رفتن به محتوای اصلی

با ترامپ مذاکره نمی شود
06.10.2019 - 13:42

با ترامپ مذاکره‌ای نمی‌شود!

 حمید آصفی

تاریخ : ۱۴ مهر ۹۸

مقاله شماره ۱۴۵

حاکمیت به دنبال مذاکره نیست!

ماه‌ها تلاش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای رسیدن به توافقی حداقلی بین دولت ترامپ و جمهوری اسلامی بدون هیچ نتیجه‌ای خاتمه یافته است. اما شرایط از هر حیث برای جمهوری اسلامی مناسب نیست، و نیازمند گشایش مالی برای کاهش نارضایی عمومی و مانع شدن از جنبش‌های اعتراضی است، و این به دلیل این است که، هزینه‌های مداخله‌جویی منطقه‌ای‌اش نباید کاهش یابد.

:دولت‌های اروپایی خواستار کاهش تنش در منطقه‌ی خلیج فارس هستند. و دولت ترامپ فعلا برای پرهیز از جنگ، خواستار مذاکره است. پس نیاز به مذاکره و زمینه‌های مذاکره آماده است، اما اراده‌ی از سوی جمهوری اسلامی به چشم نمی‌خورد، زیرا مذاکرات این دوره استراتژیک باید باشد.

 زمانی که «نظام» خود را در خطر نابودی ببینید، خمره‌ی زهر مذاکرات را خواهد نوشید، اما تا آن زمان، که زیاد نیست، برای حفظ آبرو، دست به وقت‌کشی و نمایش دیپلماسی خواهد زد، و در نهایت، در بدترین شرایط، مذاکره انجام خواهد شد، با مذاکره‌ای برای یک تسلیم زشت! که البته اساس ساختارش فرو خواهد ریخت. اما حتی این مذاکره یحتمل از یک زد و خورد محدود ولی ویرانگر نظامی عبور خواهد کرد، که تسلیم برای نیروهای حامی حاکمیت آبرومندانه باشد.

حاکمیت به دلیل هزینه‌های سنگین در سوریه، لبنان، یمن، و عراق، برای دو سال به صد میلیارد دلار نیاز دارد، اما حاکمیت این مقدار پول را ندارد، و مجبور شده است با فشارهای اقتصادی به مردم، و با کاهش بودجه، و سه برابر کردن قیمت ارز در عرض دو سال، و ارعاب و سرکوب، می‌خواهد این مقاومت را در برابر ترامپ ادامه دهد، به امید این که ترامپ در دور دوم انتخابات بازنده شود.

اما تحریم‌های نفتی، جمهوری اسلامی را به این موضع کشانده است که به دولت‌های منطقه‌ی خلیج فارس اعلام کند که، اگر ما نفت صادر نکنیم، دیگران نیز نباید صادر کنند، در نتیجه، حمله به نفتکش‌ها و تاسیسات آرامکو، به راحتی به پای آنان بسته می‌شود.

ما چرا؟

یک مشکل حیاتی در این دوره برای جمهوری اسلامی این است که، فضای ذخیره تولید نفت‌اش در داخل تقریبا تمام شده، و کشورهای دیگر بخصوص بعد از تحریم‌های جدید بانک مرکزی و جریمه سنگین شرکت‌های چینی، دیگر نفت‌اش را تحویل نمی‌گیرند تا ذخیره کنند که بعد از مذاکرات و سازش با ترامپ پول آن را باز گردانند، بنابراین، در صورت مذاکرات، و تسلیم شروط ترامپ شدن، چیزی عایدشان نمی‌شود، و حماس و حزب‌الله و حوثی را که فقط با منابع ارزی نگه می‌دارد، از دست خواهد داد.

سیاست جمهوری اسلامی عدم مذاکره است، ترامپ پیوسته و جدی خواهان مذاکره با ایران است، اما با همان شروط دوازده گانه پمپئو، اما سخنان ظریف یا روحانی در باب مذاکره برای سرکار گذاشتن افکار عمومی مردم ایران است، زیرا آنان حق مذاکره بدون اذن رهبری را ندارند. برای همین است که اعلام می‌کنند: آمریکایی‌ها برای وادار کردن رییس‌ جمهوری کشورمان به ملاقات، به التماس هم افتادند، و رفقای اروپایی را هم به کمک خواستند، اما نتوانستند!

مهم‌ترین موضوع برای جمهوری اسلامی بسط حوزه قدرت و نفوذ خود در یمن و عراق و سوریه است، چون این مناطق را از حیث امنیتی در اختیار خود تلقی می‌کند، و برای آن هیچ ریسکی را نمی‌پذیرد. جمهوری اسلامی هنگامی به میز مذاکره برخواهد گشت که جیبش از منابع ارزی خالی شده باشد. و این که ترامپ می‌گوید ما عجله‌ای برای مذاکره نداریم، به این علت است که، ذخایر ارزی جمهوری اسلامی برای تداوم جنگ و نا امنی در عراق و یمن به پایان برسد، ولی شواهد حاکی از احتمال جنگی محدود برای پیش مقدمه تسلیم خواهد بود.

@hamidasefichannel2

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری
https://t.me/hamidasefichannel2

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.