رفتن به محتوای اصلی

عربستان با خاک ایران ۲۵۰ هکتار باغ گیاه‌شناسی می‌سازد!
رئیس سازمان محیط زیست: خبر دارم!
01.01.2019 - 14:36

عربستان با خاک ایران ۲۵۰ هکتار باغ گیاه‌شناسی می‌سازد! رئیس سازمان محیط زیست: خبر دارم!

-یک کارشناس محیط زیست می‌گوید کشورهای عربی همسایه با خاک ایران باغ گیاه‌شناسی می‌سازند.
-خاک ایران در قالب فروش خاک گلدان و سیمان قاچاق می‌شود.
-وزارت کشاورزی و سازمان محیط زیست دو دهه است این موضوع را تکذیب می‌کنند.

 

 


 

رئیس سازمان محیط‌زیست می‌گوید از قاچاق خاک از جزیره هرمز به کشورهای عربی با خبر است و برخی از دست‌اندرکاران بخش «غیرخصوصی» را مسئول آن معرفی کرده. یک کارشناس محیط زیستی می‌گوید عربستان، قطر، امارات و بحرین خاک باغ‌ و گُلخانه‌های چندین هکتاری‌شان را از ایران تأمین می‌کنند.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره قاچاق خاک از جزیره هرمز به کشورهای عربی گفته که گزارشی در این رابطه به وی داده شده است.

او در این‌باره که خاک ایران برای ساخت گُلخانه‌های کشورهای عربی قاچاق می‌شود، گفته که «صادرات خاک نباید اصلاً صورت بگیرد، البته خاک داخل گلدان شرایط متفاوتی دارد!»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست «برخی از دست‌اندرکاران بخش غیرخصوصی» را مسئول قاچاق خاک خوانده و گفته که «ما به دنبال این هستیم که اگر این اتفاق می‌افتد، جلوی آن گرفته شود.»

محمد درویش کارشناس محیط‌زیست از بی‌توجهی سازمان محیط زیست به قاچاق دو دهه خاک ایران انتقاد کرده و گفته است: «سوال اصلی این است که واکنش سازمان محیط‌زیست به خبر قاچاق خاک چیست؟ آیا نامه‌نگاری صورت گرفته است؟ عوامل خاطی شناسایی شده است؟ طبق قانون صدور حتی یک گرم خاک هم غیرقانونی است و مجاز نیست. البته مطمئن باشید به‌ زودی نامه یا اطلاعیه‌ای صادر می‌شود که این چنین نبوده و اشتباه شده است و… کاری که دو دهه است دارند انجام می‌دهند.»

از سوی دیگر، حسین بشارتی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب ۲۶ آذرماه به ایسنا گفته بود که خاک ایران با پوشش صادرات محصولات گلدانی و گاهی در پوشش صدور سیمان قاچاق می‌شود.

حالا، محمد درویش با اشاره به گلخانه‌هایی که در امارات، عربستان، قطر و بحرین ساخته می‌شود، گفته است: «عربستان سعودی در حال ساخت یک باغ گیاه‌شناسی است به وسعت ۲۵۰ هکتار، یعنی دو برابر باغ گیاه‌شناسی ایران، این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که خاک را از کجا می‌آورند، این کشورها در تولید محصولات جالیزی مدام در حال رکوردشکنی هستند، آب را شیرین کرده و استفاده می‌کنند. خاک را از کجا می‌آورند؟ مشخص است که از ایران خاک به این کشورها می‌رود. ما دو دهه است که سکوت کرده‌ایم.»

قاچاق خاک ایران از اوایل دهه ۸۰ تا کنون ادامه دارد

قاچاق خاک ایران از دهه ۸۰ تا کنون ادامه دارد و علاوه بر خاک‌های معدنی، خاک مراتع و مزارع نیز به کشورهایی چون امارات و قطر فروخته می‌شود. خاک ایران در امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شود.

آنگونه که محمد درویش کارشناس محیط‌زیست اعلام کرده، وزارت جهاد کشاورزی باوجود قاچاق گسترده خاک ایران، دو دهه فقط در حال تکذیب این موضوع است و «معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی رسما اطلاعیه داده و هر نوع قاچاق و انتقال خاک را تکذیب کرده و گفته چنین چیزی وجود ندارد.»

اینهمه در حالیست که برای تشکیل هر سانتی‌متر خاک در ایران بطور متوسط به ۸۰۰ سال زمان نیاز است.

درویش در این‌باره گفته است: «ما داریم ماده غذایی ارزشمندی را از کشور خارج می‌کنیم و سکوت کردیم و این تاراج را تماشا می‌کنیم. این بسیار ماده ارزشمندی است و هیچ کشوری هیچ کجای دنیا اجازه صدور خاک کشورش را نمی‌دهد، شاید اجازه صدور آب داده شود، اما خاک امکان ندارد، چون فرآیند تولید خاک کُند است و نیاز به چند نسل دارد.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
kayhan london

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.