رفتن به محتوای اصلی

خرید نفت هند از ایران نصف میشود
14.09.2018 - 16:03

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۳ شهریورماه، در گزارشی اختصاصی خبر داد که پالایشگاه‌های هند برای ماه جاری و آینده میلادی خرید نفت خود از ایران را ۴۵ درصد کاهش می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از منابع صنعتی و رسمی، هند برای ماه سپتامبر و اکتبر روزانه ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار بشکه نفت از ایران خواهد خرید، در حالی که متوسط واردات نفت هند از جمهوری اسلامی طی ماه‌های آوریل تا اوت، حدود ۶۵۸ هزار بشکه بود.
آمریکا در ماه مه، ۱۸ اردیبهشت، از برجام خارج شد. این کشور ماه گذشته تحریم‌های مالی و صنعتی علیه ایران را به اجرا گذاشت و در آبان‌ماه سال جاری تحریم‌های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.
همه مشتریان ایران برای گرفتن معافیت از تحریم‌ها، واردات نفت از ایران را کاهش داده اند، اگرچه، برخی مانند کره جنوبی خرید نفت از ایران را کلا متوقف کرده و دیگران مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داده‌اند.
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که وزیر نفت هند ماه ژوئن به پالایشگاه‌های کشور هشدار داده بود که برای «کاهش چشمگیر یا قطع کامل خرید نفت ایران» آماده باشند.
آمریکا از مشتریان ایران انتظار دارد که خرید نفت جمهوری اسلامی را به صفر برسانند، اما بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده فعلا با نصف کردن صادرات ایران تا آبان‌ماه کنار آمده است.
ایران سال گذشته کلا روزانه ۲.۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی داشت. از زمان خروج آمریکا از برجام تا ماه گذشته صادرات روزانه نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و، بر اساس آمارهای کشتی‌رانی و صنعتی، طی ماه جاری نیز دوباره ۵۵۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد.
آمریتا سِن تحلیلگر ارشد شرکت «انرژی آسپِکت» به رویترز گفته است که برخی پالایشگاه‌های هندی یا قراردادهای نفتی با ایران را خاتمه داده یا بخش عظیمی از حجم نفت مندرج در قرارداد را پیش از آغاز تحریم‌ها وارد کرده اند تا بتوانند در صورت نیاز خرید نفت جمهوری اسلامی را قطع کنند.
سال مالی هند تقریبا با سال خورشیدی ایران آغاز می شود و قراردادهای یک‌ساله خرید نفت از ماه مارس (فروردین) امضا می‌شود.
مارک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا اعلام کرد که برای برخی مشتریان ایران مانند هند، معافیت از تحریم‌ها در نظر گرفته شده است، اما نهایتا همه آنها باید در آینده خرید نفت جمهوری اسلامی را کاملا متوقف کنند.
رویترز می‌نویسد که هند به خاطر افت ارزش پول ملی خود (هند در ازای خرید نفت ایران، به جای دلار و یورو، روپیه پرداخت می کند)، همچنین گرانی بنزین و دیگر سوخت‌ها ترجیح می دهد خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاملا متوقف نکند. ایران همچنین هزینه بیمه و انتقال نفت به چین و هند را خود به عهده گرفته است.
منابع دولتی به این خبرگزاری گفته اند که در دیدارهای هفته گذشته مقامات آمریکا و هند، دولت دهلی نو این موضوع را به صراحت مطرح کرد و قرار شد واشینگتن معافیت هند از تحریم‌ها را بررسی کند. این مقامات گفته‌اند که هند هم با آمریکا و هم ایران روابط خوبی دارد و خواهان سیاستی است که در نهایت منافع پالایشگاه‌ها و مردم هند را تامین کند.
آنها همچنین گفته اند که اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد، پالایشگاه‌های هندی چاره‌ای جز توقف خرید نفت از ایران ندارند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.