رفتن به محتوای اصلی

زیباترین تکرار این روزهای اردبیل؛کتابهای تورکی همچنان توزیع می‌شود
03.10.2018 - 20:05

امروز چهارشنبه یازده مهرماه ۱۳۹۷ در حالی آخرین روز هفته دوم سال تحصیلی جدید در ایران رقم خورد که مدارس اردبیل همچون روزهای تحصیلیِ دو هفته سپری شده،شاهد توزیع گسترده کتابهای تورکی توسط فعالین مدنی این شهر شدند.
کمپین "هر دانش‌آموز آزبایجانی، یک کتاب تورکی" که در مدارس هدف‌گذاری شده از تصمیم به عملِ احسن رسیده و حوزه‌هایی از دانش‌آموزان اردبیلی که هنوز هدیه کتاب به زبان مادری را دریافت نکرده‌اند یکی پس از دیگری تحت پوشش این حرکت مدنی زیبا قرار می گیرند.
هدیه کتاب تورکی به کودکان و نوجوانان آزربایجانی سالهاست که در روزهای نخستین سال ، نخستین روزهای سال تحصیلی و همچنین روز جهانی زبان مادری در شهرهای مختلف آزربایجان به انحا مختلف دنبال می‌گردد که امسال با افزوده شدن شعار "هر دانش‌آموز آزربایجانی یک کتاب تورکی" و هر "هوادار تیراختور یک کتاب تورکی" فضای آزربایجان را بیش از پیش متوجه اهمیت زبان مادری کرده است.
در این بین نیز ، خلق فضای گفتگو و ثبت نکته-نظراتِ دانش‌آموزان ، والدین و معلمین اردبیلی جهت رسیدن به اجماع عمومی در مسئله آموزش به زبان مادری و رسمی شدن زبان تورکی اقدامی است که به همراه توزیع گسترده کتاب از سوی فعالین مدنی این شهر به جد دنبال می گردد.
ایران از جمله کشورهای چند زبانه در جهان است که زبان بیش از ۷۰ درصد مردم آن در مدارس تدریس نمی‌شود.موضوعی که حمید‌رضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت پیشین در ایران آن را تأیید کرده است.
تاکنون سازمانهای بین‌المللی بسیاری ایران را به رعایت حقوق زبانی اتنیک‌های غیر فارس در ایران فراخوانده‌اند.مسئله‌ای که دولت ایران هنوز واکنش قابل اعتنایی بدان نداشته و سیاست تک‌زبانی در این کشور را با صرف میلیون‌ها دلار در سال خصمانه دنبال می‌کند.

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.