رفتن به محتوای اصلی

تضادهای یک ذهن مالیخولیایی بررسی اظهارات بابک چلبیانی در خصوص هک شدن کانال آرازنیوز
قسمت اول و دوم
27.09.2019 - 19:36

بابک چلبیانی پس از به اصطلاح بازپس گیری کانال آرازنیوز از دست فرد یا افرادی مجهول الهویه که اتفاقاً از شماره مجازی خارجی در حال بارگذاری کانال بودند و توانسته بودند با همان شماره مجازی یا شماره های مجازی مشابه کامپیوترها و موبایلهای اعضای تشکیلات دیرنیش و کانال آرازنیوز را هک نمایند و فایلهای شخصی اعضای این تشکیلات را به سرقت ببرند! اقدام به صدور اظهاراتی تصویری نمود و به زعم خودش شرح ماوقع را در اختیار مخاطبان و ملت بزرگ آزربایجان قرار داد.

اظهارات بابک چلبیانی به اندازه ای متضاد و متناقض است که شاید به عنوان سندی ملی در راستای فریب افکار عمومی بتواند در تاریخ پژوهی آینده حرکت ملی به عنوان یکی از مصادیق خیانت و البته جنایت به کار آید!. شاید مخاطب این مقاله از خود بپرسد که اطلاق لفظ جنایت در این مقاله خارج از عرف و نامانوس است اما نویسنده هیچ فرقی ما بین کشتار جسمی و کشتار ذهنی قایل نیست و معتقد است که کشتار ذهنی به مراتب جنایت بارتر از کشتار جسمی است. بابک چلبیانی با دروغ پردازیهای سامان یافته در اظهارات خودش اذهان مخاطبان را ترور می کند. در ادامه به بررسی اظهارات بابک چلبیانی می پردازیم.

ایشان در ابتدای سخنان گهربارشان می فرمایند: «من خودم در زمینه امنیت شبکه تحصیل کرده ام و در یکی از سه شرکت بزرگ آمریکا مشغول کار هستم و خیلی خوب می دانم که کانال چگونه می تواند هک بشود و چجوری می توان آن را از دسترس خارج کرد».

شما که خودتان در زمینه امنیت شبکه تحصیل کرده اید با این همه ادعا و به قول معروف هارت و پورت در صورت صحت ادعای هک شدن کانال تلگرامی آرازنیوز چگونه است که نتوانستید امنیت کامپیوترها و موبایلهای خودتان را تامین کنید؟ به نظرتان یک پای کار نمی لنگد؟ شاید تحصیلاتتان از نوع مدرک گرایی بوده است و فقط با واسطه یا بی واسطه از طریق پول یا پارتی توانسته اید تکه کاغذی برای به رخ کشیدن و کسب نان مزدوری تهیه کنید که نتوانسته اید امنیت شبکه خودتان را تامین کنید و یا شاید هم به رخ کشیدن مدرکتان صرفاً برای باورپذیری مخاطبانتان است تا چنین القاء نمایید که کاملاً به امور فنی و سیستمی در امر هک و ... واقف هستید. البته در ادامه اظهارتتان این موضوع را نیز مورد تاکید قرار داده اید که در یکی از سه شرکت بزرگ آمریکا مشغول به کارهستید و خیلی خوب می دانید که کانال را چگونه می توان هک کرد! یا آن را از دسترس خارج نمود!

این گاف بزرگ شما جای سوال دارد. با فرض بر اینکه در حرفه خودتان که همان امنیت شبکه می باشد و با افتخار از آن یاد می کنید بسیار ماهر هستید و اکنون در یکی از سه شرکت بزرگ آمریکا کار می کنید و کاملاً با سیستم هک و از دسترس خارج کردن کانال آشنا هستید آیا پروژه ساختگی هک شدن کانال آرازنیوز از جانب خودتان و برای هدفی بالاتر صورت نگرفته است؟

در قسمت دیگری از این مقالات به هدف بالاتر شما نیز خواهیم پرداخت. فعلاً سعی می کنیم از اظهارات بابک چلبیانی بهره برده و گام به گام تا روشن شدن حقیقت پیش برویم. برمیگردیم به موضوع رشته تحصیلی بابک چلبیانی و تبعات شوی تبلیغاتی هک شدن کانال آرازنیوز و کامپیوترهای شخصی اعضای دیرنیش.

مثل هر انسان خوش باور دیگری دوست داریم قبول کنیم که سیستمهای کامپیوتری اعضای دیرنیش طبق اظهارات مجید آراز و بابک چلبیانی هک شده است. آیا این موضوع قابل اهمیت نمی باشد؟ در صورت صحت این ادعا بایستی فاتحه تشکیلات دیرنیش را خواند. زیرا صحت این ادعا نشانگر آن است که تمامی اطلاعات موجود در این سیستمها به دست فرد یا تشکیلات هک کننده افتاده است. بگذارید کمی صریحتر به این موضوع بپردازیم. اگر ادعای اعضای دیرنیش را در ارتباط با هک شدن کانال آرازنیوز باور کنیم در این صورت تمامی مشخصات کسانی که عضو این کانال بوده اند به دست فرد یا تشکیلات هک کننده افتاده است. این موضوع فاجعه ای در حرکت ملی آزربایجان محسوب می شود. یعنی مشخصات بیش از ده هزار نفر افشا شده است.

آقای چلبیانی می دانند که کوچکترین افشای اطلاعات در خارج از کشور چه تبعاتی دارد. حال باید پرسید شما که این شوی تبلیغاتی را راه انداخته اید آیا می دانید در صورت صحت این ادعا چه جرم بزرگی را مرتکب شده اید؟ شما مجموعه ای از مشخصات فعالان حرکت ملی آزربایجان را بدون هزینه در اختیار فرد یا تشکیلات هک کننده گذاشته اید و به این ترتیب باید باور داشت که اکنون آن ده هزار عضو کانال و هویت مدیران آن مورد شناسایی واقع شده اند. بگذریم از این موضوع که افراد عضو کانال چه تدبیری برای خود خواهند اندیشید و آیا برای پرهیز از تبعات این افتضاح بزرگ کانال را ترک خواهند نمود یا باز هم در آن کانال باقی خواهند ماند و البته این را هم نمی دانیم که آن ده هزار نفر افراد حقیقی هستند یا از طریق ربات های تلگرامی و خریدهای جنبی اقدام به تزریق اعضای فیک در کانال نموده اید؟

این مسئله زمانی پررنگ تر می شود که علیرغم تلاشها و تبلیغات شما برای خروج اعضا از کانال آرازنیوز، تقریبا هزار نفر این کانال را ترک کردند در حالی که مطلب فرد یا افراد افشاگر در کانال نزدیک به هشت هزار نفر بازدید داشته است و این موضوع نشان می دهد که اگر اعضای کانال واقعی بوده اند علی القاعده متوجه هک شدن کانال شده اند و بایستی از کانال خارج می شدند.

موضوع دیگری که در این خصوص حائز اهمیت است ادعای هک شدن کامپیوترهای شخصی اعضای دیرنیش و سرقت اطلاعات موجود در آنها می باشد. به این ترتیب باید به این نکته توجه داشت که مشخصات اعضای داخل و خارج از کشور تشکیلات دیرنیش به دست فرد یا تشکیلات هک کننده افتاده است. آیا موضوع نمی تواند امنیت اعضای دیرنیش در داخل و خارج از کشور را به مخاطره بیاندازد؟ به نظر می رسد که در صورت صحت ادعای هک شدن کامپیوترهای اعضای دیرنیش بهترین راه برای تشکیلات دیرنیش در جهت حفظ امنیت اعضایش اعلام انحلال تشکیلات باشد تا به این ترتیب اعضای دیرنیش تاوان سهل انگاری و بی توجهی مسئولان این تشکیلات را ندهند. اما مسئولان این تشکیلات چنین کاری را که طبیعی ترین راه ممکنه بود نیز انجام ندادند. آیا با این اوصاف هنوز هم می توان گفت که ادعای هک شدن کامپیوترهای اعضای دیرنیش حقیقت دارد؟

موضوع پایانی که در این مقاله به آن می پردازیم عبارت است از هک شدن موبایلهای اعضای تشکیلات دیرنیش. اگر فایل صوتی مجید آراز با کریم اصغری از طریق هک کردن موبایل به دست فرد یا تشکیلات هک کننده افتاده باشد در آینده بایستی منتظر چه فایلهای دیگری باشیم؟ آیا شماره تلفنهای موجود در این تلفنها نیز استخراج شده است؟ اگر چنین باشد آیا تمامی تماسهای این شماره ها امنیت دارند؟ با توجه به مطالب ذکر شده باز هم عقل حکم می کند که تشکیلات دیرنیش با اعلام انحلال، بیش از این امنیت اعضا و هواداران و به قول بابک چلبیانی سمپاتهای خود را به خطر نیاندازد.

قسمت دوم 

در قسمت اول این مقاله به موضوع هک شدن کانال آرازنیوز از زبان بابک چلبیانی پرداختیم. در این قسمت قصد داریم به قسمت دوم اظهارات ایشان پرداخته و مورد نقد و بررسی قرار دهیم. قبل از ورود به بحث این مسئله را در نظر بگیرید که بررسی اظهارات ایشان جنبه های دیگری نیز می تواند داشته باشد و آنچه در قسمت اول این مقاله خواندید انعکاس دهنده بخشی از جنبه های اظهارات بابک چلبیانی بوده و به مصداق مثل معروف «العاقل یکفی بالاشاره» باید اطمینان داشت که مخاطبان و مطالعه کنندگان این مقالات دارای عقل و شعور کافی بوده و می توانند با کنار هم قرار دادن این نوشته ها و اظهارات ضد و نقیض مسئولان دیرنیش متوجه شوند که این تشکیلات با ادعای دروغین هک شدن کانال آرازنیوز و سیستمهای شخصی در سناریویی از پیش تعیین شده می خواهند به اهداف مهمی دست پیدا کنند که شاید یکی از آن اهداف القای ناامنی در  فضای مجازی و جریان حرکت ملی است.

بابک چلبیانی در اظهارات تصویری 36 دقیقه ای خویش می فرمایند: «برخی افراد در فضای مجازی عنوان کردند که کانال نمی تواند هک بشود»

اکنون به بررسی این بخش از اظهارات ایشان می پردازیم. آیا کانال تلگرامی قابل هک شدن می باشد؟ پاسخ به این سوال بارها و بارها از طرف کسانی که متخصص شبکه و نرم افزار هستند داده شده است اما بهترین پاسخ برای این بخش از اظهارات بابک چلبیانی را از زبان پاول دورف سازنده تلگرام بشنوید: «بنیانگذار تلگرام، یک جایزه 300 هزار دلاری برای کسی در نظر گرفته است که بتواند اطلاعات رمزگذاری شده این شبکه پیام‌رسان را هک کند. اپلیکیشن پیغام رسان تلگرام اعلام کرده به مخرب‌ترین حمله‌ی هکری که به این برنامه صورت گیرد 300,000 دلار جایزه خواهد داد. بر این اساس اگر شما هم توانایی در اختیار گرفتن خطوط ارتباطی و سرورهایی که توسط دو کاربر آزمایشی در تلگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد را داشته باشید، جایزه‌ای بزرگ برنده خواهید شد. تلگرام سرویسی است که تمرکز اصلی خود را بر امنیت و سرعت قرار داده، بنابراین ماهیت این مسابقه چندان جای تعجب ندارد. برنده‌ی این مسابقه شخصی خواهد بود که از طریق بخش‌هایی که توسعه‌دهندگان برنامه سعی در حفاظت از آن داشته‌اند، راهی برای نفوذ به این سرویس بیابد. از شرکت‌کنندگان در این مسابقه درخواست شده به ایجاد یک چت آزمایشی میان کاربران خیالی «نیک» و «پائول» بپردازند و ضمن تبادل پیغام، به شیوه‌ای غیرمتعارف تلاش کنند محتوای پیغام‌های آن‌ها را هک کرده و استخراج نمایند.

اما پیش از آنکه تلگرام چندصد هزار دلار در دستان شما بگذارد باید ثابت کنید که شما در حقیقت گفتگوی نیک و پائول را با موفقیت هک کرده‌اید. بنابراین گروه تلگرام در یک نشست گفتگوی خصوصی در برنامه، آدرس ایمیلی در اختیار شما قرار می‌دهد که باید اطلاعات زیر را برای آن‌ها ارسال کنید.

  • متن پیغام درون ایمیل محرمانه
  • لاگ‌های نشست مربوطه که منجر به حمله‌ی موفق شده و به ID خود شما اختصاص دارد
  • توضیحات در خصوص اینکه چگونه حمله را اجرا کرده‌اید
  • اطلاعات حساب بانکی برای دریافت جایزه

این مسابقه‌ی آنلاین در تاریخ 4 فوریه پایان خواهد یافت. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، به صفحه‌ی مربوطه در وب‌سایت رسمی تلگرام مراجعه کنید.»( https://telegram.org/faq/fa#35) این جایزه مربوط به سال 1393 می باشد اما از آن تاریخ تا به امروز هنوز هیچ یک از هکرهای داخلی و خارجی و یا شخصی و دولتی نتوانسته اند تلگرام را هک کنند و جایزه 300 هزار دلاری را برنده شوند.

نگاهی به مصاحبه های سازنده تلگرام در فضای مجازی نشان می دهد که تلگرام به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قابل هک شدن نیست. تنها یک راه برای در اختیار گرفتن کانال تلگرام وجود دارد و آن هم این که سازنده کانال با میل و رغبت خود شماره دیگری را به عنوان سازنده تعریف نموده و خودش تبدیل به ادمین معمولی کانال گردد. چرا می گوییم با میل و رغبت خودش؟ زیرا برای هر گونه فعالیت در تلگرام اولاً باید رمز اول و دوم در اختیار فرد باشد که این رمزها به موبایل فرد ارسال می شود و دیگران نمی توانند از آن استفاده کنند دوماً بابک چلبیانی که خودشان را کارشناس امنیت شبکه می دانند و به دیگران امر و نهی می کنند که دارای پنج کلاس سواد ابتدایی هم نیستند حتماً می دانند که در قسمت Settings اپلیکیشن تلگرام گزینه ای به نام Privacy and security وجود دارد که در این قسمت اگر کلید show all sessions را فشار دهند می توانند سایر دستگاههای متصل به تلگرام را دیده و اقدام به حذف آنها نمایند. آیا بابک چلبیانی با آن همه دانش تخصصی در زمینه امنیت شبکه و با آن همه ادعا و دبدبه و کبکبه نمی توانسته اند یک بار به این گزینه رجوع کرده و کنترل نمایند که آیا فرد دیگری نیز به تلگرام ایشان وصل شده است یا نه؟ البته در جای دیگری از شوی تبلیغاتی خودشان اظهار داشته اند که بیشتر از دو سال است کارهای کانال و سایت را دیگران انجام می دهند و ایشان نقشی در اداره کانال ندارند و ما در آن خصوص هم در قسمتهای دیگر مقاله مطالبی خواهیم نوشت ولی سوال اساسی در اینجا این است که چگونه یک فرد می تواند نام خودش را رهبر تشکیلات بگذارد و متخصص امنیت شبکه باشد و کار سیاسی انجام دهد و ادعای مبارز بودن داشته باشد و... اما ساده ترین اصول امنیتی را در خصوص تلگرام شخصی خود رعایت نکند؟ آیا گاف های دیگری هم تا به امروز داده اند یا این مورد تنها گاف امنیتی ایشان بوده است؟

البته این موضوع را باید در نظر داشت که همین گاف اگر بخواهیم صحت ادعای هک شدن کانال را بپذیریم به تنهایی می تواند موجب لو رفتن فعالیتهای یک تشکیلات باشد. بابک چلبیانی به جای فرافکنی و آدرس غلط دادن به فعالان حرکت ملی آذربایجان باید به این سوالات و سوالات مشابه پاسخ صریح و روشنی بدهد. آیا عدم رعایت ساده ترین اصول امنیتی در فضای مجازی که هر بچه ای به خوبی آن را می داند نمی تواند حکایت از بی صلاحیتی بابک چلبیانی در رهبریت دیرنیش باشد؟ آیا بابک چلبیانی با آن همه هارت و پورت در خصوص تخصص مبارکشان به اندازه یک بچه(البته بچه های ما باهوش تر از اینها هستند و قصد تحقیر آنها را نداریم) هم توانایی کنترل اپلیکیشن های شخصی خودشان را ندارند؟ آیا کتمان حقیقت و آسمان و ریسمان بافتنهای مختلف و متعدد می تواند موجب فرافکنی و رد گم کنی در خصوص عدم صلاحیت ایشان باشد؟ یک رهبر یا مدیر تشکیلات سیاسی باید فردی باهوش و زبده باشد و از بهره هوشی بالایی برخوردار بوده و بتواند امنیت زیر مجموعه خود را تامین نماید نه اینکه با سهل انگاری و بی مسئولیتی، صرفاً به دنبال عیش و نوش و کسب مال در کشوری امن بوده و امنیت هواداران خود را در داخل کشور به خطر بیاندازد.

متاسفانه بابک چلبیانی و سایر اعضای دیرنیش با اجرای این شوی تبلیغاتی مضحک نه تنها موجب بر هم خوردن امنیت روانی فعالان حرکت ملی شدند بلکه امنیت اعضاء و هواداران تشکیلات دیرنیش را نیز به مخاطره انداختند. امیدواریم شهامت اقرار به اشتباه و حقیقت گویی را داشته باشند و به جای اصرار بر ادامه این شوی تبلیغاتی به صورت کاملاً شفاف بیان کنند که هدف از راه اندازی این سناریو چه بوده است.

 

ادامه دارد...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.