اما پیشنهاد من در درجه بندی احزاب برای رای گرفتن از مردم فاکتور بسیار مهم فراهم آوردن شرایط جهت تشکیل دولت توسط سوسیال دموکرات‌ها است تا این حزب بتواند به همراه سبزها به تشکیل یک دولت با ائتلاف چپ نائیل آید. چنانچه در دوره قبلی چنان شد. سوسیال دمکرات‌ها در تشکیل دولت از نزدیکی به حزب چپ امتنا می‌کنند، چون با این امتنا احزاب میانی راست و از آن جمله حزب مرکز و یا حتی لیبرالها را برای تشکیل دولت آتی بسوی خود جلب می‌کنند. تغییر و تحولاتی در افکار عمومی مردم سؤئد که انعکاس آن را در نظر سنجی ها متفاوت می‌توان به عینه دید، احتمال ائتلاف سوسیال دمکرات‌ها با احزابی در منتهی احزاب دست راستی است.

اما پرسش بسیار مهم دیگری در انتخابات اخیر سوئد که سایه سنگین خود را بر ذهنیت رای دهندگان، بویژه مهاجر تباران انداخته است اینست که؛ به کدامین حزب نباید رای داد؟ حزب دمکرات‌های سوئد، دست راستی ترین حزب مجلس سوئد حزب نسبتا نوپایی استکه ریشه در سنت های نژادپرستانه دارد و تکوین این حزب با کادرهای سیاسی تشکل های مهاجر ستیز و نژادپرست به هم گره خورده است. اینک به دلایل مختلف و از آن جمله مخالفت شدید این حزب با وردود مهاجرین بخشی از آرای اقشار کم درآمد و مهاجر ستیز سوئد را با خود همراه کرده بود، اما با هجوم وسیع مهاجرین در سال ۲۰۱۵ نظر بخش‌های زیادی از جامعه سوئد را به خود جلب کرده است. بررسی ها نشان می‌دهد که بخشی از مهاجرین نسل دوم و حتی بخشا مهاجرین نسل اول نیز در صف رای دهندگان به این حزب پوپولیست و ارتجاعی قرار دارند. به زعم آن بخش از مهاجرین که رای خود را برای حزب دمکرات‌های سوئد می هند، ترس از چشم انداز ورود وسیع مهاجرین تازه به این کشور است. این ترس حاصل ناآگاهی از روندهای اجتماعی و تحلیل نادرست از مسئله مهاجرت است.

در پاسخ پرسش به فوق روشن است که مردم و بویژه مهاجرین نباید به "حزب دمکرات‌های سوئد" رای دهند. این حزب نژادپرست در نظرسنجی ها موفق به جلب نظر حدود ۲۰ درصد مردم در سوئد شده است. ۲۰ درصدی که بالانس توازن قوا در مجلس ملی را بر هم میزند و چشم انداز تشکیل دولت توسط سوسیال دمکرات‌ها را با مشکلاتی جدی روبرو می‌کند.

از هم اینک نظرسنجی ها در سرنوشت بحث‌های انتخاباتی نقش قابل توجهی دارند و چشم انداز نتایج انتخابات را با اما و اگر های زیادی روبرو کرده است. از این رو شعار «نه به حزب دمکرات‌های سوئد» در انتخابات اخیر می‌تواند هم بالانس قدرت احزاب سنتی در مجلس را افزایش دهد و هم تشکیل یک دولت متعارف را در سوئد مساعدتر کرد. وگرنه با افزایش رای مردم به حزب نژادپرست دمکرات‌های سوئد احزاب چپ مجبور خواهند شد که برای عقب راندن آن حزب به تشکیل دولت ائتلافی با احزاب دست راستی، حتی محافظه کارترین حزب مجلس سوئد یعنی حزب محافظه کار (مودوراتنا) تن در دهند و بدین وسیله یک دولت ائتلافی از چپ و راست در دوره آتی شکل بگیرد و عملا دست دولت سوئد در دوره آتی را چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی با چالشهای جدی مواجه سازد.

اینک بایستی منتظر نتایج انتخابات در سوئد باشیم
۲۰۱۸/۰۹/۲۹

برگرفته از:
http://shameli.blogg.se/2018/september/entry.html

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یونس شاملی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.