رفتن به محتوای اصلی

13 سال حبس تعزیری برای فعال مدنی - ورزشی ؟!
کاظم صفابخش» فعال ملی-مدنی آذربایجان
09.07.2019 - 00:39

«کاظم صفابخش» فعال ملی-مدنی آذربایجان علاقمند به فوتبال و طرفدار تیم « تراختور» که در بازداشت به سر می برد در تماس با نزدیکان، از صدور حکم 13 سال حبسِ تعزیری برای وی در دادگاه انقلاب تهران  خبر داده است.

محکومیت کاظم صفابخش به مدت 13 سال به زندان آنهم بخاطر شعارهای حق طلبانه و تحرکاتی از این قبیل در استادیومهای ورزشی و یا هر جای دیگر بهیچوجه شایسته نظام قضایی کشوری که صحبت از عدل علی(ع) می کند نیست.

جوانان و دیگر فعالان ملّی آذربایجان مدنی‌ترین فعالان در زمینه هویت‌خواهی  و رسیدن به حقوق قانونی و انسانی خویش به دور از تحرکات رادیکال هستند.

Missing media item.

با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و تصویب اصل 15 قانون اساسی، ما هنوز در انتظار  اجرای آن و تحصیل به زبان مادری در کنار زبان رسمی هستیم  ولی تا به حال هیچ مقام اجرایی و هیچ مسئولی بخاطر اجرا نکردن این اصل مسلم قانون اساسی که موجب بروز نارضایتی و شکاف عمیق و تشویش اذهان عمومی در جامعه چند زبانی و چند فرهنگی ایران شده است نه مواخذه شده و نه  وزیری از طرف نمایندگان مجلس به استیضاح کشیده شده است، بلکه جسارت چنین افرادی بجایی رسیده که سیاست نژادپرستی آشکار را برای اجرا در کشور  به منصه ظهور رسانده اند!

حرکت ملی آذربایجان چه در محافل ادبی- فرهنگی ، دانشگاهی و یا در میدانهای ورزشی،حرکت مدنی، هویت خواهانه،حق طلبانه و بشردوستانه است.

 با توجه به کثرت جمعیت ترکان در ایران که حداقل 40% از آن را تشکیل می دهند ( مصاحبه دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه  احمدی نژاد  با خبرنگاران در آنکارا در 28 دی ماه 1390) و نسبت جمعیت آنها در ایران می تواند با نسبت جمعیت فارسها برابری کند ولی جوانان آذربایجان و دیگر فعالین ترک ایران خواهان کمترین حقوق مدنی- فرهنگی هستند که همکشوریهای فارس زبان همه آنها را یکجا و در بالاترین سطح در اختیار دارند!

آنها با گفتن «هارای هارای من تورکم» جواب کسانی را می دهند که در زمان توهین، آنها را «تُرک» و در زمانیکه  می‌خواهند آنها را در دیگ یکسان سازی زبانی ذوب کنند «آذری» می نامند!

محکومیت کاظم صفا بخش، فعال مدنی - ورزشی به 13 سال زندانِ تعزیری جایزه خوبی برای فعالین مدنی آذربایجان نیست، اذهان عمومی را کسانی مشوش و بر علیه نظام تبلیغ می کنند که در وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ای بر عدم استخدام افرادی که لهجه غیر فارسی دارند می دهند، توضیح و تفهیم درسهای پیچیده و سخت  به زبان مادری را به دانش آموزان غیر فارس در مناطق و مدارس غیر فارس ممنوع می کنند و می خواهند از کودکان چهار- پنج ساله ترک و دیگر کودکان غیر فارس کشور که در دامان پدر و مادری غیر فارس رشد و نمو  کرده و الطاف پدرانه،محبت و لالایهای مادرانه را با زبان مادری از والدین آموخته « تست بسندگی زبان فارسی» (امتحان دانستن زبان فارسی به مقدار کافی) برای شروع به تحصیل بگیرند که در ردیف تست امراض این وزارتخانه قرار دارد!

در حقیقت این افراد با این کار میخواهند طرح غیر انسانی و قرون وسطایی «ماهیار نوایی» در اوایل حکومت پهلوی (طرح جدا کردن کودکان شیرخوار از والدین آذربایجانی و تربیت آنها در پرورشگاههایی که پرستاران فارس زبان آنرا اداره کنند و با زبان فارسی با آنها سخن گویند تا فارس زبان شوند و در شش سالگی به والدین تحویل دهند)(1) را بدون هزینه دولتی و به دست خود والدین به مرحله عمل برسانند!

براستی چه کسانی اذهان مردم را مشوش و تبعیض و نژادپرستی را توسعه و در نهایت شکاف جامعه را عمیق‌تر می کنند؟!                                                                                        

---------------------------------------------------

(1) ماهیار نوایی برای جبران هزینه این طرح غیر انسانی مبالغ مالیاتی معین ماهانه هم برای تمام اقشار  جامعه از تاجر، کارمند، کارگر و کشاورز گرفته تا پائین‌ترین قشر جامعه تعیین کرده بود.                                                                                                                                                                                                                                                                      

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.