رفتن به محتوای اصلی

ایران اینترنشنال و پخش زنده سالگرد شاه فقید، اگرچه دیر اما قابل تحسین
05.08.2019 - 17:18

تلویزیون ایران اینترنشنال با توجه به داشتن رقبای سرسختی همچون بی بی سی فارسی ، منوتو و رادیو فردا ، که مخاطبان نسبتا زیادی هم دارند، با ریسک بزرگی پا به عرصه ی رسانه های فارسی زبان گذاشت که همین موضوع می توانست موفقیت آن را تحت الشعاع قرار دهد، اما این تلویزیون همین موضوع را عاملی برای موفقیت خود قرار داد و با استفاده از تجارب چندین ساله ی چنین رسانه هایی و برطرف کردن نقاط ضعف آنها طی این چندسال خیلی زود به یک رسانه ی معتبر در خارج از ایران تبدیل و پایگاه خوبی برای تریبون دادن به نیروهای مخالف جمهوری اسلامی شده است.

جمع آوری ترکیبی از مجریان و برنامه سازان باتجربه ی تلویزیون های مختلف همچون نادر سلطانپور ، علی اصغر رمضانپور ، پانته آ مدیری ، سیما ثابت، الناز کیانی، فریبا صحرایی و ... در این تلویزیون باعث تشکیل کادری مجرب و حرفه ای برای آن شده است.

به لحاظ سیاست رسانه ای نیز از ابتدا بسیار بازتر از تلویزیون هایی مانند بی بی سی فارسی که این روزها محافظه کارتر شده است، کار کرده است. آنجا که با دعوت از رضا پهلوی در برنامه میدان و رونمایی از نمادهای مبارزاتی وی همچون رنگ فیروزه ای تبلیغ گسترده ای برای وی کرد.

تلویزیون ایران اینترنشنال در ادامه نیز با پخش زنده اولین جلسه ی پروژه ی ققنوس در کانادا و یا پخش زنده جشن تیرگان و یا برای اولین بار پخش زنده ی مراسم سالگرد شاه فقید در مصر فتح باب جدیدی در عرصه ی رسانه های معتبر خارج از کشور انجام داده است.

در این میان پخش زنده ی مراسم سی ونهمین سالگرد شاه فقید از مصر حرکت جسورانه و جدیدی در تاریخ رسانه های معتبر فارسی زبان بود که امسال تلویزیون ایران اینترنشنال حاضر به انجام آن شد و همین موضوع امید بسیاری از طرفداران سلطنت را به رسانه های اینچنینی بازگردانده و باعث اقبال آنها به سمت اینترنشنال شد. موضوعی که حتی از تلویزیون منوتو که بسیاری آن را حامی جدی خاندان پهلوی و شاهنشاهی می دانستند، نیز در این سال ها سر نزده بود و حاضر به پخش زنده ی این مراسم نشده بودند.

با نگاهی به دستگاه عظیم تبلیغاتی جمهوری اسلامی طی این سالها که در چند سال اخیر به طرز تصاعدی نیز با اختصاص بودجه های کلان همراه بوده است، بطوریکه ارگان های نظامی همچون سپاه را نیز با موسسه اوج وارد این کارزار رسانه ای کرده است، و هرساله برای پوشش مراسمی همچون سالگرد آیت الله خمینی از هیچ کوششی فروگذار  نمی کند، خلا یک چنین اتفاقاتی مانند پخش زنده مراسم سالگرد شاه فقید از یک رسانه ی معتبر فارسی زبان با مخاطب بسیار به شدت احساس می شد.

نگارنده در این مقاله به هیچ عنوان کاری به محل تامین بودجه ی این تلویزیون نداشته و ندارم که پرداختن به این موضوع محل بحث در اینجا نیست. لکن هدفم از نوشتن این مطلب قدردانی از تلویزیون ایران اینترنشنال بخاطر انجام کاری بود که از سال ها پیشتر باید توسط رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی و منوتو انجام می شد.

البته که محمدرضاشاه فقید در سال 1979 (1358خورشیدی) در مصاحبه با دیوید فراست در پاناما بی بی سی را یکی از عوامل تبلیغاتی منجر به سرنگونی حکومت خودش میدانست و شاید اکنون نیز این رسانه چندان تمایلی به پوشش اخبار پادشاهی نداشته باشد اما انگار تلویزیون ایران اینترنشنال آمده است تا این کاستی ها را جبران کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.