رفتن به محتوای اصلی

جاسوس‌‌ها و نفوذی‌‌ها مثل موریانه به جان جمهوری اسلامی افتاده‌‌اند
13.11.2019 - 22:59

جاسوسی درون نظام و لو رفتن اطلاعات سرّی به مشکلی جدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

- رقم‌‌های پیشنهادی آمریکا برای لو دادن اطلاعات مربوط به عملیات‌‌ پولشویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آندسته مهره‌‌های نظام که انگیزه‌‌های مالی آنها بر وفاداری‎‎ سیاسی و عقیدتی‌شان می‌‌چربد بسیار وسوسه کننده است.

-سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل: در سال ۹۸ فاصله خاکریز ایران و آمریکا کم شده و بهم نزدیک شدند - در حالی که سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده سیاست‌های آمریکا در همه مؤلفه‌های قدرت شکست خورده است، حسن روحانی، ۲۱ آبان، می‌‌گوید در شرایط پیچیده‌‌ای قرار گرفتیم و در سخت‌‌ترین روزهای پس از انقلاب هستیم و هرگز زمانی نبوده که برای فروش نفت و حرکت یک نفتکش از بندرهای ایران به دنیا تا این حد دچار مشکل شویم.

اعتراف روحانی به پیچیده شدن شرایط نظام و مشکل فروش نفت در حالیست که او کمتر از یک سال پیش ادعا کرده بود «آمریکا بداند نفت‌مان را می‌فروشیم و آنها قادر نیستند و نمی‌توانند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند».

او بارها تهدید کرد اگر نفت ایران صادر نشود دیگران هم نمی‌‌توانند نفت خود را از خلیج‌‌فارس صادر کنند.

همچنین حسن روحانی در آبان سال ۱۳۹۷ مدعی شد آنقدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آمریکا بی‌اثر می‌شود.

حالا اما این وضعیت برای جمهوری اسلامی یک شکست مضاعف محسوب می‌‌شود زیرا از یکسو مُهر تایید بر تاثیر «فشارحداکثری» آمریکا برای به «صفر» رساندن فروش نفت ایران است و از سوی دیگر شکست راهبردهای ضدتحریمی رژیم ایران که ظریف مدعی شده بود او و نظام‌اش در دور زدن آنها «دکترا» دارند!

جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا نفت کشور را زیر قیمت بفروشد اما مجازات شرکت‌‌هایی که ممکن بود از خط قرمزهای آمریکا عبور کنند چنان سنگین است که مشتریان پا پس کشیدند. آخرین راهکار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده از کشتی‌‌های شبح و فروش قاچاقی نفت بود. اما این سیاست با دو مشکل اساسی روبرو شد. نخست لو رفتن مسیرهای انتقال نفت و دوم مسدود شدن مسیرهای انتقال پول فروش پس از تحریم‌‌های مالی و بانکی به ویژه سوئیفت

 

۲۹ خرداد، بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا برخی مشتریان نفتی ما به دنبال جاسوسی هستند؟ گفت، «برخی که با اسم خرید نفت به ما مراجعه می‌کنند، به دنبال کسب اطلاعات هستند و می‌‌‌خواهند بدانند چگونه، با چه ترتیبات و ریزه‌کاری‌‌‌هایی به صادرات نفت می‌‌‌پردازیم.» وی تصریح کرد: «این افراد متعلق به کشوری خاص نیستند.»

در ۵ ژوئیه ۲۰۱۹ (۱۴ تیر ۱۳۹۸)، یک مقام آگاه نفتی به کیهان لندن گفت، بخشی از اطلاعات محرمانه و اسناد مهم در صادرات نفت ایران را مهره‌‌ها و باندهای درونی نظام با انگیزه‌‌های مختلف از جمله به دلیل رقابت و انتقام لو می‎دهند.

روزنامه نیویورک تایمز، ۸ اوت (۱۷ امرداد)، در گزارشی با عنوان «تحریم‌‌های آمریکا صنعت نفت ایران را به جاسوس علیه جاسوس تبدیل می‌کند» مدعی شد ۱۷ فردی که تحت عنوان «جاسوس سازمان CIA» توسط جمهوری اسلامی در بازداشت بسر می‌بردند به دنبال جمع‎آوری اطلاعات درباره‎‌‌ی فروش نفت ایران بودند.

در این گزارش به نقل از تاجران نفتی ایرانی آمده که به برخی افراد از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون دلار پیشنهاد رشوه داده‌اند که یکی از شماره‌ حساب‎های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران را افشا کنند.

در تیرماه سال ۱۳۹۸ مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از بازداشت ۱۷ جاسوس خبر داده بود که در مراکز حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور فعالیت می‌کردند.

جاسوسی در درون نظام و لو رفتن اطلاعات سرّی به مشکلی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است. در ۱۳ اسفند ۹۷، در پی چند حمله مسلحانه به یگان‌‌های نظامی رژیم در چند شهر مختلف حشمت‎الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی، خواستار تشکیل پرونده جاسوسی در ساختار تصمیم‎گیری و کارشناسی وزارت اطلاعات شد. بجز او چندین نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در مورد جاسوسی و لو رفتن اطلاعات نظامی حکومت انتقاد کردند که اینهمه نشانه‌‌‌‌ای از موقعیت متزلزل و شکننده نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در زمینه حفاظت از اطلاعات است.

در شهریور ۹۸ وزارت خارجه آمریکا برای دریافت هرگونه اطلاعات در مورد عملیات مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران و شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم‌‌های آمریکا جایزه ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرد. پیش از آن بیژن زنگنه وزیر نفت گفته بود آمریکا در اجرای تحریم‌‌های نفتی به «بلوغ شیطانی» رسیده است.

رقم‌‌های پیشنهادی آمریکا برای لو دادن اطلاعات مروبط به عملیات‌‌ پولشویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آندسته از مهره‌‌های نظام که انگیزه‌‌های مالی آنها بر وفاداری‎‎ سیاسی و عقیدتی‌شان می‌‌چربد بسیار وسوسه کننده است.

مجموعه‌ی این شرایط احتمال نفوذ سرویس‌‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب در بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران را به شدت افزایش داده است. دسترسی به اطلاعات محرمانه رژیم تا آنجا پیش رفت که تیمی زبده از موساد، ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (دهم دی ۹۷)، با مشعل‌‌‎های مخصوص تولید گرما وارد محل نگهداری اسناد اتمی رژیم در «شورآباد» تهران شده و ۳۲ گاوصندوق غول‌پیکر را باز کردند و آرشیو هسته‌‌ای جمهوری اسلامی را با خود از ایران خارج کردند. ماموریتی که بدون کمک عناصر و عوامل نفوذی داخل نهادهای امنیتی و نظامی و هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ممکن نمی‌بود.

در ماموریتی دیگر موساد دو محل مخفی در «تورقوزآباد» و «آباده» (استان فارس) را که در آن فعالیت‌‌های هسته‌‌ای پنهانی صورت می‌گرفت کشف و رسانه‌‌ای کرد.

اینهمه نشان می‌دهد که جاسوس‌‌ها و نفوذی‌‌ها مثل موریانه به جان جمهوری اسلامی افتاده‌‌اند. در چنین موقعیتی اطلاعاتی از درون نظام لو می‌‌رود که حتی باور آن برای مسئولان ارشد رژیم هم ظاهرا باورپذیر نیست.

روز سه‌‌شنبه ۲۱ آبان، در وزارت کشور «کنفرانس پدافند غیرعامل» برگزار شد و سردار جلالی رئیس سازمان ��دافند غیرعامل جمهوری اسلامی در آن سخنرانی کرد و گفت، «در سال ۹۸ فاصله خاکریز ایران و آمریکا کم شده و بهم نزدیک شدند. رویکرد آمریکا جنگ ترکیبی است یعنی همه مؤلفه‌های قدرت خود را علیه ما به کار گرفته است... این جنگ بر اساس نقاط ضعف طرف مقابل تنظیم می‌شود.»

از وضعیت موجود پیداست نقطه ضعف‌‌های جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری برای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی غرب آشکار است و می‌توانند روی آنها دست به اقدام بزنند. بر همین اساس است که راه‌‌های دور زدن تحریم‌‌ها بسته شده و فشارهای بین‌‌المللی بر حکومت ایران بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

عملیات سایبری برای نفوذ به سرورهای مدیریت اطلاعات در ایران، لو رفتن اطلاعات نفتکش‌‌های ایران که یکی از آنها در دریای سرخ هدف موشک‎‎ قرار گرفته و مسئولیت آن را کسی به عهده نگرفت، شناسایی افرادی که اقدام به دور زدن تحریم‌‌های آمریکا کرده‌اند و قطعات و تجهیزات با کاربردهای دوگانه به ایران فرستاده‌اند، شناسایی و تحریم شرکت‌‌هایی که به عنوان شریک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به جابجایی ارز به نفع حزب‌‌الله و حماس و دیگر شبه‌نظامیان منطقه کرده‌اند و خرابکاری در تأسیسات نظامی یا آزمایش‌‌های موشکی ایران از جمله شکست پیاپی پرتاب ماهواره‌‌ها، گوشه‌‌ای از شکست‌‌های جمهوری اسلامی است که هر کدام از آنها نیازمند امکاناتی است که بدون نفوذ و درز اطلاعات نظام ناممکن به نظر می‌رسد

وجود این شبکه‌‌ گسترده جاسوسی و نفوذ در خود نظام نیز انکار نمی‎‎شود چنانکه روز ۲۰ مهرماه کیهان تهران در گزارشی نوشت حضور نفوذی‌‌های آمریکا و اسرائیل در ایران و «جغرافیای مقاومت» اثبات شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.