رفتن به محتوای اصلی

ایران طبق دستور قرار نیست با آمریکا مذاکره کند
اما معامله جایز است و این تشخیص مصلحت نظام میباشد
05.09.2019 - 17:04

نظام در گیر چکنم خود ساخته پای در گل مانده  در حال مذاکره برای رسیدن به یک معامله است. معامله‌ای که غیراز شایعات و شنیده‌ها هیچ خبر موثقی در مورد آن نمی‌دانیم.

درحالی که سیستم سر تا پا آلوده به فساد برای چند صباحی دیگر سلطه بر قدیمی ترین امپراطوری دنیا ، آماده می‌شود گام سوم (که گفته می‌شود گام مهمی در غنی سازی) است را بردارد و  با هوشمندی تغییراتش در فعالیت هسته‌ای را گام به گام تعریف کرد که امکان معامله و مذاکره را در هر مقطع فراهم کند.

حتی در صورت معامله نیز برای بازگشت این فرآیند نیز می‌تواند از همین گام‌ها استفاده کند. به جای آنکه یکباره به تعهدات کامل برجامی بازگردد.

با این حال شرایط موجود و رفتارهای ترامپ (باوجود تلاش برای نشان دادن در باغ سبز فراوان ) نشان از این دارد  که نمی توان با ترامپ مذاکره کرد.

اما تاچه اندازه می توان به میانجیگری دیگران امید داشت؟ واقعیت این است که اگر هر پنج کشور عضو برجام (یعنی سه کشور اروپایی به علاوه چین و روسیه) متحد شوند، شاید بتوانند ۵۰ درصد تعهدات برجامی  را اجرایی کنند.

 یکی از مهمترین اعتراضات ترامپ به اوباما و توافق برجام این بود که آمریکا آن را امضاء کرد، اما این اروپایی‌ها بودند که از آن منتفع میشدند.

جمله همیشگی او این بود که آمریکا هیچ منفعتی از برجام نبرد.

به یاد داشته باشیم که ترامپ بعد از اولین سفر کاری‌اش در ریاست جمهوری به ریاض با افتخار از قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری تسهیلات یاد می کرد و آن را دستاوردی برای آوردن سرمایه و کار به آمریکا می‌دانست.

با این وضعیت چگونه ممکن است ترامپ بار دیگر رضایت دهد که اروپایی‌ها (و بدتر از آن چین و روسیه به‌عنوان رقیبان آمریکا) از مزایای معامله ای که انرا بهم زد  بهره‌مند شوند و  آمریکا از آن بی‌بهره باشند؟

توافقی که باحتمال انجام میشود حتی اگر بدترین شرایط را برای حکومت  داشته باشد، ترامپ باز هم به آن پایبند نخواهد بود. چراکه جماعت مستقیما در حال مذاکره با آمریکا نیستند و به جای آن ترجیح می‌دهد تنها ازجناب «ماکرون »استفاده کند.

با توجه به جمیع جهات می‌توان گفت:

  برای آنکه این مذاکرات (یا معامله) از سوی توده‌های مردم مورد حمایت قرار گیردبهتر است : جزئیات آن  اعلام شود .     /از ایجاد فضای خوش‌بینی پس از انجام هر نوع معامله‌ای جلوگیری گردد     . / به این سئوال پاسخ داد که با چه اطمینانی بدون مذاکره مستقیم با خود ترامپ، او به انجام این معامله متعهد خواهد بود و در اجرای آن خللی ایجاد نخواهد کرد       .  /ترامپ یک تاجر است و برای یک تاجر مهمتر از روی میز  چیزی که به دست می‌آورد ./ اگر به سخنان اخیر ترامپ و وزارت خارجه آمریکا دقت کنیم می‌بینیم آنها مکررا از «سرمایه گذاری» و«دادن وام» به ایران حرف می‌زنند‌. /آنها مشخصا خواهان ورود به بازارهای ایران هستند.

اگر به روزهای پسابرجامی رجوع کنیم می‌بینیم که پاسخ حکومت  به درخواست‌های ترامپ قطعا بدتر از پاسخی است که «مک دونالد» و «شورلت» برای حضور در ایران دریافت کردند.

 بنابراین ضمن ابراز امیدواری به نتیجه بخش بودن این مذاکرات باید نسبت به خروجی آن با دقت نظر بیشتری نگریست .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.