رفتن به محتوای اصلی

آمریکا، مجتبی خامنه‌ای و تعدادی از نزدیکان رهبر را تحریم کرد 4 نوامبر 2019 - 13 آبان 1398
04.11.2019 - 19:57

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه و محمدحسین افشردی، معروف به محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از دیگر افرادی است که در این فهرست نامشان آمده است.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط منتشر کرده، به نقل استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور آمده است که این وزارتخانه "جمعی از مقام‌های انتصابی اطراف رهبر ایران" هدف قرار داده است.

آقای منوچین این افراد را متهم کرده که در "سیاست‌های بی‌ثبات‌سازی" آیت‌الله خامنه‌ای و "رفتارهای گسترده خباثت بار رژیم، از جمله بمب‌گذاری در قرارگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳ و بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آمیا" دست داشته‌اند.

حقانیانحق نشر عکسTASNIMImage captionوحید حقانیان (چپ) در کنار مجتبی خامنه‌ای. آقای حقانیان نیز از جمله نزذدیکان شخص رهبر ایران است

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگا‌ه مرکزی خاتم‌الانبیاء از جمله افراد دیگری است که در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.

حسین دهقان پوده یا حسین دهقان، وزیر سابق دفاع ایران و مشاور آیت الله خامنه‌ای در حوزه دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز شامل تحریم های ثانویه شده است.

در این فهرست همچنین ستاد کل نیروهای مسلح اسلامی ایران که از سه نهاد جداگانه یعنی ارتش، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود را نیز شامل تحریمها قرار داده است.

چهار روز پیش نیز آمریکا در تحریم‌های تازه‌ای بخش ساخت و ساز یا عمران ایران را هدف قرار داد.

آمریکا می‌گوید به این دلیل که سپاه پاسداران را با فعالیت‌های ساخت و ساز در ایران مرتبط می‌داند، این تحریم‌ها را اعمال کرده است. علاوه بر آن، معامله چند کالای استراتژیک دیگر با ایران هم تحریم شده است.

تحریم‌هایی از این دست که از سوی دولت آمریکا به شکل یک‌طرفه اعمال می‌شود، به معنای این است که تمامی دارایی‌های این افراد در آمریکا، مسدود می‌شود. همچنین هیچ یک از شهروندان و شرکت‌های آمریکایی یا شرکت‌های دیگری که در آمریکا قرار دارند، اجازه نخواهند داشت که با این افراد معامله‌ای انجام دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر در روز سوم تیرماه، با امضای یک فرمان اجرایی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران و دفتر او را تحریم کرده بود. رئیس جمهور آمریکا گفته بود که تحریم های تازه در واکنش به ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا در خلیج فارس و "دلایل زیاد دیگر" اعمال می شود.

به گفته دولت آمریکا رهبر ایران هدف گرفته شد چون "در نهایت او مسئول رفتار خصمانه رژیم است."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.