رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیون نوپای فرشگرد، به میراث 7 آبان احترام بگذارد
27.10.2018 - 12:42

حدود یک دهه است که از چند روز مانده به شروع آبان، فراخوان های حضور برای مراسم «روز کوروش» در 7 آبان، در سایت ها و تلویزیون های فارسی زبان و شبکه های اجتماعی تبلیغ می شود. اگرچه این حرکت ابتدا در سال های 86 و 87 توسط گروه های اندکی حمایت شد، اما بدلیل آنکه سرشت پاک ایرانی برای بزرگداشت پدر ایران زمین، را خطاب قرار می داد، به سرعت فراگیر شده و هر جریان و گروهی تلاش کرد تا بتواند در این تجمع ملی، نقشی هرچند کوچک بازی کند.

مردم نیز که هرسال با وحدت کلام اکثر گروه های اپوزیسیون در فراخوان مراسم «روز کوروش» روبرو می شدند، با تعصب مثال زدنی به سمت پاسارگاد روانه شده و بی اعتنا نسبت به عوامل امنیتی و نظامی حکومت، در پی بزرگداشت خالق اولین منشور حقوق بشر جهان گردهم آمدند.
به نظر نگارنده، اصلی ترین دلیل ماندگاری و گسترش حرکت 7 آبان، اصالت مبتکران و خالقان این روز است. بی شک همه جریانات سیاسی و فرهنگی اپوزیسیون متفق هستند که آنچه اکنون به عنوان حرکت 7 آبان و «روز کوروش» شناخته می شود، چیزی جز تلاش های شکوه میرزادگی و اسماعیل نوری علا، در جریان سازی برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند در نزدیکی منطقه پاسارگاد جهت تخریب آثار باستانی نیست. یک حرکت ملی، که فرای تمام جهت گیری های سیاسی بعد از سال ها در 7 آبان تثبیت شد و از ایشان در تقویم ایران به یادگار ماند.

اما متاسفانه امسال همزمان با ایام منتهی به 7 آبان، برخی از گروه های نوپا و جوان گرا به نام «فرشگرد» بدون در نظر گرفتن اصالت و تثبیت 7 آبان در بین مردم داخل کشور، بی مهابا و بدون توجه به این روز، فراخوان های متفرقه‌ای مانند «کارزار میدان میلیونی» می دهند و 7 آبان را به حاشیه راندند. همچنین این گروه خواسته یا ناخواسته، بدون در نظر گرفتن عظمت تجمع چند ده هزار نفری در پاسارگاد، از مردم می خواهد به جای مقبره کوروش در اماکن باستانی دیگر تجمع کرده و شعارهای ساختارشکن و سیاسی سردهند. حال آنکه فلسفه وجودی روز کوروش، محوریت قراردادن این شخصیت جهانی برای تجمیع همه ایرانیان فارغ از هر رنگ و بوی سیاسی، دینی، نژادی و قومی است.

اگرچه جوان گرایی و جذب نخبگان علمی موضوع مغفول مانده در میان اپوزیسیون اصیل و کارکشته است و حضور آتش به اختیار فرگشرد می تواند موتور محرک اپوزیسیون را نیروی دوچندانی بخشد، اما گروه نوپای فرشگرد باید در نظر داشته باشد که این مهم نباید به قیمت زیر پا گذاشتن زحمات فکری و میدانی اپوزیسیون اصیل تمام شود. در یک دهه اخیر، ائتلاف ها، جریانات و گروه های سیاسی کثیری با نگاه یک بعدی، منکر زحمات و خدمات اپوزیسیون 40 ساله شده اند و چندی بعد، ره به ترکستان بردند و تنها گروه های با اصالت توانسته اند از پیچ و خم مسیر صعب العبور مبارزه علیه رژیم به سلامت گذر کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.