رفتن به محتوای اصلی

ساختار زیربنائی هژمونیسم آمریکا
کلید درک خطر جنگ علیه ایران
08.06.2019 - 19:31

ساختار زیربنائی هژمونیسم آمریکا کلید درک خطر جنگ علیه ایران | محسن مسرت

۱

 

Petrodollar oder Kriegبفارسی از حمید بهشتی؛ هر چه بیشتر به عقب می نگریم و می کوشیم وقایع تنش آمیز جهانی را دریابیم، به همان نسبت روشن تر می توانیم ریشه ها و ارتباط میان کلیه جنگ هائی که آمریکا در دوره زمانی سه دهه ی گذشته ی به دنیا تحمیل کرده است را درک کنیم.

در این میان دو هدف که مکمل یکدیگراند قابل تشخیص می باشند: یکی در هم کوبیدن کشورهای بزرگ مانند یوگسلاوی که می توانستند در کریدورِ اروپا – آسیایی با روسیه متحد گردند. و دومی تعویض رژیم ها و یا در هم کوبیدن کشورهای بزرگی که دارای منابع عظیم نفتی بوده و ظرفیت این را دارند که موقعیت دلار را بمثابه ارز جهانی به مخاطره افکنند.

تاکنون هیچگاه به این شدت برای جهانیان این واقعیت تلخ آنطور که ما امروز شاهد آن میباشیم برملا نشده بود که چگونه تنها ابرقدرت باقی مانده قادر است با سوء استفاده از اهرم دلار بعنوان پول جهانی تا مابقی جهان را با تحریم های اقتصادی به چالش بکشد.

بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی توسط دلار صورت می گیرد. و دلار بی شک به همین دلیل در حال حاضر از موقعیت انحصاری نادری برخوردار است، زیرا تمامی معاملات نفتی در بازار جهانی به این پول متصل است. در شرایطی که شماری از کشورهای مهم نفت خیز و مستقل اما از نگرش آمریکا یاغی موفق شوند مشترکا صادرات نفت خود را به پولهای در رقابت با دلار یعنی یورو یا رنمیبی به بازار جهانی عرضه کنند، آنگاه بزرگ ترین ستون قدرت آمریکا مانند بنائی مقوائی در هم خواهد ریخت.[۱]

این دلیل اصلی تغییر رژیم در کشورهای یاغی و یا حتی در هم پاشدن آنها مانند عراق صدام حسین، لیبی قذافی می باشد. آمریکا در حال حاضر و در عیان جهانیان با پشتکار تمام و وقیحانه بدنبال تغییر رژیم در ونزوئلا میباشد و میرود که جامعه جهانی را بگونه سیستماتیک و با استفاده از تمامی وسایل تبلیغاتی برای جنگی علیه ایران بسیج نماید.

برندگان اصلی امپریالیسم دلاری آمریکا، در کنار بخش مالی و انرژی، مجتمع های نظامی صنعتی این کشور میباشد. در مورد ایران قصد آمریکا تنها تغییر نظام نیست، بلکه چند پاره کردن کشور نیز می باشد. از این کار اسرائیل و عربستان سعودی نیز بهره مند می گردند. و بهمین دلیل نیز آنها حاضراند از جنگ آمریکا علیه ایران به لحاظ سیاسی، مالی و لوجیستکی در حد کمال حمایت نمایند.

قدرت اسرائیل متکی است بر قدرت انحصاری اتمی اش در منطقه و ضعف کشورهای عربی اسلامی ناشی از هم گسستگی آنهاست.

در صورت تجزیه ایران در دراز مدت عربستان سعودی میتواند به ابرقدرت منطقه ای تبدیل گردد.

متن به زبام اصلی: //www.lebenshaus-alb.de/magazin/012307.html

[۱] Braucht die Welt den Finanzsektor. Postkapitalistische Perspektiven, Hamburg, 20117  بیشتر در این باره مراجعه شود به کتاب آلمانی زبان نویسنده.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
ندای آزادی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.