رفتن به محتوای اصلی

نقش كردها در آ‌یندە ایران!
02.06.2019 - 19:39

در به پیروزی  رساندن انقلاب 1357 علیه رژیم شاهنشاهی، مردم كردستان نقشی چشگیری ایفا كردند و تا سرنگونی  استبداد شاهنشاهی دست از مبارزە نكشیدند، مردم كردستان امیدوار بودند بعد از سرنگونی حكومتی محمد رضا شاە، دیگر تبعیض  و ستم و سركوب بر آنها اعمال نخواهد شد و در صلح و آشتی با دیگر ملت و اقشار ايران بە زندگی ادامە خواهند داد.

به دنبال پیروزی انقلاب دیری نپایید ثمرە مبارزە مردم كردستان و ایران از جانب خمینی و شمارى از آخوندهای همفكرش بە یغما بردە شد و  آخوندها حكومتی مستبدتر و دیكتاتورتر از حكومت قبلی را بنیاد نهادە و ظلم و ستم مضاعف را بر مردم ایران و كردستان اعمال كردند.  چند ماهى از پیروزی انقلاب نگذشتە بود، خمينى علیە مردم كردستان اعلام جهاد كرد و مردم كردستان را كافر قلمداد كرد، تنها به خاطر اينكه ملت كرد خواستار حقوق اساسی ملى و پایان تبعیض و سركوب بودند.

عليرغم سركوب و اختناق حاكميت آ‌خوندی در چهل سال گذشتە، شاهد خيزشهاى مردمى و اعتراضات گستردە اقشار مختلف در سطح كوردستان و در كل  ايران ميباشيم، از جانب دیگر شاهد تغییرات چشمگیر در عملكرد جامعە جهانی در برابر رژیم آ‌خوندى و تنش در خاورمیانە هستیم، از طرفى شمارى از كشورهای عربی بە رهبری عربستان سعودی در یك جبهە قرار گرفتە و خواهان قطع دست رژیم در كشورهای منطقە هستند، و از جانب دیگر آ‌مریكا از توافق موسوم به برجام با رژیم ایران خارج شد و تحریمهاى جديدى را با شدت بیشتر بر حاكميت فاسد ایران اعمال كرد و نیروهای نظامى اش را در منطقە بخصوص در خلیج فارس و كشورهای همسایە ایران افزایش دادە و احتمال قوع جنگ از هر برهە زمانی دیگر بیشتر است.

در اين گیرودار بجاست بە نقش مردم ایران و بخصوص مردم كردستان توجه كنیم. مردم كردستان و ایران در مدت چهل سال گذشتە فشارهاى زياد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه كردەاند و روز بە روز بحرانهای ناشی از فساد و دیكتاتوری حاكمان بر مردم بیشتر و بیشتر می شود، بخصوص در یكى دو سال گذشتە بحران اقتصادی و معضل بیكاری، گرانی و فقر، بە شیوە بی سابقەای دامن مردم را گرفتە و نظام فاسد آ‌خوندی  كه خود عامل آنهمه مصيبتهاست درحل آ‌نها ناتوان است. در برابر اعتراضات وسیعی علیە فساد، بى لياقتى و بى كفايتى آخوندها  بەشيوەی گستردە در جریان است و این اعتراضات هر روز گستردەتر می شود.

با نگاهی سطحی بە  وضعیت رژیم و آ‌یندە ایران بە این واقعیت پی میبریم كە رژیم آ‌خوندی ێآخرین روزهای عمر خود را سپری می كند و احتمال تغییر سیاسی و ساختار حاكميت  در ایران وجود دارد.

حال این پرسش مطرح است كە نقش كردها در آ‌یندە ایران چى خواهد بود؟ همانطور در ابتدا بە آ‌ن اشارە كردم كردها در هر برهە تاريخى در ایران نقش مثبت و بسزائی ایفا كردەاند و با تداوم در مبارزه براى سرنگونی رژیم آ‌خوندی، كردستان بە نقش مثبت خود ادامە خواهد داد. در مرحلە گذار رژیم و سرنگونی آ‌ن باید حقوق اساسی مردم كردستان در چارچوب ایران بە رسمیت شناختە شود. باید بر این مهم تأكید كرد كە احقاق حقوق مردم كردستان نە اینكە موجب آ‌شوب و بلوا در ایران نخواهد شد بلكە ضمینە استقرار سیاسی و پایان خشونت و تبعیض ملی و سرآ‌غاز سلح پایدار بە دنبال خواهد بود و دوستی را بە ارمغان خواهد آ‌ورد.  

سازمان خبات كردستان ایران بر این باور است كە مردم كردستان باید بە حقوق اولیە خود در چارچوب ایران برسند و برای این مهم با سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران در مورد احقاق خودمختاری كوردستان ایران كه در 12 مادە بە تصویب شورا رسیدە، بە تمامی تبعیضهایی كە بە كردستان شدە پایان دادە شود.

ما مصممیم و ايقان داريم كە  در ایرانی آ‌زاد و دمكرات و پارلمانی و سكولار و بدون تبعیض سیاسی و ملی  و طبقاتی با صلح و بدون خونریزی زندگی كنیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.