رفتن به محتوای اصلی

صحنه هاي كمتر ديده شده قيام آبان ٩٨
23.11.2019 - 10:40

 

Missing media item.

 

به جز این افراد که پس از اعتراضات در حال بازداشت هستند، در جریان اعتراضات نیز افراد زیادی در استان‌های مختلف ایران بازداشت شدند.

خراسان رضوی: ۴۰۰ نفر

شهر مشهد شامگاه ۲۴ آبان شاهد اعتراض‌هایی به افزایش قیمت بنزین بود اما مقامات این استان گزارشی درباره تعداد افراد بازداشت شده ارائه نکردند، تا اینکه احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نمازجمعه اول آذر گفت که در این شهر ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

وی اضافه کرد: «۹۰ درصد آن‌ها که جوانان بی‌تجربه بودند همان شب آزاد شدند و مهره‌های دشمن شناسایی و بازداشت شدند».

خوزستان: ۴۵۰ نفر

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، ۲۶ آبان گفته بود که در جریان سه روز اول این اعتراضات ۱۸۰ نفر دستگیر شدند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، اما در مصاحبه با رادیو فردا تعداد افراد بازداشت شده در این استان تا ۲۹ آبان را بیش از ۴۵۰ نفر اعلام کرد.

بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر، در روزهای گذشته نیز موج بازداشت در شهرهای خوزستان آغاز شده اما از تعداد دقیق آنان اطلاعی در دست نیست و به همین دلیل همچنان آمار ۴۵۰ نفر لحاظ شده است.

کردستان: ۳۰۰ نفر

آژانس خبری «کردپا» خبر داده که ۱۲۰ نفر در بوکان و ۲۲ نفر در ثلاث باباجانی بازداشت شده‌اند. برخی از رسانه‌های ایران نیز از بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر در سنندج و مریوان خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، تعداد افراد بازداشت شده در استان کردستان بیش از ۳۰۰ نفر است.

کرمانشاه: ۷۰۰ نفر

بهمن ریحانی، فرمانده «سپاه نبی‌اکرم» استان کرمانشاه، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده که «اکثر لیدرهای» اعتراضات «شناسایی و دستگیر شده‌اند و نظام اسلامی با سلب‌کنندگان امنیت جامعه و قطاع‌الطریق به شدت برخورد می‌کند».​

آقای ریحانی تعداد افراد بازداشت شده را اعلام نکرده است.

با این حال بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر که در اختیار رادیوفردا قرار گرفته است، در این استان همچنین حداقل ۷۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها با وجود نگهداری زندانیان بسیار بیش از ظرفیت عادی سلول‌ها، بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی و سپاه در این استان دیگر ظرفیت ندارد.

آذربایجان غربی: ۱۰۰ نفر

شهرهای بوکان و ارومیه از جمله شهرهای استان آذربایجان غربی هستند که در آنها درگیری‌هایی رخ داده است و بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، بیش از ۱۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان در این شهرها به زندان ارومیه و دیگر بازداشتگاه‌های این استان منتقل شده‌اند.

اصفهان: ۲۰۰ نفر

بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا از فعالان سیاسی و مدنی در اصفهان، در این استان نیز حداقل ۲۰۰ معترض بازداشت شده‌اند.

در همین حال تلویزیون ایران اقدام به پخش اعترافات اجباری تعدادی از افراد بازداشت شده در این شهر کرده است.

تهران: ۸۰۰ نفر

علاوه بر این، رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز ۲۹ آبان اعلام کرد که در استان‌های البرز، تهران و شیراز «سرشاخه‌های کلیدی‌تر» دستگیر شده‌اند. شهرهای اطراف تهران از جمله شهرهایی بوده که بالاترین میزان درگیری‌ها را داشته‌ است.

مقامات رسمی از بازداشت معترضان در شهرهای مختلف استان تهران خبر داده‌اند.

در این میان نورالله طاهری، فرماندار شهرستان شهریار، تنها از بازداشت حدود ۸۰ نفر در این شهرستان خبر داده است.

محمدحسین قاسم‌پور، دادستان عمومی و انقلاب رباط‌کریم، هم از بازداشت ۳۴ نفر خبر داده است. غلامرضا صادقی، دادستان بهارستان، نیز روز ۲۷ آبان از بازداشت ۳۵ نفر در اعتراضات خبر داد و پنج نفر از آنان را «لیدر» این اعتراضات خواند.

علیرضا تقیان، مسئول حوزه قضایی رودهن، نیز از بازداشت حدود ۳۰ نفر در این شهرستان خبر داده است. مسعود مرسلپور، فرماندار شهرستان اسلامشهر، نیز از بازداشت ۲۵ نفر تنها تا روز ۲۶ آبان خبر 

در همین حال، بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، مقامات استانداری تهران در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و نمایندگان احزاب، تعداد بازداشت‌شدگان در شهرهای این استان را بیش از ۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

از روز پنج‌شنبه نیز بازداشت گسترده دانشجویان در تهران آغاز شده و حداقل ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند. در همین حال به جز افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات، افراد دیگری نیز در شهرهای مختلف با مراجعه ماموران امنیتی به خانه‌شان بازداشت شده‌اند.

البرز: ۴۰۰ نفر

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، مقامات وزارت کشور در تماس نمایندگان مجلس تعداد بازداشت‌شدگان در استان البرز را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

در این میان روابط عمومی سپاه استان البرز تنها تا روز ۲۷ آبان از بازداشت ۱۵۰ نفر از افرادی خبر داده بود که آنها را «سردسته‌های» اعتراضات در این استان خوانده است.

شیراز: ۳۰۰ نفر

وب‌سایت محلی «شیرازه» روز ۲۷ آبان به نقل از یک مقام امنیتی که نامش اعلام نشده از بازداشت ۱۰۰ نفر در شیراز خبر داده بود.

در همین حال بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، تاکنون حداقل ۳۰۰ نفر در اعتراضات استان فارس بازداشت شده‌اند و تعداد افراد بازداشت شده رو به افزایش است اما به دلیل مشخص نبودن تعداد آنان همچنان آمار ۳۰۰ نفر لحاظ شده است.

آذربایجان شرقی: ۳۰ نفر

عابدین خرم، فرمانده سپاه استان آذربایجان شرقی، نیز از بازداشت ۳۰ نفر در تبریز خبر داده است.

مازندران: ۱۰۰ نفر

علی صفرپور، فرمانده انتظامی ساری، ۲۶ آبان اعلام کرد که ۶۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

تعدادی از فعالان سیاسی نیز از بازداشت تعداد دیگری از معترضان در شهرهای دیگر استان خبر داده‌اند و بر اساس این گزارش‌ها حداقل ۱۰۰ نفر در این استان بازداشت شده‌اند.

در این میان محمود میرفیضی، فرمانده انتظامی مازندران، گفته که ماموران پلیس فتا بابل با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی مدیر کانال تلگرامی «بنزین نزنیم» با ۲۳ هزار دنبال‌کننده در فضای مجازی شدند.

کهگیلویه و بویر احمد: ۲۵۰ نفر

محمد موسوی، فرمانده انتظامی گچساران، روز ۲۹ آبان اعلام کرده بود که ۱۵۰ نفر در جریان اعتراضات این شهرستان بازداشت شده‌اند.

علیرضا اتابک، فرماندار فرماندار کهگیلویه، روز ۲۸ آبان گفته بود که ۵۰ «خودروی بدون پلاک» که در اعتراضات اخیر با توقف خیابان‌ها را مسدود کرده بودند، توقیف شدند.

با جمع بندی آمار برخی از کانال‌های تلگرامی محلی مشخص می‌شود که بیش از ۲۵۰ نفر در این استان بازداشت شده‌اند.

کرمان: ۱۰۰ نفر

یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان، از بازداشت «عناصر و لیدرهای اصلی» اعتراضات در این استان خبر داده است.

وی به تعداد افراد بازداشت شده اشاره نکرده است. بر اساس گزارش فعالان سیاسی که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته بیش از ۱۰۰ نفر در این استان بازداشت شده‌اند که اکثر آنها مربوط به شهر سیرجان بوده است.

لرستان: ۳۰۰ نفر

حاجی محمد مهدیان، فرمانده انتظامی لرستان، از بازداشت معترضان در این استان خبر داده اما تعداد آنان را اعلام نکرده است. اما بر اساس گزارش فعالان سیاسی این استان، حداقل ۳۰۰ نفر به خصوص در شهر خرم‌آباد بازداشت شده‌اند.

یزد: ۴۳ نفر

محمد حدادزاده، دادستان یزد، روز ۲۶ آبان از بازداشت ۴۰ نفر در جریان اعتراضات این شهر خبر داده بود.

زنجان: ۳۰ نفر

اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان، روز ۲۷ آبان از بازداشت ۳۰ نفر در این استان خبر داده بود.

خراسان جنوبی: ۲۹ نفر

ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، از تشکیل ۲۹ پرونده قضایی بعد از گران شدن بنزین در استان خبر داده بود.

او گفته که این افراد «با قرار قانونی آزاد شدند و در حال حاضر هیچ فردی در این زمینه در زندان‌های استان زندانی نیستند».

بوشهر: ۱۰۰ نفر

خبرهای مربوط به درگیری‌ها در استان بوشهر به نسبت دیگر استان‌های ایران در روزهای گذشته کمتر منتشر شده است. از روز جمعه فیلم‌هایی درباره کشته و بازداشت شدن برخی از افراد در شهرهای این استان منتشر شده است.

در همین حال فرماندار جم در استان بوشهر از بازداشت برخی از افراد در این شهرستان خبر داده است.

برخی از فعالان سیاسی نیز در تماس رادیو فردا با آنان تعداد افراد بازداشت شده را بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.