رفتن به محتوای اصلی

دو چهره‌ی دمکراتِ فعال سیاسیِ جنبش ملّی ایران
27.01.2019 - 23:16

دو مهندس میهن دوست، دو نویسنده، و دو چهره‌ی دمکراتِ فعال سیاسیِ جنبش ملّی ایران زمین.

دانسنِ نام این دو چهره‌ی سرشناس و گرانمایه که روزگار، ازدرِ شانس ما ایرانیان، آنهم درین روزگارِ واویلای پراکندگی جنبش سیاسی ایران، آنها را  در بیشتر زمینه های سیاسی ، اجتماعی و حتّا دیدگهای فکری،  تقریبا بر قبای رنگین همبستگی سیاسی نوین گره زده است، فکر نمی کنم دشوار باشد. بویژه برای آنان که کمترین آشنایی ای با سخنان آنان در گفتگوها و انتریوهای بیشمارآن دو عزیز دارند. زیباست که هر دوی این جان بر کفان سیاسی ما، با توجه به جمهوریخواهی خود، "جبهه‌ی همبستگی ملّی" را در گسترده ترین فرم آن می بینند. از همین روست که آنان، شرطی برای شرکت کردن افراد، سازمانها و احزاب مشروطه خواهان و سیستم پادشاهی قائل نبوده، تفکرات چپ و راست جنبش از ملیون گرفته تا کمونیستها را فقط و فقط  با پذیرش اصول چهار گانه ای که بیشتر سیاسون امروزی کشور امروز پیش می کشند مانند:

 ۱ـ بدل کردن قانون اساسی نظام دینی و برداشتن حاکمیت کنونی

۲ـ پذیرفتن حفظ و حراست  ازمرزهای شناخته شده‌ و بین المملی کشور ایران

۳ ـ پذیرفتن دمکراسی و حقوق بشر و بر قراری حاکمت دمکراتیک در کشوَر

۴ـ پذیرش "انتخابی بودن مسئولین" آینده‌ی کشوروداشتن "پارلمانهای داخلی"  دراداره‌ی امورِ مناطق گوناگون خویش، از بلوچستان و کردستان گرفته تا گیلان و مازندران و.. و این یعنی" تقسیم قدرت سیاسی" در آینده‌ی ایران دمکراتک و حلّ اختلافات سران مناطقی که خود را قومی می دانند.

تنها تفاوتی که من در گفتگوی آنان، در بند ۴ می بینم، این است که جناب شریعتمداری، ضمن باور داشتن بر نگرش جناب زعیم، ازنام گرفتن فدرالیسم و طرح آن هراسی ندارد. امّاجناب زعیم، با توجّه به مضمون انتخابی بودن مقامات آن جغرافیاها،حتّا نام بردن آنرا در شرایط کنونی کشورزاید و غیر ضروری می داند وآنرا باز گشتی "به قبیله گرایی و عقب ماندگی ذهنی و سیاسی، در یک جامعه‌ی مدرن می داند". البته جناب شریعتمداری هنگامی که به فدرالیسم می پردازد کاملا روشن می کند که این فرمِ اداری، درین شرایط عقب مانده در آن جغرافیاهای عقب مانده، عملا از لحآظ عقب ماندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، نشدنی است و اگر چنانچه روزی ضرورتی بر فدرال بودن آنان پیدا شود، باید پس از یک مرحله‌ی گزار از عدم تمرکز و رشد یافتگی بنیادهای اقتصادی آن مردم و منطقه  باشد و نه امروز. استخوان بندی اندیشه‌ی جناب کورش زعیم، در بر خورد با حاکمیت سیاسی ملّایان و عملکرد غارتگرانه و خونبارشان، کاملا "کوروشی و ماندلایی است"  و بر بستر "بخشش تمام عیار" استوار است و نشستن خون با خون را پایان انتقام گیری تاریخی اعلام می دارد.

این بخشش، از سوی وی،  جنبه های مالی را نیز در بر میگیرد. او  برای پایان دادن و بریدن هر گونه  توطئه‌ی، توطئه گران مالی و آرامش پس از توفان کشور و دولت موقت، چنین روشی را پیشنهاد میکند.

وی میگوید: برای بستن راهِ هر تنازع و جنگ مخفی سرمایداران طمع کار و حریص، در مقابل رژیم آینده، باید از اموال آنان توسطِ  "کارِ تجاری خود آنان" امّا در داخل کشور بهره گیری شوَد تا هر گونه حسّ انتقام گیری از جامعه رخت بر بندد.

سرمایه های غارت شده و انتقال یافته‌ی دزدان دولتی سابق در خارج از کشور، در صورت "پرداخت مالیات روشن و شفاف، به کشور بازگردانده شده تا به دست خود آنان در کشور، مورد تجارت و بازرگانی و سود آوری داخلی قرار گیرند.

 دولتمردان بیگناه و بدون جرایم جنایتکارانه و کشتار، در صورت پذیرش تغیر دولت و پذیرش انتخابات آزاد و قانون اساسی جدید کشور، می توانند در دولت آینده شریک باشند.

به نظر می رسد، پذیرش چنین فرمولی از سوی، نیروهای سیاسی و سران احزاب و سازمنهای سیاسی ایران، "اندازه، ظرفیت و کِششِ حقوق بشری" آنان را نشان خواهد داد.

البته با توجه به وآقعیات گذشته، بویژه عدالت گستری تجربی تاریخی کورشی و کردار رهبر هندوستان گاندی وتجربه‌ی  پیشوای سیاسی آفریقا ماندلا، این امر اگر نه در ملت های دیگر، امّا برای ایرانیان نباید چندان دشوار و نشدنی باشد.

امّا بشرطِ اگرِ"هفت جوبی" که مردم میگویند، که اگر ملّایان نیز دارای چنین ظرفیت ایرانی ای باشند و به جای "تعلیم محمد و قبیله‌ی بنی قریظه"، از تجرنه‌ی کورش و گاندی و ماندلا پند و بهره ای بگیرند؟!!!

یا حضرتِ حقّ، چه می گویم؟ ملّا روباه و در گذشتن از لانه‌ی مرغان؟! بگفته‌ی خودشان: "هیهات، هیهات مِنّا الذلَّة"

                                                                                                   ازیز دادیار ـ سوئد

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ازیز دادیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.