رفتن به محتوای اصلی

گزارش نیویورکر در باره تماس تلفنی سه جانبه روحانی، ترامپ و ماکرون
01.10.2019 - 01:11

طبق گزارش نشریه آمریکایی «نیویورکر»، علیرغم تحرکات امانوئل ماکرون برای برقراری تماس تلفنی سه جانبه روسای جمهور فرانسه، ایران و آمریکا در نیویورک، حسن روحانی جواب تماس تلفنی ترامپ را نداده است.

فارس - علیرغم اظهارنظر‌های مکرر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران درباره لزوم رفع تحریم‌ها به عنوان پیش شرط هر گونه مذاکره و دیدار احتمالی بین نمایندگان ایران و آمریکا، یک نشریه آمریکایی از تحرکات رئیس‌جمهور فرانسه در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای انجام یک تماس تلفنی سه جانبه بین رؤسای جمهور فرانسه، ایران و آمریکا خبر داده است.

«رابین رایت» نویسنده نشریه «نیویورکر» در گزارش خود مدعی شده است: «عصر سه شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواست با حسن روحانی همتای ایرانی خود در هتل "میلنیوم هیلتون" که روبروی خیابان مقر سازمان ملل در نیویورک واقع شده است، دیدار کند. ماکرون در نظر داشت که یک گفت‌و‌گوی تلفنی سه نفره با حسن روحانی [رئیس‌جمهور ایران]و رئیس‌جمهور [دونالد]ترامپ برقرار کند. یک تیم متخصصان فنی وارد هتل شدند تا برای ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه یک خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی ایجاد کنند».

به نوشته او، «مأموریت ماکرون در نیویورک این بود که از ترامپ و روحانی در رابطه با طرح ۴ بندی (فرانسه) برای شروع دیپلماسی و اجتناب از یک جنگ دیگر در خاورمیانه یک توافق شفاهی را تضمین کند».

به باور روزنامه‌نگار این رسانه آمریکایی، «ماکرون امید داشت که این تماس تلفنی زمینه را برای اولین دیدار بین یک رئیس‌جمهور آمریکا و یک رئیس‌جمهور ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ هموار کند».

در ادامه گزارش او آمده است: «طرح ۴ بندی ماکرون، درخواست ترامپ برای بسط مفاد مرکزی و مسائل مهم توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای (برجام) را پوشش می‌دهد. ایران متعهد به محدودیت‌های دائمی بر روی برنامه هسته‌ای خودش می‌شود. این طرح همچنین به درخواست ایران برای رفع تحریم‌هایی که سال گذشته آمریکا دوباره بر این کشور اعمال شدند، هم می‌پردازد و تهران قادر خواهد شد که صادرات نفتش را از سر بگیرد. فراتر از این موضوعات، این طرح نقاط تنش‌زای منطقه‌ای را هم شامل می‌شود: ایران برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن کمک خواهد کرد و درباره امنیت و آزادی دریانوردی در سراسر خلیج فارس تعهد می‌دهد».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.