رفتن به محتوای اصلی

ترامپ درباره دیدار با روحانی: خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد
23.09.2019 - 18:57
 

وی گفته بود: «هیچ چیزی به طور کامل از روی میز حذف نشده است، ولی قصدی برای دیدار با ایرانی‌ها ندارم... این بدان معنی نیست که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. من آدم بسیار منعطفی هستم».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۲۶ شهریور نیز گفته بود با حسن روحانی ملاقات نخواهد کرد. «فکر نمی‌کنم که آنها [ایران] آماده باشند» و «ترجیح می‌دهم که دیداری با او نداشته باشم».

افزایش توجه به احتمال دیدار روحانی و ترامپ پس از آن صورت گرفت که کریستین امانپور، گزارشگر ارشد اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان، در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از وزیر خارجه ایران، از تمایل مشروط حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ خبر داد.

/**

محمدجواد ظریف پیشنهاد داده که در قبال برداشت تحریم‌ها، نظارت دائم بر تاسیسات اتمی ایران انجام شود و روحانی و ترامپ دیدار کنند.

آمریکا هنوز واکنشی به این پیشنهاد نشان نداده ‌است. ولی تا همین روزهای اخیر، مقام‌های دولت ترامپ تاکید کرده بودند که «کارزار فشار حداکثری» بر ایران ادامه خواهد یافت. این کارزار از اردیبهشت پارسال که ایالات متحده از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج و تحریم‌های شدیدی علیه تهران وضع کرد، شدت گرفته است.

واشینگتن می‌گوید هدفش از این کارزار، تغییر رفتار منطقه ای ایران و دستیابی به توافقی تازه درباره برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی است و اینکه مانند یک «کشور عادی» رفتار کند.

طرح پیشنهاد دیدار رهبران دو کشور از سوی وزیر امورخارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که ۲۶ شهریورماه امسال و در آستانه آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برای چندمین بار تاکید کرد بین مقام‌های ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، «نه در نیویورک و نه غیر آن».

وی البته مذاکره با دولت دونالد ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانسته بود: «چنانچه آمریکا... به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند».

دولت ترامپ این توافق را یک «توافق ناکارآمد» می‌داند و هنوز تمایلی به بازگشت به آن نشان نداده ‌است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.