رفتن به محتوای اصلی

دست و پا زدنهای تشکیلات دیر‌نیش در رسوایی کانال آرازنیوز
27.09.2019 - 19:30

یکی از شیوه های رسانه ای معمول در عرصه اطلاع رسانی را می توان قلب حقیقت نامید. در این روش فعال رسانه ای برای تاثیر برافکار عمومی ابتدا سعی می کند با آوردن مثالها و مصادیقی از فضای حقیقی اقدام به اقناع ذهنی مخاطب خود نماید سپس موارد مد نظر خود را در لابلای مصادیق حقیقی می گنجاند و چون معمولاً مخاطبان حوصله کند و کاو در موضوع طرح شده و رجوع به رفرنسهای مربوطه را ندارد و در اکثر مواقع مخاطب فرد پژوهشگری نیست که به دنبال کشف حقیقت باشد، لذا به راحتی فریب پروپاگاندای رسانه ای را می خورد و در دام از پیش طراحی شده می افتد.

تشکیلات دیرنیش نیز پس از شوی تبلیغاتی در خصوص هک شدن کانال آرازنیوز از روش فوق بهره جسته و سعی دارد به مخاطبان و البته به فعالان حرکت ملی آزربایجان چنین القاء نماید که از طرف سیستمهای امنیتی ایران مورد حمله سایبری قرار گرفته است. این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در این مقاله سعی می کنیم به صورت اجمالی اقدام به واکاوی اقدامات اخیر این تشکیلات نماییم.

تشکیلات دیرنیش در کانال آرازنیوز که مجدداً به فعالیت پرداخته است مطلبی با عنوان «مرکز حقوق بشر در ایران: حکومت ایران با بد افزار، تلفن و کامپیوتر مخالفان را هک می‌کند» درج نموده و به روشی که در مقدمه این مقاله ذکر آن رفت اقدام به مستند سازی نموده است. این تشکیلات با بهره گیری از نوشته یک مرکز حقوق بشری که اولاً تاریخ نوشته خود آن مرکز و دوماً ماهیت آن مرکز جای سوال دارد سعی نموده است با بهره گیری از آن گزارش موارد مد نظر خود را نیز در میان آن گزارش بگنجاند. یعنی در ابتدای مطلب سعی نموده است با بهره گیری از مستندی که شاید مورد وثوق مخاطب باشد، نظر مثبت خواننده را جلب نماید و در ادامه مطالب دروغ خود را در قالب همان حقیقت به مخاطب القاء نماید.

در نگاه اول چهار نکته اساسی در این مقاله به چشم می خورد. نکته اول عبارت از تاریخ انتشار این گزارش می باشد. گزارش فوق الذکر در تاریخ 20 می 2019 مصادف با 30 اردیبهشت 1398 منتشر شده است. در حالی که کانال آرازنیوز به گفته بابک چلبیانی در مصاحبه اخیرش در تاریخ 24 آگوست مصادف با 2 شهریور 1398 هک شده است! آیا مرکز حقوق بشر فوق الذکر دارای علم غیب بوده است که نسبت به هک شدن کانال آرازنیوز در پنج ماه بعد گزارش تهیه نماید؟! در حالی که می دانیم گزارش مرکز فوق مربوط به ماهها قبل بوده و در آن تاریخ منتشر شده است. بنابراین می توان با تطبیق تاریخ انتشار گزارش و ادعای هک شدن کانال به این نتیجه رسید که تشکیلات دیرنیش سعی نموده است با بهره گیری از یک گزارش منتشر شده در پنج ماه قبل توجیهی و یا سرپوشی برای اقدام خویش فراهم سازد و دروغهای خود را در میان حقیقت وجودی گزارش پنهان نماید. البته دروغهای تشکیلات دیرنیش در این مقاله به اینجا ختم نمی شود.

نکته دوم عبارت است از خبرنگار مجهول الهویه ای که در گزارش حقوق بشر مطرح شده است. با مراجعه به اصل متن و در ادامه مقاله منتشره از طرف مرکز حقوق بشر فوق الذکر به این نکته برمیخوریم که روزنامه نگاری که سابقاً در بخش آذری صدای آمریکا مشغول به کار بوده، مورد هک قرار گرفته است بدون اینکه نامی از آن روزنامه نگار به میان آید اما بابک چلبیانی در شوی تبلیغاتی خود برای توجیه افکار عمومی عنوان می کند که منظور از آن خبرنگار که نامش در گزارش مرکز حقوق بشر گنجانده نشده است من بودم! در حالی که می دانیم روزنامه نگاران و افراد بسیاری بوده اند که در بخش آذری صدای آمریکا مشغول بوده اند همانند امید شکری و حسین تورک ائلی که می تواند فرد مورد نظر مرکز حقوق بشر آن افراد باشد اما باز هم نکات دیگری در این خصوص مطرح می شود که در مقاله ای دیگر به واکاوی سخنان بابک چلبیانی نشسته و آن نکات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نکته سوم گزارش مرکز حقوق بشر که تشکیلات دیرنیش از آن گزارش برای پنهان نمودن اغراض خود در راستای فریب افکار عمومی بهره گرفته است عبارت است از حمله مراکز سایبری به حزب فعال در عرصه حرکت ملی موسوم به حزب دموکراتیک آزربایجان جنوبی. گزارش مرکز حقوق بشر صراحتاً نام این حزب را مطرح نموده است اما تشکیلات دیرنیش در مقاله خود در کانال آرازنیوز مدعی است که: «کامپیوتر شخصی و تلفن بعضی از اعضای تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش) توسط حکومت هک و کانال تلگرامی تشکیلات (آرازنیوز) از دسترس خارج شده بود. همچنین هکرها توانسته‌اند فایل‌های شخصی تعدادی از مسئولین تشکیلات را به سرقت ببرند و مکالمات آنان را ضبط نمایند.» به این ترتیب با بهره گیری از گزارش مرکز حقوق بشر سعی نموده اند ضمن حذف نام حزب دموکراتیک آزربایجان جنوبی، نام تشکیلات خودشان را برای فریب افکار مخاطبان به خورد آنها بدهند و چنین وانمود نمایند که کامپیوتر شخصی و تلفن بعضی از اعضای تشکیلات هک شده و فایلهای شخصی آنها به سرقت رفته است!.

نکته چهارم در مقاله آرازنیوز در حقیقت پاشنه آشیل تشکیلات دیرنیش می باشد. این تشکیلات که از اختلافات درونی خود به خوبی آگاه است و می داند که کانال آنها به هیچ عنوان از طرف تیم یا تیمهای سایبری ایران مورد هک قرار نگرفته است و کل موضوع به خیانت یا بیدار شدن وجدان خفته یک یا چند نفر از افراد خودشان در قبال تشکیلات و ملت آزربایجان برمی گردد، سعی دارد در اقدامی پیش دستانه چنین وانمود نماید که هر فایلی و یا سندی که از خیانتهای تشکیلات دیرنیش منتشر شود، از طرف دوایر اطلاعاتی بوده و حقیقت ندارد... اما نکته اساسی اینجاست که چگونه می توان به تشکیلاتی اعتماد کرد که رهبر آن تشکیلات به گفته خودش کارشناس امنیت شبکه است اما از تامین امنیت سیتمهای شخصی و حتی تلفن شخصی خود و اعضای تشکیلاتش عاجز است!؟ آیا چنین تشکیلاتی می تواند قابل اعتماد باشد؟

یقیناً فعالان حرکت ملی آزربایجان این تقلاها و دست و پا زدنهای تشکیلات دیرنیش را باور ننموده و با مشاهده تضادهای موجود در مقالات و سخنان اعضای دیرنیش اعم از مجید آراز یا بابک چلبیانی و ... روز به روز اعتماد خود را به این تشکیلات از دست می دهد. شاید به همین دلیل باشد که ادعای هک شدن کانال تلگرامی آرازنیوز تبدیل به جوک و طنز رایج در میان خاص و عام شده است.

یاشار تبریزلی 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.