رفتن به محتوای اصلی

پدیده روح الله زم و رسانه های خارج از کشور
18.10.2019 - 23:16

 

پدیده روح الله زم و رسانه های خارج از کشور

پدیده آمد نیوز وحضور آن در فضای جامعه سیاسی ایرانی ، محصول بحرانهای فزاینده درون حکومتی و رقابت باندهای مختلف درون آن برای تضعیف و حذف یکدیگر بود. گرداننده اصلی آمد نیوز، روح الله زم بود که در پروسه ادامه فعالیت آن، یاغی شد و با اخبار و داستانهای راست ودروغش بر عمیق تر شدن شکافهای درون حکومتی تاثیرات معین گذاشت  و در مواردی مایه تضعیف اقتدار و شرمساری نظام ولایت شد. کسانی که وی را در خارج بر صدر نشاندند، قبل از تبلیغات خود رژیم بر علیه وی،همین رسانه های فارسی زبان ایرانی خارج از کشور بودند. اما برعکس این رسانه ها، اپوزیسیون متشکل در احزاب قدیم وجدید در خارج از کشور، نه وی وفعالیتس را جدی گرفتند و نه به وی اعتماد کرده ونزدیکش شدند و به همین دلیل نیز هیچ نقش و مسئولیتی دربزرگ نمایی وی و جریان آمد نیوز نداشتند، که اکنون پاسخگوی اقداماتی باشند که گردانندگان رسانه ها در مورد وی و اخبارش انجام دادند.

کسانی که مدعی اند پدیده زم از ابتدای شروع خود پروژه نهادهای اطلاعاتی رژیم برای کنترل و خنثی سازی اپوزسیون بوده است،  قادر به توضیح بی تناقض و متکی بر شواهد متتقن ادعاهای خویش نیستند. این مدعیان شاید بر دو دسته باشند، دسته اول، از دوستان وعوامل مستقیم وغیر مستقیم جمهوری اسلامی ونهادهای اطلاعاتی آن هستند. دراصالت دسته دوم شکی نیست،  اما آنان اساسا دایی جان ناپلئونهای کوچک و بزرگ دوران ما هستند، آنها را با بدیهات ابتدایی کاری نیست ولی خدا را شکر،  همه گی تحلیلگر انواع امور، از جمله موضوعات اطلاعاتی و امنیتی هستند. برآمد وحضور بعضی از این اشخاص در رسانه های خارج از کشور، که باید مسئول ارشد روزنامه فیگارو و مجریان ومیهمانانی در رسانه های پر بیننده و میلیونی را نیز بر لیست آنها افزود، حقیقتا اسفناک ونا امید کننده بود. متخصصین حرفه روزنامه نگاری، کیفیت کار خبرنگاری را با عکاسی فوری بدون روتوش ودستکاری مقایسه کرده اند، اما آنچه که ما در روزهای گذشته شاهد بودیم، به مراتب نازلتراز عکاسی فوری حتی آماتورها بودند. 

متاسفانه هم در دنیای مجازی و هم در رسانه های پر نفوذ خارج از کشور، نشروباز نشر القائات و دروغهای نهادهای اطلاعاتی-تبلیغاتی حکومت ایران بدون استثنا به رویه همه آنها تبدیل شد و موضوع ربوده شدن یک مخالف حکومتی و ضرورت تقبیح و محکومیت آن در افکار عمومی را از دستور کار آنها خارج کرد. چنین عارضه زیانباری نشان داد  که اغلب این رسانه ها، چگونه به راحتی میتوانند به باز یچه دست ارگانهای اطلاعاتی-تبلیغاتی حکومتی برای فریب مردم وافکار عمومی جامعه سیاسی ایرانی، و حتی تقبیح قربانیان جمهوری اسلامی تبدیل شوند.

اکنون بعد از ربوده شدن روح الله زم درعراق واسارتش در دست سپاه، باید منتظراجرای چشم بندیهای باشیم که نهادهای وابسته به رهبر ودولت در اثبات اشراف و تسلط نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر اپوزیسیون حکومتی و تشدید جو بی اعتمادی و تفرق در درون آن را، از آستین و کلاه خود بیرون بکشند. درعین حال آقای زم میتواند وسیله ای موثر و کشنده در دست باند های برتر، برای کنترل رقبای درون حکومتی خود وبه زیر کشیدن آنها باشد و شاید هم در پرونده سازی بر علیه برخی مخالفین مداخلات جمهوری اسلامی در امور داخلی کشور عراق هم به کار آید. 

اصغر جیلو

17/10/2019

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.