رفتن به محتوای اصلی

مادرم گریه مکن
28.08.2019 - 11:15

 

بنا به روایتی که ازاسکندر مقدونی در شرق شده است، او پس از فتوحات گسترده در غرب و شرق در جوانی بیمار شد و در بستر مر گ افتاد. دلش برای مادرش سخت تنگ شد. از اینکه با مرگ او مادرش دچار سوگ و غم بزرگی خواهد شد دلش گرفت. در نظر آورد که مادرش باشنیدن خبر مرگ او در حسرت فرزند می گرید و اشک می ریزد. 

 وصیت نامه ای خطاب به مادرش نوشت و گوسپندی را همراه با وصیت نامه برای مادر فرستاد. در وصیت نامه چنین نوشت: مادرم هنگامی که تو این وصیت نامه را می خوانی من مرده ام و تو در سوگ بزرگی نشسته ای. تقاضایم از تو آنست که گوسپندی را که همراه با وصیت نامه ام به تو می رسد، قربانی کنی و غذای مفصل و لذیذی بپزی و میز زیبایی بیارایی و در بازار نهی. آنگاه از همه کسانی که پدری، همسری، فرزندی و یا عزیزی از دست نداده اند، و سوگوار نیستند، دعوت کنی که دور میز جمع شوند و از میهمانی بهره مند گردند.

 مادر به وصیت فرزند عمل کرد. میهمانی بزرگی داد، گوسپند را قربانی کرد و میزی از خوراکی های لذیذ بیاراست و در بازار نهاد. آنگاه بانگ برآورد که ای همه کسانی که نورچشمی را از دست نداده اید، و سوگوار نیستید واشکی بر چشم هایتان جاری نشده است، قدمتان بر میهمانی من گرامی باد، بیایید و دور میز جمع شوید و از آنچه تقدیمتان کرده ام برخوردار گردید. کسی نیامد و دور میز خالی ماند. مادر دوباره بانگ برداشت که ای مردمی که فرزند و شوی و همسر از دست نداده اید آیا صدای مرا می شنوید؟ برایتان جشنی آراسته ام بیایید و از این غذاهای لذیذ بهره گیرید. کسی نیامد.

مادر، بزرگان و ریش سپیدان را خطاب کرد و از آنها پرسید که چرا این مردم در میهمانی من شرکت نمی کنند. بزرگان علت را چنین بیان کردند: بانوی ما علت آن است که در شهر همه سوگوارند. در شهر خانه ای نمانده است که عزیزی از دست نداده باشد. همه شهر عزادار و سوگوارند.

 مادر این بار اسکند را مورد خطاب قرار داد و گفت: فرزندم در زندگانیت خردمند بودی و پس از مرگت هم خردمند ماندی. خواستی بگویی که اسکندر و مادرش استثنا نیستند و همچون دیگرانند.

 احمد تاج الدینی

 25 اگوست 2019/  سوم شهریور 1398

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احمد تاج الدینی
سایت نویسنده:سیاست و جامعه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.