رفتن به محتوای اصلی

نشست ورشو; ناکامی پمپئو در معرفی آلترناتیو تمامیت خواه
18.02.2019 - 13:07

در مقابل رژیم جمهوری اسلامی که متهم به انجام عملیات تروریستی در خاک اروپاست، از همان ابتدا این نشست را اقدامی علیه امنیت ملی خود معرفی کرد.

برای درک بهتر این تقابل باید گفت که بخشی از جریان راستگرای آمریکای کنونی حاصل تلاش شبانه روزی لابیهای گروههای فرقه گرا و تمامیت خواه علیه جمهوری اسلامی می باشد. برای اثبات این موضوع می توان به گزارش روزنامه های اسپانیایی رجوع کرد که نوشته اند چگونه سازمان مجاهدین خلق به گروههای سیاسی راستگرا در این کشور کمک مالی کرده است.(1)

اما این سازمان برای نشست ورشو تصمیمات بزرگتری داشته و با رویکرد انحصاری خود به دنبال مصادره کردن این نشست بوده است. این اقدام بارها توسط رسانه های این گروه ایدئولوگ بزرگنمایی شده است.(2)

مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی این سازمان حتی درباره کنفرانس لهستان با وقاحت عنوان کرده است که «بدون شعله‌های مقاومت (شورای مقاومت سازمان مجاهدین)، هیچ دولتی چه در آمریکا، چه در اروپا، گوشه چشمی هم به مردم ایران نشان نمی‌داد». (3)

 

از طرف دیگر برخی از گروههای تمامیت خواه سلطنت طلب همچون فرشگرد نیز از هفته ها پیش برای حضور در نشست ورشو مورد توجه وزارتخارجه آمریکا قرار داشت. برگزاری جلسه مشترک برایان هوک، مسئول گروه اقدام این وزارتخارجه با اعضای فرشگرد در مهرماه جاری و اعلام فراخوان(4) از طرف این گروه برای حضوری فیروزه ای در مقابل محل برگزاری کنفرانس ورشو در همین راستا انجام گرفت.

جالب اینجاست که ثابت شده است که این دو جریان اخیراً اهدافی مشترک برای خود ترسیم کرده اند. دیدارهای نمایندگان این دو گروه در جلسات مشترک حکایت از این موضوع دارد. دکتر محمد سهیمی تحلیلگر سیاسی، در وبسایت لوبلاگ توضیح داده است که علیرضا جعفرزاده که “وزیرخارجه” مریم رجوی شناخته می شود، همراه با نادر اسکویی، عضو هیئت مدیره بنیاد «ایران نوین» به مدیریت علیرضا نادر (از مرتبطان با گروه فرشگرد)، در سال گذشته حداقل دو بار با هم جلسات مشترکی داشته اند.(5)  همچنین استفاده مجاهدین از شالهای فیروزه ای در گردهمایی اخیر خود در پاریس(6) را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

با این وجود حتی حضور پراکنده هواداران این دو گروه در لهستان هم نتوانست بار شکست آمریکاییها در نشست ورشو را کم کند. در واقع آمریکاییها سعی داشتند با برگزاری نشست ورشو بدنه اپوزیسیون رژیم را علیه جمهوری اسلامی متحد کنند تا از این طریق بتوانند اجماع جهانی را قانع نمایند که به آنها اعتماد کنند چراکه در این صورت آنها می توانند یک آلترناتیو موثر و مورد اعتماد جهانی از اپوزیسیون را بوجود بیاورند تا به اهداف تعریف شده شان دست یابند. این اهداف از طریق طراحی سناریوهای تکراری که در دیگر کشورهای اشغالی در منطقه خاورمیانه بکار گرفته بودند، حاصل خواهند شد.

شاهد اخیر این سناریو را می توان کشور ونزوئلا معرفی کرد. طراحان این سناریو در کاخ سفید با معرفی «گوایدو» به اهداف خود دست پیدا کردند. در تایید این موضوع یکی از مقامات دولت ترامپ در مورد گوایدو گفته بود: "قطعۀ داخلی کم بود. او (گوایدو) قطعه‌ای است که ما برای منسجم و تکمیل بودن استراتژیمان نیاز داشتیم."(7)

 

اما اینبار کیفیت پایین نشست ورشو نشان داد که رویای آمریکاییها محقق نشده است و تعداد شرکت کنندگان از 70 کشور در سطح وزیران خارجه به حدود 30 کشور در سطح وزیران و مقامات ارشد تنزل پیدا کرد. در این بین تنها نخست وزیر این جمع، بنیامین نتانیاهو می باشد که خود را به این نشست رسانده است. دیگر کشورهای مهمی همچون آلمان و فرانسه نیز در سطح وزیران خارجه شرکت نکردند و اعتنایی به این نشست نکردند. در همین رابطه هم رسانه های معتبر اروپایی مانند یورونیوز نحوه مشارکت برگزاری این نشست را ضعیف توصیف کردند.(8)

ظاهراً انتخابی که وزارتخارجه آمریکا صرفآً بر بخشهای تمامیت خواه اپوزیسیون انجام داده راه به جایی نبرده است و آمریکاییها برای اقناع جهانی بایستی بر روی تمام ظرفیت اپوزیسیون حساب باز کنند.

 

 

1-     جنجال حمایت مالی مجاهدین از راستگرایان اسپانیا

2-     مسئول کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت: برگزاری اجلاس ورشو نتیجه تلاشهای این شورا است

3-     کنفرانس ورشو و اجماع جهانی علیه حکومت تروریستی آخوندی

4-     فراخوان فرشگرد برای حضور فیروزه ای در نشست ورشو

5-     Pompeo, Bolton, and Iran’s “Fake Opposition”

6-     گردهمایی سازمان مجاهدین خلق با شال فیروزه ای و شعار مصدق روحت شاد !

7-     ساختن خوان گوایدو: چگونه کارخانه "تغییر رژیم" آمریکا محصول "رهبر راست افراطی کودتای ونزوئلا" را تولید کرد؟

8-      Summit on Middle East begins in Poland with poor attendance

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.