رفتن به محتوای اصلی

پ‌ک‌ک: جنگ شمال سوریه جنگ موجودیت کردها است
29.10.2019 - 14:35

با وجود این آقای هیوا در مصاحبه با علیم مقبول، خبرنگار بی‌بی‌سی که به شمال عراق سفر کرده، گفت کردهای شمال سوریه به پ‌ک‌ک وابسته نیستند "بلکه ترکیه می‌خواهد آنها را به ما مرتبط کند تا به حملاتش علیه کردها (در آن منطقه) مشروعیت ببخشد."

او می‌گوید پ‌ک‌ک نمی‌خواهد که کردهای شمال سوریه آواره شوند بلکه خواهان آن است که آنها در روستاهایشان بمانند و در مقابل "تجاوزگران" از خود دفاع کنند.

آتش‌بس شکننده

امروز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر، سه هفته از شروع عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه و در مناطقی که عمدتا تحت کنترل کردهای شمال سوریه یا "یگان‌های‌ مدافع خلق" بود می‌گذرد.

حدود یک هفته بعد از آغاز این عملیات و در پی وارد شدن نیروهای دولتی سوریه به این نبرد، دو طرف با برقراری آتش‌بس محدود موافقت کردند. 

ترکیه هدف از عملیات "چشمه صلح" را ایجاد "منطقه امن" در عمق خاک سوریه و عقب راندن کردها از این مناطق خوانده است.

نیروهای کرد مستقر در این مناطق از متحدان اصلی آمریکا علیه نیروهای موسوم به گروه دولت اسلامی (داعش) بودند. 

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درست پیش از حمله ترکیه به شمال سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از این منطقه خارج می‌کند و گفت وقت آن رسیده است که ایالات متحده از "جنگ‌های بی‌پایان مضحک" در این منطقه کنار بکشد.

 

نیروهای یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریهحق نشر عکسAFPImage captionنیروهای یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه - پ‌ک‌ک می‌‎گوید از حمایتش از نیروهای کرد شمال سوریه برای مقابله با داعش بوده

پ‌ک‌ک: نیروهای کرد سوریه به ما وابسته نیستند

ترکیه نیروهای کرد شمال سوریه را مرتبط با پ‌ک‌‌ک یا حزب کارگران کردستان می‌‎داند که دهه‌ها است با دولت ترکیه درگیر است و آنکارا - و همین طور اتحادیه اروپا و آمریکا - آن را "گروهی تروریستی" می‌دانند.

اما زاگرس هیوا، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که پ‌ک‌ک در حال دفاع از مردم و حقوق کردها در مقابل "سیاست‌های انکار" دولت ترکیه است. او جنگ کردها را جنگی در "دفاع از خود" توصیف می‌کند.

خبرنگار بی‌بی‌سی از آقای هیوا پرسید اگر پ‌ک‌ک به حملات خود که در آن غیرنظامی‌ها هم کشته شده‌اند، ادامه دهد، آیا چنین شیوه‌هایی به "آرمان کردها" کمک می‌کند یا به آن ضربه خواهد زد، به ویژه با توجه به جنگ جاری در شمال سوریه میان کردهای این منطقه و ترکیه.

آقای هیوا جنگ اخیر را "جنگ موجودیت کردها" توصیف می‌کند و خواهان پس گرفتن حقوقی است که از کردها گرفته شده است.

حمایت ازکردهای سوریه در برابر داعش

آقای هیوا در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی که از حضور کردهای ترکیه در اردوگاه‌های آموزشی کردها در سوریه و وجود ارتباط مشهود میان پ‌ک‌ک و کردهای شمال سوریه می‌پرسد، می‌گوید: "تمام حمایتی که ما از کردهای سوریه کردیم برای دفاع آنها از خود در مقابل نیروهای داعش بود."

این مقام پ‌ک‌ک می‌گوید که نیروهای وابسته به حزب کارگران کردستان در ترکیه هرگز از "رژاوا" یا منطقه شمال شرق سوریه، برای حمله به ترکیه استفاده نکرده است.

با وجود این به گفته او پ‌ک‌ک معتقد است که کردها باید توان دفاع از خود علیه هر گونه خصومت و حمله‌ای از طرف دولت ترکیه را داشته باشند تا زمانی که نیروهای ترکیه از شمال سوریه خارج شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.