رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات ایران؛ آمریکا به دنبال شناسایی 'سرکوبگران' است
22.11.2019 - 02:45

با وجود این، مقام‌ها در ایران از "موفقیت" در کنترل ناآرامی‌ها سخن گفته و با انتقاد شدید از مواضع دولت‌های خارجی، وضعیت را به "عملیات فروغ جاویدان و مرصاد" تشبیه کرده‌اند.

در همین حال، گزارش‌هایی از بازگشت نسبی اینترنت، بعد از ۶ روز، در برخی از شهرهای ایران خبر دارد.

ترامپ؛ حکومت ایران از بی‌ثباتی اینترنت را قطع کرده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که این روزها بخش مهمی از توجه او به جلسات علنی تحقیقات استیضاح معطوف شده، پی از شش روز در نخستین اظهارنظر علنی گفته: ""ایران آنقدر بی‌ثبات شده که رژیم، کل سیستم اینترنت‌ را خاموش کرده تا مردم بزرگ ایران نتوانند از خشونت عظیمی که در کشورشان رخ می‌دهد، حرف بزنند. آنها فکر کرده‌اند جهان از مرگ و مصیبتی که رژیم ایران باعث آن شده، خبردار نمی‌شود."

بگذر از پست توییتر شماره از @realDonaldTrump

Donald J. Trump
 

✔@realDonaldTrump

 
 

Iran has become so unstable that the regime has shut down their entire Internet System so that the Great Iranian people cannot talk about the tremendous violence taking place within the country....

 
۲۵٫۴ هزار نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 

پایان پست توییتر شماره از @realDonaldTrump

در همین حال، برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم امروز، پنجشنبه ۲۱ نوامبر، به بی‌بی ‌سی فارسی گفت: "ما تحریم مسئولان ایران و کسانی که در سرکوب اعتراض‌های اخیر دست داشته‌اند را بررسی می‌کنیم و همچنان فناوری‌هایی را برای اینکه مردم ایران بتوانند با دنیای خارج در ارتباط باشند را در اختیار مردم ایران قرار خواهیم داشت."

 

آقای هوک ضمن ابراز خشنودی کشورش از شکل‌گیری اعتراضات در ایران گفت: "ما سعی کردیم از اعتراض‌های سال‌های پیش درس بگیریم و به حکومت ایران اعتماد نکنیم. ما با در اختیار گذاشتن ابزار ارتباطی توانستیم که حتی با قطع اینترنت در ایران، مردم بتوانند با ابزاری که ما در اختیارشان گذاشتیم در ارتباط باشند."

 

اظهار خشنودی برایان هوک از اعتراضات اخیر در ایران

آلمان: خشونت فزاینده علیه معترضان را محکوم می‌کنیم

دولت آلمان اقدام نیروهای امنیتی ایران در "به کار بردن بیش از حد خشونت" در اعتراض‌های اخیر را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت: "ما از گزارش‌های مربوط به مرگ بیش از ۱۰۰ قربانی شوکه شدیم. باید به حق اعتراض مسالمت‌آمیز احترام گذاشته شود."

ساعاتی پیشتر اتحادیه اروپا هم خواهان "حداکثر خویشتنداری" از سوی ایران شده بود. 

ایران ضمن رد واکنش از اروپا خواسته در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

مرور لحظه به لحظه تحولات مرتبط با اعتراضات ایران را در این صفحه ویژه بخوانید. 

عکس مربوط به روز شنبه در اتوبان امام علی تهران استحق نشر عکسAY-COLLECTION/SIPA/REX/SHUTTERSTOCKImage captionتجمع اعتراضی روز شنبه در اتوبان امام علی تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا درباره اعتراض‌ها، از این اتحادیه خواسته "به جای اظهارات مداخله‌آمیز و دفاع از اشرار پاسخگوی خلف وعده‌های خود نسبت به مردم ایران باشد."

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا که در آن خواهان "حداکثر خویشتن‌داری" در برابر معترضان شده بود را دخالت در امور داخلی ایران خوانده است.

در ادامه اظهار نظرهای بین‌المللی در مورد تظاهرات اعتراضی در ایران، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز حمایت خود را از معترضان ابراز داشته است.

آقای پنس در توییتر نوشته است: "در حالی که ایرانیان به نشانه اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند، آیت‌الله‌های تهران با توسل به خشونت و حبس مردم خود را سرکوب می کنند." وی افزوده است: "پیام ایالات متحده روشن است: مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌اند."

این اظهارات در حالی صورت گرفته که مقام‌های ایرانی طی دو روز گذشته با تمجید از "کنترل سریع اوضاع" تلاش کرده‌اند اعتراضات گسترده به گرانی بهای بنزین را "آشوبگری و وابسته به خارج از این کشور" توصیف کنند. 

بگذر از پست توییتر شماره از @hesamodin1

Hesameddin Ashena@hesamodin1
 
 

خیال کردند عملیات فروغ جاودان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌است.

 
۵۶۸ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 

پایان پست توییتر شماره از @hesamodin1

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران در توییتر اعتراضات چند روز گذشته را به عملیات فروغ جاویدان مجاهدین خلق در سال ۱۳۶۷ تشبیه کرده و نوشته: "خیال کردند عملیات فروغ جاودان ۲ را کلید زده‌اند ولی حالا به خوبی فهمیدند که در واقع عملیات مرصاد ۲ کلید خورده‌است."

این تشبیه از سوی مشاور حسن روحانی واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. 

عملیات فروغ جاویدان، عملیات نظامی است که سازمان مجاهدین خلق در روزهای پایانی جنگ عراق و ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ از داخل خاک عراق علیه ایران انجام داد. ایران در پاسخ به این حملات، عملیات مرصاد را انجام داد که طی آن ضمن عقب نشاندن نیروهای مجاهدین، صدها نفر از اعضای آنها را کشت. 

پس از آن هم با دستور آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی ایران، هزاران نفر از زندانیان سیاسی، از جمله اعضای سازمان مجاهدین و همچنین گروه‌های چپ‌گرا که ارتباطی با عملیات مجاهدین نداشتند، به طور مخفیانه و دسته جمعی اعدام شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.