رفتن به محتوای اصلی

بیانه گروهی از وکلای کشور پیرامون وقایع اخیر
01.12.2019 - 16:07

به علت پاسخگو نبودن و فقدان استقلال قضايي قوه قضاييه، وكلاي دادگستري به ريس اتحاديه كانون هاي وكلاي دادگستري نامه نوشتند.

"نامه ي سرگشاده ي جمعي از وكلاي دادگستري ايران به دكتر شهبازي نيا ريس اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران، خاسكودا،در خصوص الزام قوه قضاييه جمهوري اسلامي به رعايت حق دسترسي به وكيل دادگستري براي تمامي بازدداشت شدگان"

 رياست محترم اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران،اسكودا

با سلام

احتراماً با استناد به اصول سوم، هشتم، نوزدهم، سي و چهارم، سي و پنجم و يكصد و پنجاه و ششم قانون اساسي و مواد پنج، شش، هفتم و يكصد و نود و سيصد و چهل و ششم قانون آيين دادرسي كيفري و اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاقين بين المللي حقوق مدني، سياسي و فرهنگي اقتصادي و اجتماعي كه با استناد به اصل ٧٧ قانون اساسي و ماده ٩ قانون مدني در حكم قانون داخلي ايران قابل استناد و لازم‌الاتّباع است به استحضار مي رساند:

در جريان اعتراضات اخير پاييز ٩٨ ايران، هزاران نفر از شهروندان ايراني بدون رعايت بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین تشريفات قانون آيين دادرسي كيفري و فرايند قانوني بازداشت شده اند و عليرغم تصريح قانون آئین دادرسي كيفري بر الزام حكومت در رعايت حقوق بدیهی متهم از جمله حق داشتن وكيل دادگستري، حق دسترسي به وكيل دادگستري، حق تفهيم اتهام، حق اطلاع بازداشت به خانواده و حق سكوت و حق برخورداری از بهداشت و سلامت و دهها حقوق دیگر هيچ كدام از اين حقوق بنيادين براي هزاران شهروند دستگيرشده لحاظ و رعايت نشده است.

رعايت قواعد دادرسي كيفري جزو الزامات و از قواعد آمره محسوب و تخلف از آن موجب بي اعتباري رسيدگي و تعقيب انتظامي و كيفري مقام قضايي خواهد شد؛ اما شوربختانه گزارش‌های واصله حاكي از پايمال شدن تمام حقوق حقه ي شهروندان ايراني دستگيرشده دارد.

اصولاً رعايت قانون نبايد مشروط به شرط باشد و هيچ مقام قضايي حق ندارد به بهانه‌ی امنيت و حفظ حکومت، قانون را ناديده بگيرد. در حال حاضر تمامي دستگيرشدگان بايد از حق دسترسي و انتخاب وكيل دادگستري و حق دفاع برخوردار باشند. ولي متاسفانه نه تنها اين حق بنيادين ناديده گرفته شده است بلكه اين امكان را به همكاران وكلاي دادگستري در مراجعه و پذيرش وكالت دستگيرشدگان نيز داده نشده است.

لذا اينجانبان به عنوان جمعي از وكلاي دادگستري از حضرتعالي به عنوان رئيس اتحاديه كانون هاي وكلاي دادگستري ايران با جمعيت تقريب هفتاد هزار وكيل دادگستري خواستار الزام و درخواست اكيد از قوه قضاييه ايران نسبت به رعايت حقوق بازدداشت شدگان در برخورداري و دسترسي به وكيل دادگستري هستيم همچنانكه قانون تصريحا اعلام مي دارد كه تمامي اقدامات قضايي علیه شهروندان بازدداشت شده بدون حضور وكيل دادگستري از درجه ي اعتبار ساقط است و موجب مسئوليت انتظامي و كيفري براي تمامي مقامات قضايي و حتي دولت ايران در مجامع بين المللي خواهد شد.

وظیفه و شان وجود دستگاه قضايي مبتني بر سه عنصر دادرسي منصفانه، دادرسي عادلانه و رعايت اصل استقلال قضايي است كه دادرسي منصفانه و عادلانه با رعايت حق حضور و دسترس به وكيل دادگستري و احترام به آن محقّق خواهد شد كه عملكرد نظام قضايي ايران وفق دلايل و مدارك موجود حاكي از نقض اين سه عنصر بنيادين قضايي است كه موجب بي اعتباري و بي اعتمادي نسبت به نظام قضايي ايران شده است. بنابراين با التفات به اينكه كانون هاي وكلاي دادگستري مفتخر به دفاع از حقوق حقه ي ملت و تلاش براي حاكميت قانون هستند درخواست داريم در برابر اين همه تجاوز به حقوق ملت ساكت ننشينيد و كانون هاي وكلاي دادگستري را ملزم به ورود به عرصه ي دفاع از تك تك شهروندان دستگيرشده و حتي حمايت حقوقي از خانواده هاي كشته شده داريم و قوه قضاييه را ملزم به رعايت حقوق تمامي دستگيرشدگان در برخورداري از يك دادرسي منصفانه و عادلانه با حضور وكيل دادگستري نماييد. اقدام شما در اين عرصه در تاريخ ماندگار خواهد شد.
١-- حسين احمدي نياز
٢- محمد مقيمي
٣-هوشمند رحيمي
٤--مزدك اعتمادزاده
٥-دانيال استخر
٦-منصور انصاري
٧- قهرمان كريمي
٨-مجتبي حسيني
٩-جبار مباركي
١٠-حسين حق مه
١١-دانيال راستين
١٢-احسن حسن پور
١٣-شيلان بيگ زاد
١٤-مسعود اختراني تهراني

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.