رفتن به محتوای اصلی

بهانه جو را بهانه بسیار است نکاتی چند، درگفت و شنود شهرام همایون گرامی با دکتر نوری علا
25.10.2019 - 12:38

بهانه جو را بهانه بسیار است

نکاتی چند، درگفت و شنود شهرام همایون گرامی با دکتر نوری علا

 

دریکی از انترویوها و گفتگوهای آقای شهرام همایون در کانال ۱" تاریخ ۲۳ اکتوبر" با دکتر نوری علا، آقای همایون با توجه به اینکه شورای گذار و کار آنرا مهم دانسته تاکید کرد و برتاثیر گذاریِ بزرگ آن شورا انگشت نهاد، امّا بازهم تلاش می کرد در یکی دو نکته، شکّ و شُبه آفرینی بنماید. ولی ایستادگی جناب دکتر نوری علا در دفاع و پشتیبانی از شورای گذار، آنچنان استوار، مستدل و رئالیستی بودند که حتّا به باورِ خود باورمندان شورا نیز می افزود.

بیشترسیاسیون و دست اندکاران سیاسی، بویژه آنانی که درین سال ها در راه ایجاد یک رهبری سیاسی و آلترناتیو، تلاش کرده اند می دانند که دکتر نوری علا، یکی از کوشندگان بنام و پرتلاشِ درین راه بوده است، تا آنجاکه موفق به ایجاد دو تشکیلات سیاسیِ  در خور، بنامهای "حزب سکولار دموکرات و سامانه‌ی مهستان سکولار" گردیده که هر کدام سدها نیروی سیاسی عضو داشته و دارند. نیروهای سیاسی خارج از کشور، به نیکی نیز می دانند که بزرگترین نقطه‌ی ناتوانی و گره‌ بزرگ عدم همبستگی  در میان این رهبریها،" شخصیت پرستی، خود خواهی، سکتاریسم سازمانی، کینه جویی ها و حسادت های فردی" بر سر جایگاه و سندلی "صندلی"دلخواه است.

با درنظر داشت این دو مسئله‌ی پر اهمیت، ببینیم که دکتر نوری علا هنگام استدلال های آنچنانی و بهانه جویانه‌ی جناب همایون، چگونه پاسخ می دهند؟ از جمله این موارد که می گوید:

جناب نوری علا! "حزب شما نیز برای رهبری کردن جنبش، حزبی محکم و استوار بوده و هست و از دیگران کمتر نیست."

 امّا ایشان، برای پذیرفتن یک پدیده‌ی جدی و واقعیتی مهم، دلیرانه و بویژه فروتنانه، به شهرام چنین پسخ می دهد و می گوید:

"آری! حزب ما حزبی جدّیست و برای جا انداختن دموکراسی و بویژه سکولاریسم تلاش های موفقیت آمیزی کرده و می کند. امّا صادقانه بگویم ما نتوانستیم آلترناتیو شویم. هر چند که بسیاری از رهبران همین شورا در کنفرانسها و کنگره های ما شرکت جسته، سخنرانیهایی نیز کردند، ولی به ما نپیوسته، این آلترناتیو را در آنجا اعلام ننمودند.

با وجودِ این، هنگامی که ما دیدیم آنها با نیرویی بزرگتر، امّا با همان خواستها و اصولی که ما اعلام کرده ایم، اعلام آلترناتیو نموده اند، بیدرنگ پذیرفته همکاری و آمادگی خودرا جانانه اعلام نمودیم. هر چند که می دانیم در منشور آنها، شایدهنوز بسیاری نکات اصلاحی، افزودنی و کم کردنی، وجود داشته باشد."

من بعنوان یک نیروی کوشنده در راه همبستگی سیاسی، درین استدلال فروتنانه‌ی دکتر نوری علا، باید سپاسگزارنه  یادآوری کنم که:

ایشان، با این فروتنی و کار شجاعانه‌ی خود، در جنبش سیاسی ایران، کاری پهلوانانه و رستم گونه از خویش به ثبت رسانید وآن سدّ بزرگِ خود محوری و شخصیت پرستی فردی را دلیرانه شکست،.چنین کاری آنهم درین شرایط، جدا شایسته‌ی قدر دانیست.

۲

چراکه، پشتیبانی استوار، محکم و آنهم بیدرنگِ ایشان، از پیوستن به شورای گذار، توان و انرژی امید بخشیِ بیشتری به اعضای شورای گذار و سایرِ کنشگرانِ جنبش سراسری بخشید.

 این اقدام فروتنانه‌ی شخصیتی که مدیریت دوتشکیلات سیاسی حزب سکولار و مهستان را دارد، به گهواره جنبانی وآرامشِ این کودکِ، آنهم درمیان آنهمه فریادهای مخالفت آمیزِخود محوران، کمک بزرگی کرده و می کند.

امیدوارم که خوانندگان گرامی، به پاسخ های دلیرانه و فروتنانه‌ی دکتر نوری علا در قبال آن همه تمجید و تحسین های همایون گرامی از "حزب و مهستانش" توجه ریزبینانه ای بنمایند که گفت:

آری! حزب و مهستان ما، دو تشکیلات با پرنسیپ و درخور می باشند. امّا صادقانه بگویم که ما نتوانستیم اعلام آلترناتیو بنماییم و از پس آن بر نیامدیم. اکنون که ایجاد گردیده، آیا باید در مقابل آن به ایستیم یا کمک کنیم؟

همایون بازهم هیزم دیگری در آتش مشکوکیت ها افزوده گفت :ولی بسیاری از کارهای شورا مانند پرچم و . و، بسیارشبه آفرینی دارند. برای نمونه:

 به هرکَس هر آنچه خواسته، داده است و هرکس را به هرآن چیزهایی که اعتراض داشته است نیز راه داده و دروازه را برای همگان با هر مرادی گشوده است!

دکتر نوری علا با استدلالی محکم، مستدل و کاملا دموکراتیک و همبستگی گرایانه پسخ داد و گفت:

مگر جز این که خود گفتید، برای تامین همبستگی و تفاهم سیاسی، راه دیگری هم وجود دارد؟!. درست همین است که رهبری شورا به آن رسیده است. یعنی گردآوردن بیشترین دیدگاه ها و نظرات نمایندگان سیاسی، در یک گروه بزرگ و منسجم و پیشبرد نظرات گوناگون، تا مجلس موسسان. تصمیمات نهایی را مجلس موسسان می گیرد و شورا درمنشورش، باقیمانده‌ی همه‌ی اختلافات و راهِ حل های نهایی  را به مجلس موسسان حواله کرده است.

سپس آقای همایون، آرامتر امّا همچنان کوشا، بازهم هیزم تر دیگری در آتش شبه های خود نهاده

 می گوید: اینها درست که می فرمایید. امّا مسئله‌ی بزرگتر، پول است پول.

جنبش درینجا به دو بخش تقسیم شده است:

الف : دسته ای که می گوید: باید از دولت های بزرگ کمکهای مالی دریافت کرد

ب : بخشی که با این نظر مخالف اند و گرفتن کمکها را به زیان جنبش می دانند. برای نمونه، من یکی از آنها هستم که باگروه یاران تریاکی خود نرفته،  آنها نیز مرا با خود نبرده اند، می دانم که شما نیز مانند من می باشید.

ایشان پاسخ می دهد و می گوید:

ولی من در شورا چنین چیزی مشاهده ننموده ام. درشورای گذار، توانمندانی ملّی گرا مانندجناب رضا

آل آقا هستند که درین راه کمک نموده وهمه او را می شناسیم و به نیکی او باور داریم.

همایون گرامی ما، بازهم اندکی به سوی آتشدان می خزد و هیزمک تر دیگری به آتشدان انداخته و

۳

 می گوید: من چیزهایی شنیده و می دانم که بعدها خواهم گفت.

"دکترنوری علا با لبخندی می گوید: شما لابد از من باهوش ترو تیز ترید، امّا من در شورای گذار چنین چیزی نشنیده و ندیده ام."

به هر روی، در نگاهِ من اگر سایر نیروهای سیاسی و رهبریهای شان، مانند شاهزاده رضا پهلوی که تلویحا از آن حمایت نموده یا مانند جناب دکتر نوری علا و سمتگیری های مثبتِ ایران گلو بال، در تقویت شورای گذار، خودگذشتگی و فروتنی نشان دهند و برای تامین منافع ملّی، که امروزه روز، "ایجاد این همبستگی فراگیرملّی" می باشد عمل نمایند، سیل خروشان جنبش ملّی، برای درهم کوبیدن استبداد دینی حاکم بر کشور، راه خواهد افتاد.

 در پایان، امیدوارم که کنگره‌ی همبستگی ملّی به مدیریت دکتر نصر، بویژه"حزب مشروطه‌ی لیبرال دموکرات ایران" که منشورش با منشورِ شورا گذار، به جز "سیستم حکومتی پادشاهی" عینا و نعل به نعل یکی است، با آن همدل گشته، جنبش را به سوی مجلس موسسان رهمنون شوند.

درین راه البته، تلاشهای دو کوشنده‌ی سیاسی در بیرون از کشور نیز، دارای تاثیرگذاریست. اگر نیروهایی چون آقای شهرام همایون با تلویزیونی که دارد و نیزآقای حسن اعتمادی با برنامه‌ی راه پیروزی اش، می توانند کمک کنند وبه سرعتِ این قطار راه افتاده بیفزایند.

همچنین امیدوارم که افراد میهن دوستی چون ناخدا محمد پارسی و آقای حمید غضنفری نیز هر چه زودتر گروه پشتیبانان از شورای گذار را در اروپا و آمریکا راه اندازی نمایند.

                                                                                                                                                                    ۲۵ اکتوبر ازیز دادیار۲۰۱۹

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ازیز دادیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.