رفتن به محتوای اصلی

عباس لسانی به ۸ سال حبس و تبعید محکوم شد
09.07.2019 - 01:23

عباس لسانی، فعال سرشناس ترک توسط دادگاه انقلاب شهر اردبیل به ۸ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شد. این در حالی است که لسانی بر اساس این حکم از اتهامات مطروحه در کیفرخواست تبرئه و بابت اتهام دیگری که به وی ابلاغ نشده بود محکوم شده است. روز پنجشنبه ۶ تیرماه، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. عباس لسانی هم اکنون در زندان اردبیل به سر می برد.

به گزارش هرانا، بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل عباس لسانی از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شده است. گفتنی است این اتهام که مصادیق آن مشخص نیست پیش از این به وی تفهیم نشده. بر اساس این دادنامه عباس لسانی از بابت اتهاماتی که پیشتر در کیفر خواست مطرح و به وی تفهیم شده بود تبرئه شده است.
اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن کیفرخواست صادره “تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد”، “تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع” ، “سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم” عنوان شده بود.
Missing media item.

روز پنجشنبه ۶ تیرماه ۹۸، آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، زندانی محبوس در زندان اردبیل در شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر برگزار شده بود.
پیشتر از بابت این پرونده در تاریخ ۲۰، ۲۵ و ۲۶ خردادماه ۹۸ جلسات اول، دوم و سوم رسیدگی به اتهامات وی در همین شعبه برگزار شده بود.
عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.
جلسه دادگاه در حالی بدون حضور وی برگزار شده بود که بر اساس ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، “در صورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد”.
آقای لسانی از تاریخ ۶ خردادماه در اعتراض به ممانعت مسئولین زندان از دسترسی وی به خلاصه پرونده که توسط وکیلش تهیه و برای آقای لسانی به زندان ارسال شده بود، دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲۵ خردادماه همزمان با دومین جلسه دادگاه به اعتصاب خود پایان داد.
در تاریخ ۲۴ فروردین ماه سال جاری جلسه دادگاه تجدید نظر این شهروند اردبیلی از بابت پرونده دیگری بدون حضور وی در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، به ریاست قاضی خوبیارپور برگزار و محکومیت این زندانی به ۱۰ ماه حبس تعزیری عینا به تائید این دادگاه رسید.

عباس لسانی سوابق متعدد بازداشت و محکومیت به دلایل عقیدتی را در کارنامه خود دارد، در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
اخبار روز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.