رفتن به محتوای اصلی

حکم غیابی و نامعلومِ عباس لسانی به اجرای احکام ارسال شد
22.12.2018 - 11:44

عباس لسانی فعال ملی تورک ساکن اردبیل و زندانی سیاسی سابق، امروز شنبه ۱ دی ماه ۱۳۹۷ اس‌ام‌اسی دریافت کرده که در آن از ارسال پرونده شماره 9709984118500370 به شعبه 11 اجرای کیفری خبر داده است.

 

این حکم در ارتباط با دستگیری این فعال مدنی حرکت ملی آذربایجان در ۱۱ تیر ماه امسال است که در آستانه تجمعات قلعه بابک در اردبیل بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات تبریز منتقل شد.

اتهام تفهیمی به لسانی در زمان بازداشت که توسط شعبه ۱۱ دادیاری تبریز صورت گرفته، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری مرحوم حسن دمیرچی موزیسین و فعال مدنی برجسته آذربایجانی می‌باشد.

 

عباس لسانی پس از آزادی موقت در این پرونده در ۲۵ شهریور امسال اس‌ام‌اسی از شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز دریافت کرد که از او خواسته شده بود دو روز بعد، یعنی در ۲۷ شهریور، مصادف با هشتم محرم، جهت رسیدگی به اتهامات انتسابی، در این دادگاه حضور یابد.

 

احضاریه‌ای که آقای لسانی آن را بدلیل عدم ارسال با سربرگ رسمی غیرقانونی دانسته و از حضور در آن جلسه دادرسی، سر باز زد.

 

جلسه‌ای که در نبود این فعال مدنی ظاهرا در همان روز نیز حکمی غیابی برای او صادر کرده است. چرا که در روز دوم مهر ماه و پس از پایان یافتن تعطیلات رسمی و اداری آقای لسانی مجددا اس‌ام‌اسی از همین شعبه دریافت کرده که در آن نوشته شده ؛ "حکم مربوط به پرونده شماره 9709984118500370 صادر شد"

 

  پس از آن نیز ، شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز در تاریخ ۱٨ مهرماه امسال با ارسال احضاریه‌ای از این فعال سرشناس آذربایجانی می‌خواهد که جهت ابلاغ حکم صادر شده برای ایشان در این شعبه حاضر گردد.

 

لسانی در پیِ این احضار رسمی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن روند دادرسی، روند صدور حکم را نیز غیرقانونی و غیر حقوقی شمرده متذکر می‌شود؛ مضاف بر اینکه اصل ۱۶٨ قانون اساسی مبنی بر رسیدگی پرونده‌های سیاسی- عقیدتی و مطبوعاتی در دادگاه علنی و با حضور مردم و مطبوعات در این پرونده رعایت نشده، ارسال دادنامه نیز  بایستی همچون احضار جهتِ ابلاغ(اطلاع) با سربرگ رسمی به آدرس اینجانب انجام می‌شده، که نشده است.

 

آقای لسانی با اعتراض و عصیان به این رفتارها اعلام میدارد که تمکین نخواهد کرد  و هرگز به بی‌قانونی و قوانین ظالمانه‌ مشروعیت نخواه بخشید.

 

لازم به ذکر است همزمان با برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه 97، ماموران امنیتی حکومت ایران ده‌ها فعال ملی مدنی تورک را در قلعه بابک و شهرهای مختلف آزربایجان دستگیر کردند.

 

 

در این راستا عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای مفصل به سه زبان ( ترکی ،انگلیسی و فارسی ) در خصوص دستگیری فعالین ملی مدنی آذربایجان درمراسم همایش فعالین ملی آذربایجان درقلعه بابک و ضمن درخواست آزادی بی قید و شرط فعالین دربند ، برائت تمام بازداشت شدگانی که به قید وثیقه آزاد شدند را خواستار شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.