رفتن به محتوای اصلی

بزرگداشت زنده یاد پرفسور مریم میرزا خانی در دانشگاه تورنتو
تاریخی از ریاضیدانان ایرانی
23.11.2018 - 09:21

 

    

 

شهروند- انستیتوی ریاضیات فیلدز در دانشگاه تورنتو همه ساله کنفرانسی برای بزرگداشت برندگان مدال معروف فیلدز برگزار می کند. کنفرانس سال جاری از چند سال پیش و با موافقت زنده یاد مریم میرزاخانی به او اختصاص داشت و قرار بود که خودش در این کنفرانس حضور داشته باشد. متاسفانه چنان نشد، ولی انستیتوی فیلدز کنفرانس را به یاد پرفسور میرزاخانی در هفته ۵ نوامبر برگزار کرد.

 

دکتر رضا مریدی

  

مراسم گشایش کنفرانس در سالن موسسه MaRS  با شرکت بیش از ۲۰۰ تن از ریاضیدان های بنام و جمعی از ایرانیان با سخنان پرفسور “ایان هم بلتون”  (Ian Ham belton)رئیس انستیتو و پرفسور ویک گول Vivek Goel  معاون پژوهشی دانشگاه تورنتو آغاز شد و سپس پرفسور دانا استریک لند Danna Strikland  استاد دانشگاه واترلو و برنده امسال جایزه نوبل فیزیک  و خانم جینا سپیر Jenya Sepir استاد دانشگاه نیویورک و شاگرد دوره دکتری خانم پرفسور میرزاخانی و پرفسور امی ویلکینسون  Amie Wilkinson استاد دانشگاه شیکاگو سخنرانی کردند.

در حاشیه این کنفرانس پوستری از دوران زندگی پرفسور مریم میرزاخانی نیز به نمایش گذاشته شده بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت. به مناسبت اختتام کنفرانس مهمانی شامی در باشگاه دانشگاه تورنتو برگزار شد که در آن جمعی از ایرانیان دعوت داشتند.

در این میهمانی دکتر رضا مریدی طی سخنانی با اشاره کوتاه به زندگی زنده یاد پرفسور مریم میرزاخانی به تاریخچه مشارکت دانشمندان ایرانی در گسترش علم ریاضی اشاره کرد. او گفت، در قرن هشتم خوارزمی موفق شد که معادلات خطی و درجه دوم را حل کند و با نگارش کتاب “جبر و مقابله” عملا علم “جبر” را پایه گذاری کرد و نام این علم از کتاب او گرفته شده است. خوارزمی پایه گذار “لگاریتم” هم هست. در واقع کلمه “لگاریتم” تلفظ نام او، “خوارزمی”، در زبان لاتین است.

بیرونی در قرن دهم توانست شعاع زمین را به دقت اندازه گیری کرده و چرخش آن را پیش بینی کند. او افزون بر این وجود آن چه امروز قاره آمریکا نامیده می شود را پیش بینی کرد که ۵۰۰ سال پس از آن قاره امریکا کشف شد.

Ian Ham belton

در قرن یازدهم خیام توانست معادلات درجه سوم را حل کند و روشی برای تعیین ریشه   N ام  اعداد معرفی کند. او تقویم جلالی را محاسبه و طراحی کرد که دقیق ترین تقویم موجود در جهان است.

دکتر مریدی آنگاه اشاره کرد که از قرن ۱۴ تا ۱۹ دوران سکون علمی در ایران است، ولی خوشبختانه در قرن بیستم و بیست و یکم دانشمندان ایرانی نظیر پرفسور علی جوان- پرفسور لطفی زاده- پرفسور مریم میرزاخانی- پرفسور نیما ارکانی- حامد و دیگران سهم بسزایی در پیشرفت دانش انسان داشته اند.

در پایان دکتر مریدی از سوی حاضران و جامعه ایرانی از انستیتوی فیلدز برای برگزاری این کنفرانس و مهمانی به مناسبت بزرگداشت زنده یاد پرفسور مریم میرزاخانی سپاسگزاری کرد.

 

عکس از محمدتاج دولتی- پرژن میرور

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
shahrvand

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.