رفتن به محتوای اصلی

هشدار آژانس درباره نقض برجام: ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته است
09.09.2019 - 14:27

در بیانیه آژانس آمده که همه این سانتریفیوژهای نصب شده آماده آزمایش با "یو اف۶" (اورانیوم هگزافلوراید) بوده اما در دو روز گذشته یعنی هفتم و هشتم سپتامبر هیچ آزمایشی انجام نشده است."

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین می‌گوید ایران در حال تغییر لوله های اتصال سانتریفیوژها است. اتصالات فعلی برای تحقیق و توسعه مناسب است. آژانس می گوید این تغییرات نقض برجام است.

کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سفر دیروز خود به به ایران تاکید کرد که فعالیت‌های این سازمان "مستقلانه، بی‌طرفانه، با اسناد و مدارک" خواهد بود و "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی‌هایش از ایران براساس برجام ادامه خواهد داد."

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست که فورا به آژانس پاسخ دهد و تاکید کرد که "زمان مهم است."

او گفت: "در حین بحث و گفتگو در تهران‌، من بر اهمیت همکاری کامل و به موقع ایران تأکید کردم. من همچنین بر لزوم پاسخگویی سریع ایران به سؤالات آژانس تأکید کردم."

آقای فروتا دیروز برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی به تهران رفت و با علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد

پیش از انتشار این بیانیه کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که ایران هیچ فعالیت پنهان هسته‌ای ندارد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که "هرگونه تلاشی برای ایجاد اخلال و انحراف در همکاری های سازنده و فعالانه ایران و آژانس و اعمال فشارهای نابجا به آژانس، کاملا مخرب بوده و با اقدامات مناسب ایران نیز مواجه خواهد شد."

کرونل فروتاحق نشر عکسAFP/GETTY IMAGESImage captionکرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران دقایقی پیش از دیدار با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی. او همچنین با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیدار کرد.

شب گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش داد که نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که یک سال پیش نخست‌وزیر اسرائیل آن را یک "انبار مخفی هسته‌ای" توصیف کرده بود نشان می‌دهد که در این محل "ردی از اورانیوم" دیده شده است.

یک دیپلمات گفت که این اورانیوم با درصد بالا غنی نشده بود که به آن معنی است که خیلی از خلوص مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی فاصله داشت. و افزود: "این می تواند توضیحات ممکن زیادی داشته باشد."

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند: "اما از آنجا که ایران هنوز نمونه ای از این ماده را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی نگذاشته، تعیین سرچشمه این ذرات آسان نیست و همچنین روشن نیست که آیا اینها رد به جا مانده از مواد یا فعالیت هایی است که به دوره پیش از امضای توافق ۲۰۱۵ بازمی گردد یا نه."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.