رفتن به محتوای اصلی

ادامه حملات امنيتي عليه شهروندان عرب اهواز و بازداشت بیش از 700 نفر
07.11.2018 - 00:56

منابع محلی سازمان حقوق بشر اهواز گزارش دادند که حمله بازداشت‌های خودسرانه و جمعی علیه شهروندان عرب اهوازی همچنان ادامه دارد و شمار بازداشتی ها از مرز 700 تن گذشت.
شامگاه دوشنبه ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ ده‌ها تن از شهروندان عرب در اهواز با هجوم نیروهای امنیتی به کوی مندلی و ملاشیه و کوی علوی اهواز بازداشت شدند.
بيش از 200 نفر از بازداشتی ها زندان شيبان و شمارى به زندان سپيدار منتقل شدند اما بيشتر بازداشت شدگان در بازداشتگاههاى مخفى اداره اطلاعات واقع در ملى راه و بلوار گلستان اهواز و بلوار 22 بهمن و همچنين بازداشتگاههاى مخفى سپاه بسر مى برند.
در ساعات بامداد امروز سه شنبه 15 آبان ماه ۹۷ نیز دوتن از فعالان عرب به نام های صالح تامولى طرفى(منابی) و عبدالله چلداوی از اهالی كوى علوى، توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شدند.
اين دو فعال مدنى عرب چندين بار توسط اداره اطلاعات بازداشت و سابقه حبس در زندان شيبان اهواز بدليل فعاليتهاى مسالمت آميز خود را دارند.
صبح 15 آبان ماه 1397 ، خانم آمنه ظاهری سارى 23 ساله فرزند حطاب ساكن كوى علوى توسط اداره اطلاعات بازداشت شد.
پدر و برادر خانم آمنه ظاهر سارى بنامهاى حطاب سارى و امين ساری ديروز بعد از احضار در ناحيه امام على تابع اطلاعات سپاه بازداشت شدند.
تعداد خانمهای بازداشت شده به ٤ تن رسيده كه علاوه بر خانم ظاهري ساري ، خانمهاي لمیا حمادی ۲١ ساله، زودیه عفراوی ۵۵ ساله و قیسیه عفراوی ۶۰ ساله نيز مدت سه هفته است در بازداشت هستند.
این بازداشتهای کور و بی رویه پس از حمله ی مسلحانه به رژه ی نیروهای مسلح در اهواز در ۲۲ سپتامبر( ۳۱ شهریور ۱۳۹۷) آغاز شده و علیرغم اینکه مقامات سیاسی و امنیتی اعلام کرده اند که ۲۲ نفر را در رابطه با این حادثه دستگیر کرده اند اما این مساله بهانه شده است تا دستگاه نظامی - امنیتی حاکم بر استان اقدام به پاکسازی منطقه از فعالان مسالمت جوی سیاسی و فرهنگی عرب کرده و و این بازداشت ها به منظور ایجاد رعب و وحشت و به هدف سرکوب کل جنبش مسالمت آمیز بعد از یک ماه همچنان ادامه یابد.
همچنین برخی از گروههای سیاسی ، نهادهای امنیتی ایران یا بخشی هایی از آن به ویژه اطلاعات سپاه پاسداران را با هدف تغییر نگاهها از بحران های داخلی و خارجی ، به دست داشتن در این حادثه متهم می کنند.
بسیاری از بازداشت شدگان طی تماسهای تلفنی با خانواده هایشان از اعمال شکنجه و ضرب و شتم شدید جهت کسب اعترافات اجباری سخن گفته اند و خانواده به شدت نگران سرنوشت فرزندانشان هستند.
حکومت جمهوری اسلامی می خواهد فضای استان را نظامی امنیتی کرده و برای سرکوب موج اعتراضات گسترده، اعدام زندانیان سیاسی و کنترل و تحریف نارضایتی های فزاینده ی مردم عرب در برابر سیاست های تبعیض آمیز و نژادپرستانه آماده سازد.
سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن این دستگیریهای بی رویه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت شدگان و پایان دادن به سرکوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز می باشد و از هر گونه شکنجه جهت کسب اعترافات اجباری همانند گذشته هشدار می دهد.
سازمان حقوق بشر اهواز
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷
۰۶ نوامبر ۲۰۱۸

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.