رفتن به محتوای اصلی

نامه دانشگاهیان اهل سنت هرمزگان به حسن روحانی در مورد «تبعیض»
20.01.2019 - 23:24

جمعی از نخبگان و دانشگاهیان اهل سنت استان هرمزگان، طی نامه ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس‌جمهور، از “تبعیض” و “عدم بکارگیری شایستگان اهل سنت” در این استان به شدت انتقاد کردند. در این نامه تاکید شده که مدیران آموزش و پرورش استان هرمزگان از انتصاب مدیران اهل سنت در شهرستان‌های این استان واهمه دارند. نویسندگان این نامه همچنین از اینکه بخشدار بخش تازه تاسیس “حرا” در شهرستان قشم از میان افراد بومی این بخش منصوب نشده انتقاد کردند.

 امروز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از نخبگان و دانشگاهیان استان هرمزگان نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی نوشتند و از سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت نسبت به جامعه اهل سنت ایران شدیداً انتقاد کردند.

متن کامل این نامه سرگشاده در ادامه می‌آید:

” بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

«قلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ»

‌بشنو از نی چون حکایت می‌کنند …

محضر مبارک جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور همه‌ی مردم ایران؛

با عرض سلام، ادب و احترام محضر مبارک حضرت‌عالی و با آرزوی نهادینه شدن شایسته‌سالاری در سرزمین آسمانی و شایسته‌ی ایران.

جناب رئیس‌جمهور! عرایض خود را همانند مولانای بزرگ با حدیث نی شروع می‌کنیم ولی فریادی که از نای مردم مظلوم و دردکشیده و تبعیض‌دیده‌ی ما برمی‌آید از ناله‌ی آن نی متفاوت است، آن از فراق می‌نالید و این از فرق. آن سینه می‌خواست تا شرحه‌شرحه از فراق بگوید، و این دوش و گوشی تا سر و دل بر آن دهند و از فرق‌ها و تبعیض‌ها بنالند.

جناب شیخ‌الرئیس! به تدبیرت امید بسته بودیم که در زمان دولت اعتدال هیچ قلمی از عدل عدول نخواهد کرد و هیچ عزل و نصبی جز بر شایسته‌سالاری نخواهد چرخید.

جناب رئیس‌جمهور! باید به مردمی که با خشت جانشان بنای مستحکم انقلاب را ساخته‌اند و استخوان وجودشان را به سقف رفیع آن زده‌اند، اعتماد کرد. بدون تردید برد موثر و مفید اعتماد ملت‌ها به حاکمیت بسیار بیشتر و بهتر از برد موشک‌ها و پهپادهاست. امروز بی‌اعتمادی و ناامیدی اصلی‌ترین سرمایه‌ی مشترک ما ایرانیان یعنی ایران عزیز را تهدید می‌کند.

جناب رئیس‌جمهور! کاش هنگام گسیل شدن کارگزاران و نمایندگان اجرایی و عالی دولت به استان‌ها به تبعیت از خلفای راشدین بالاخص حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (کرم الله وجهه) توصیه‌ها و دلسوزی‌هایت را در مورد حق‌الناس و حقوق شهروندی با آن‌ها ضمیمه می‌فرمودید تا بدانند که صاحبان اصلی این انقلاب میمون و مبارک مردم هستند نه حاکمان و مسئولین که به طفیل خدمت به خلق، عزیز می‌شوند و نه به واسطه‌ی مقام و مرتبت.

جناب آقای دکتر روحانی! مسئولین رده‌های میانی و محافظه‌کار شما در استان‌های سنی‌نشین برخلاف ایده و اراده‌ی متعالی حضرت‌عالی مبنی بر به‌کارگیری نخبه‌های اهل سنت، تمایل چندانی‌ به این کار ندارند. این خواسته‌ی به حق مردم نجیب و صبور ماست که از مسئولین خود بپرسند:

چرا به نامه و درخواست بزرگان اهل سنت هرمزگان، مبنی بر استفاده از نیروهای شایسته و نخبگان اهل سنت در پست‌های مدیریتی توجهی نشد و حتی به سفارش و تاکید رئیس دفتر جناب‌عالی در این‌باره هم تاکنون وقعی داده نشده است؟ چرا آموزش‌وپرورش هرمزگان از انتصاب مدیران اهل سنت در شهرستان‌ها واهمه دارند؟ تاکید مکرر شما بر بهره‌مندی بیشتر از نیروهای اقوام و مذاهب به کجا انجامید؟

استفاده از نیروهای اهل سنت هرمزگان در دولت دوم شما برخلاف دوره‌ی اول که روند خوبی داشت طی می‌کرد منوط به جابجایی‌ها و جایگزینی نیروهای بازنشسته بوده است و ظاهرا افتخار دولتمردان شما در هرمزگان این است که آمار بدهند و از عدم افزایش مدیران اهل سنت در هرمزگان بگویند.

جناب رئیس‌جمهور! چه جالب بود که به دور از تنگ‌نظری‌ها، بخشداری بخش زیبا و تازه‌تاسیس «حرا» در شهرستان قشم به قدوم یکی از فرزندان خودش مزین می‌گردید و به نیرویی بومی از جنس خودش اعتماد می‌شد تا طعم شیرین ارتقای تقسیمات کشوری در این منطقه به کام آنها تلخ نگردد. این فرهنگ زیبای قرآن است که خداوند برای تبیین دینش رسولان و مسئولین هدایت مردم را از جنس خودشان و هم‌زبان با آنها به سویشان می‌فرستد تا این سنت را در بین مردم نهادینه کند. «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لهم»؛ ما هیچ پیامبری را، مگر به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آن‌ها بیان کند.

جناب رئیس‌جمهور! جواب مردمی که بعضاً در برخی مناطق رای ۷۰ تا ۹۵ درصدی در صندوق اعتدال و تدبیر و امید ریخته‌اند این نیست. لطفاَ آماری از به‌کارگیری و انتصاب نیروهای اهل سنت در استانی که از نظر وحدت و همدلی، زبان‌زد خاص و عام است در دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم از نماینده‌ی عالی خودتان بخواهید تا مشخص شود این گلایه و درد دل با استناد به واقعیت‌های موجود، نگاشته شده است.

امیدواریم با سرانگشتان تدبیر شما، گرۀ ناامیدی و سرخوردگی گسسته شود و قفل همه‌ی مشکلات با کلید دانایی و درایت گشوده گردد.

جمعی از نخبگان و دانشگاهیان اهل سنت استان هرمزگان”.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت به عنوان یک مذهب به رسمیت شناخته شده ولی به دلیل اینکه حکومت مذهبی ایران به تشیع گرایش دارد، بسیاری از حقوق اهل سنت در ایران بصورت سیستماتیک نقض می‌شود.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.