رفتن به محتوای اصلی

ترامپ در صدد جلب حمایت جهانی علیه ایران برخواهد آمد
24.09.2019 - 09:20

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد و امروز سه‌شنبه، ۲ مهر (۲۴ سپتامبر)، در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. وی هنگام حضور در نیویورک، با رهبران و مقامات ارشد چند کشور جهان نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

آقای ترامپ در مورد محتوای سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ومذاکرات با رهبران جهان به خبرنگاران گفته است که "درباره ایران صحبت خواهم کرد."

 

وی گفت که "در ارتباط با ایران، چیزهای خیلی زیادی در حال وقوع است، به مراتب بیشتر از آنچه که شما می‌دانید" و وعده داد که این تحولات بعدا مشخص خواهد شد.

وی با تاکید براینکه دولت ایالات متحده "فشار فراوانی" را بر حکومت ایران وارد کرده، تلویحا گفته است که اقدامات جدیدی را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و جلوگیری از "فعالیت مخرب" آن در منطقه به جریان خواهد انداخت. وی در عین حال گفتگو با مقامات ایرانی را کاملا منتفی ندانسته و گفته است که "من هیچوقت چیزی را مردود نمی‌دانم."

کشورهای اترامپ و عمران خوانحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionملاقات رهبران آمریکا و پاکستان در نیویورک - انتظار می‌رود رئیس جمهوری آمریکا خواستار حمایت جهانی از موضع خود در قبال ایران شود

همزمان، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در مطلبی در توییتر این وزارتخانه در روز سه‌شنبه، موضعگیری اخیر قدرت‌های غربی در مقصر دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را ستوده است. روز گذشته، رهبران سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه - از اعضای برجام - در بیانیه مشترکی حکومت ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز ۱۴ سپتامبر معرفی کردند.

آقای پومپئو نوشته است: "ایالات متحده از دوستان نزدیک خود، بریتانیا، فرانسه و آلمان، برای اظهارات صریح در مورد مسئولیت ایران در قبال اقدام جنگی علیه عربستان سعودی و آثار آن برای منطقه و جهان قدردانی می‌کند." وی افزوده است که "این موضعگیری باعث تقویت دیپلماسی برای تحقق هدف صلح می‌شود و ما از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم ایران را محکوم کنند."

همچنین، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای ایران، با دفاع از "فشار حداکثری علیه ایران" به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران اشاره کرده و گفته است که "رفتار فیفا نشان داد که وارد کردن فشار جهانی بر ایران برای تغییر رفتار آن مفید است."

وزیر خاجه ایران بیانیه رهبران قدرت‌های اروپایی را رد و این سه کشور را متهم کرد که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند و از آمریکا دنباله‌روی می‌کنند. 

پومپئوحق نشر عکسTWITTER.COMImage captionپومپئو از بیانیه قدرت‌های غربی در مورد مسئولیت ایران قدردانی کرده و خواستار محکومیت جهانی ایران شده است

انتظار می‌رود حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، که آن کشور و قدرت‌های غربی ایران را مسئول آن دانسته‌اند، از موضوعات مهم در نشست مجمع عمومی باشد و در سخنرانی‌های مقامات شماری از کشورها به آن اشاره شود. پس از این حمله، گمانه‌زنی‌هایی در مورد واکنش تلافی‌جویانه آمریکا و عربستان به این اقدام منتشر شد اما برخی ناظران گفتند که احتمالا این دو کشور قبل از هرگونه اقدامی، با بهره‌برداری از فرصتی که نشست مجمع عمومی در اختیارشان گذاشته، در صدد جلب حمایت جهانی از مواضع خود در این مورد و تجهیز افکار عمومی جهانیان علیه حکومت ایران برخواهند آمد.

دبیرکل سازمان ملل بسیاری از کشورهای جهان این حمله را به عنوان اقدامی علیه ثبات و امنیت انرژی جهان محکوم دانسته‌اند هرچند اکثرا از نام بردن عامل حمله خودداری ورزیده و خواستار تحقیقات مستقل در این مورد شده‌اند.

روحانی و مکرونحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionمکرون در ملاقات با روحانی گفت که راه کاهش تنش در منطقه کوچک شده و زمان آن رسیده تا ایران این راه را برگزیند

در حال حاضر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده اما مقامات ایرانی هرگونه ارتباط و گفتگو بین او رئیس جمهوری آمریکا را دست‌کم در شرایط کنونی رد کرده‌اند. 

به گفته آنان، پیش شرط گفتگو با ایالات متحده بازگشت به برجام است هر چند مشخص نکرده‌اند که در چنین صورتی، تماس بین دو طرف به چه صورت خواهد بود. آیت‌الله علی خامنه‌ای اخیرا هرگونه گفتگویی با آمریکا در شرایط کنونی را منتفی دانسته است. 

وی هفته گذشته در سخنانی گفت: "اگر آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده بازگشت، آن وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند اما در غیر اینصورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن." 

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز ماه گذشته و پس از رد پیشنهاد فرانسه برای ملاقات رئیسان جمهوری ایران و آمریکا، گفت که امکان هیچگونه مذاکره بین رهبران دو کشور وجود ندارد و در صورت بازگشت آمریکا به برجام نیز، ارتباط دو طرف در چارچوب ملاقات‌های برجام صورت خواهد گرفت. با اینهمه، او اخیرا در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی گفت که رئیس جمهوری ایران "به شرط لغو تحریم‌ها" با دونالد ترامپ دیدار می‌کند. 

روز گذشته حسن روحانی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نیویورک ملاقات کرد. آقای مکرون در این دیدار گفت که "راه کاهش تنش در منطقه کوچکتر شده و زمان آن رسیده است که ایران این راه را برگزیند." قرار است رئیسان جمهوری فرانسه و آمریکا روز سه‌شنبه با هم ملاقات کنند.

در پی دیدار رهبران فرانسه و ایران، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت که رئیسان جمهوری دو کشور "درباره نحوه حفظ برجام، روابط دوجانبه و ابتکار اخیر رئیس جمهوری ایران برای منطقه تحت عنوان امید گفتگو کردند." به گفته مقامات ایرانی، طرح ابتکار حسن روحانی که به آن طرح هرمز یا امید نام داده شامل همکاری کشورهای منطقه است. احتمالا حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی، ضمن محکوم کردن حضور کشورهای غربی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه، این طرح را ارائه می‌دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.