رفتن به محتوای اصلی

سفیر پیشین ایران در آلمان از عملیات 'خودسرها' در اروپا انتقاد کرد
23.01.2019 - 17:48

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان که به تازگی از این سمت کنار رفته است، از عملیات خودسرها در خارج کشور انتقاد کرده است و گفته اعتماد اروپایی‌ها به ایران از بین رفته است.

او در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، درباره اخراج دیپلمات‌های ایران از دانمارک، هلند و آلبانی و همچنین دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان گفت: آنها شواهدی دارند که می‌توانند بر آن دست بگذارند.

آقای ماجدی که دو ماه پیش در پی اجرای قانون بازنشستگی از سمت خود کنار رفت، به ایسنا گفته است: "اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده اند که ما نمی توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند".

۱۸ دی ماه امسال، اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات ایران را در فهرست 'تروریستی' خود قرار داد.



پیش از این، شماری از کشورهای اروپایی ایران را به دست داشتن در قتل دو ایرانی در هلند و طراحی برای ترور یکی از مخالفان حکومت در دانمارک متهم کرده بودند.

اکنون سفیر پیشین ایران در برلین می‌گوید: "در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت".

به گفته آقای ماجدی این مسئله اروپایی‌ها را با یک "دوگانگی" در خصوص سیاست ایران مواجه کرده است.

به باور این دیپلمات ۷۲ ساله ایرانی، در یک دوره سه، چهار ساله چندین مورد از این گونه مسائل امنیتی رخ داده و سرانجام "با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت".

اشاره آقای ماجدی به بازداشت دو ایرانی-بلژیکی و یک دیپلمات ایرانی در آلمان، در ارتباط با اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین در تیر ۱۳۹۷ است که همزمان با سفیر حسن روحانی به بلژیک رخ داد.

'عملیات خودسرها'

علی ماجدی گفته: "ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه ای از این اتفاقات رخ نمی دهد؟ عملیات هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند".

او از نهادهای امنیتی ایران خواست "نسبت به انجام اقدامات خودسرانه عده‌ای در خارج از کشور به اسم ایران هوشیار باشند".

این دیپلمات ایرانی خطاب به "نیروهای خودسر" نیز گفت "باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفت‌ تصور آنها اشتباه است"

 

 

 

 

 

حکومت ایران در پاره‌ای موارد از جمله قتل‌‌های زنجیره‌ای نویسندگان و روشنفکران در دهه ۷۰، مسئولیت را به نیروهای خودسر داخل سیستم منتسب کرده بود.

آبان ماه امسال نیز کمال خرازی، وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به تلاش‌های منتسب به ماموران ایرانی برای کشتن مخالفان حکومت در اروپا گفته بود: "قطعا ممکن است عناصری طراحی برای وخامت روابط [ایران و اروپا] داشته باشند. حتی در داخل ایران."

ایران به چه اقداماتی در خاک اروپا متهم است؟

گفته می‌شود عملیات گسترده پلیس دانمارک در اواخر سپتامبر به پرونده‌ای که علیه ایران مطرح شده، مربوط بودهحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionگفته می‌شود عملیات گسترده پلیس دانمارک در اواخر سپتامبر به پرونده‌ای که علیه ایران مطرح شده، مربوط بوده

در آخرین مورد، هلند ایران را به دست داشتن در قتل دو مخالف حکومت ایران در خاک هلند متهم کرده است. مقامات هلند اعلام کرده بودند که علی معتمدی ۵۶ ساله در سال ۲۰۱۵ در شهر المیره در مرکز هلند و احمد ملانیسی، ۵۲ ساله در سال ۲۰۱۷ در لاهه کشته شده‌اند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ هلند دو نفر از کارکنان سفارت ایران را در ارتباط با این قتل‌‍‌ها از خاک هلند اخراج کرد. در آن زمان هلند اعلام کرد توضیح بیشتری درباره اخراج این دو کارمند سفارت ایران نخواهد داد.

اوایل آبان ماه امسال نیز دانمارک جمهوری اسلامی ایران را به برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان خود در خاک دانمارک متهم کرد. دانمارک اعلام کرد ایرانی دستگیر شده تابعیت نروژ دارد و به دنبال ترور حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در این کشور زندگی می‌کند.

قبل‌تر نیز در اوایل ماه مهر ۱۳۹۷، فرانسه اعلام کرده بود که دارایی‌هایی یکی از معاونت‌های وزارت اطلاعات ایران و دو شهروند ایرانی را در ارتباط با طرح ادعایی حمله به گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس مسدود می‌کند. در آن زمان فرانسه سفیر ایران در این کشور را نیز معلق کرد.

در ارتباط با این اتهام، آلمان اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را به اتهام برنامه‌‍ریزی برای حمله به گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس بازداشت کرد و سپس به بلژیک تحویل داد.

در آخرین مورد، اواخر دی ماه امسال یک شهروند افغان‌تبار آلمان به ظن جاسوسی برای ایران در حین خدمت در ارتش آلمان بازداشت شد. به گفته دادستانی آلمان، متهم به عنوان مترجم و مشاور فرهنگی برای ارتش آلمان خدمت می‌کرد و ظن آن می‌رود که در این پست با یک نهاد اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده است.

 

اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.