رفتن به محتوای اصلی

فرمانده سابق سپاه: ایران با دولت ترامپ مذاکره کند
01.07.2019 - 21:09

وی تاکید کرد: «بهتر بود زمانی که ترامپ گفت از برجام خارج می‌شوم، با هدف جلوگیری از خروج آمریکا از برجام مذاکره می‌کردیم یا زمانی که ترامپ گفت بدون قید و شرط مذاکره می‌کنم، باید می‌گفتیم مذاکره می‌کنیم اما با دستور مذاکرات خودمان».

این نخستین بار است که یک فرمانده ارشد پیشین سپاه پاسداران به طور علنی از مذاکره با دولت دونالد ترامپ دفاع می‌کند.

آقای ترامپ پیش از این برای مذاکره بی قید و شرط با ایران اعلام آمادگی کرده است اما رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ را «سم مضاعف» خوانده است. در عین حال،‌ مقام‌های ایران می‌گویند که واشینگتن قبل از هر چیز باید به توافق هسته‌ای بازگردد.

آمریکا در اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد.

 

آقای علایی در بخشی از سخنانش گفت که «تمام ظرفیت‌ها» برای جنگ ایران و آمریکا «مهیا است» اما در عین حال، «احتمال جنگ حداقل ممکن است».

به گفته این فرمانده سابق سپاه پاسداران، ایران و آمریکا از جنگ دوری می‌کنند اما ظرفیت «حادثه‌ای که منجر به جنگ محدود شود» در منطقه وجود دارد و «نباید آن را نادیده گرفت».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که قصد آغاز جنگ و یا تغییر حکومت ایران را ندارد، اما همچنین گفته است که احتمال اقدام نظامی علیه ایران نیز منتفی نیست.

مقامات جمهوری اسلامی نیز احتمال جنگ با آمریکا را رد کرده‌اند. با این همه، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چندی پیش هشدار داد که «اجازه تجاوز به حریم جمهوری اسلامی را نمی‌دهیم و آماده هستیم که با هرگونه تهدید علیه تمامیت جمهوری اسلامی ایران مقابله کنیم».

با این حال،‌ پس از رشته حملاتی به شش کشتی و نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان که انجام آنها به تهران نسبت داده شده است، و همچنین حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و تهدیدهای ایران، موجی از گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ وقوع جنگ در منطقه را برانگیخته است. این نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران اوج گرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
راديو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.