رفتن به محتوای اصلی

انتشار نامه ترامپ به اردوغان درباره حمله به شمال سوریه: احمق نباش
17.10.2019 - 06:45

 

دونالد ترامپ از رجب طیب اردوغان خواسته است تا برای دستیابی توافق با کردهای سوریه همکاری کند.

متن نامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه منتشر شده است.

این نامه به تاریخ ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) است یعنی روزی که ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه آغاز کرد. ارتش ترکیه نیروهای شبه نظامی سوری مورد حمایت این کشور چهارشنبه گذشته عملیات زمینی خود را در شمال سوریه و در منطقه تل ابیض شروع کردند.

دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان نسبت به پیامدهای عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه هشدار داده و گفته است: «احمق نباش.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید کاخ سفید اصالت این نامه را تایید کرده است.

دونالد ترامپ در این نامه نوشته است: بیایید برای دستیابی به یک توافق خوب همکاری کنیم. شما مایل نیستید مسئول کشتار هزاران نفر باشید، من هم نمی‌خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم، (قطعا این کار) را خواهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: نمونه کوچکی از این را در جریان ماجرای کشیش برونسون به شما نشان دادم.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی پس از دو سال زندان در ترکیه مهرماه سال گذشته آزاد شد.

دونالد ترامپ در ادامه به دریافت نامه‌ای از «ژنرال مظلوم»، رهبر نظامی کردهای سوریه اشاره کرده و از رجب طیب اردوغان خواسته است تا برای دستیابی به یک «توافق خوبی» همکاری کند.

دونالد ترامپ همچنین در این نامه گفته است: اگر این کار را به شیوه ای درست و انسانی انجام دهید، تاریخ نگاهی مطلوبی نسبت به شما خواهد داشت چنانچه رویداد خوبی اتفاق نیفتد، از منظر تاریخ شما شیطان خواهید بود.

رئیس جمهوری آمریکا نامه خود را به این جمله به پایان برده است: کله‌شق نباش! احمق نباش! بعدا با شما تماس می‌گیرم.

هفته گذشته پس از آن که اعلام شد دونالد ترامپ دستور خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را صادر است کرده است، ارتش ترکیه عملیات نظامی خود در شمال شرق سوریه که در کنترل نیروهای کرد است، آغاز کرد. ترکیه می‌گوید، هدف این حمله نظامی پاکسازی نوار مرزی از نیروهای تروریستی و همچنین ایجاد منطقه‌ای امن برای اسکان آوارگان سوری است.

نیروهای دمکراتیک سوریه که اکثریت آنها را کردها تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در جنگ با گروه حکومت اسلامی در شمال سوریه بودند و عقب‌نشینی سربازان ایالات متحده از این منطقه و حمله ترکیه، با انتقادهای زیادی بویژه در میان جمهوریخواهان کنگره آمریکا روبرو شده است.

به رغم در خواست رئیس جمهوری آمریکا برای آتش بس در شمال سوریه، رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته گفت، کشورش «هرگز» در شمال‌شرق سوریه آتش‌بس اعلام نخواهد کرد و قصد مذاکره با شبه‌نظامیان کـرد را ندارد.

رجب طیب اردوغان اظهار داشت:‌ «گفتند آتش‌بس اعلام کن. ما هرگز آتش‌بس اعلام نخواهیم کرد. بر ما فشار می‌آورند تا عملیات را متوقف کنیم. تحریم وضع می‌کنند. هدف ما روشن است. ما نگران هیچ تحریمی نیستیم».

ترکیه شبه‌نظامیان کرد سوریه در گروه «یگان‌های مدافع خلق» را یک «گروه تروریستی» می‌داند و می‌گوید، این گروه شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه یا «پ‌کا‌کا» است.

آمریکا هرچند پ‌کا‌کا را یک گروه تروریستی می‌داند، اما چنین تلقی از «یگان‌های مدافع خلق» ندارد و این شبه‌نظامیان کرد در نبردهای زمینی علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در سوریه نقش عمده‌ای ایفا کردند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ/ت

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.