رفتن به محتوای اصلی

وزارت خارجه افغانستان: ایران درباره کشته‌شدن ۹ مهاجر افغان در اعتراض‌های اخیر توضیح دهد
02.12.2019 - 16:11
 

آقای هیواد همچنین روز دوشنبه ۱۱ آذر در گفت‌وگو با روزنامه صبح کابل کشته شدن ۹ نفر از مهاجران افغان در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ را تایید کرده است.

او گفته است که خانواده سه نفر از افراد کشته‌شده به وزارت خارجه افغانستان مراجعه کرده و خواستار کمک این وزارتخانه برای تحویل اجساد کشته‌شدگان شده‌اند.

شکرالله مشکور، رئيس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نیز در این زمینه به رادیو آزادی گفته است: «ما ضمن ابراز نگرانی از نقض حقوق بشر در ایران، از دولت افغانستان خواسته‌ایم که این موضوع را از مسیر دیپلماتیک پیگیری کند».

رادیو آزادی همچنین تلاش کرده است از سفارت ایران در کابل در این زمینه پاسخی دریافت کند ولی تلاشش بی‌نتیجه بوده است.

پیش از این برخی رسانه‌ها به نقل از الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس خبر از کشته‌شدن ۹ نفر از اتباع افغانستان در اعتراض‌ها خبر داده بودند.

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم روز ۷ آذر به خبرگزاری ایسنا گفت که «تعدادی از کشته‌شده‌ها از اتباع بیگانه بود که مقیم ایران بوده‌اند».

او همچنین گفت برخی اتباع خارجی دیگر هم وارد ایران شده بودند تا به تعبیر این نماینده مجلس «اقداماتی انجام دهند».

این نماینده مجلس بدون اشاره به این اقدامات گفت که «کشورهای معاند با استفاده از اتباع بیگانه وارد کار شده و از مرز شرقی اسلحه وارد کردند».

علاوه بر این، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم روز ۲۸ آبان گزارشی درباره بازداشت برخی «اتباع بیگانه» منتشر کرد. به نوشته این خبرگزاری «یک تیم هفت‌نفره» که «همگی از اتباع یکی از کشورهای همسایه شرقی» هستند، پس از اینکه ۵ بانک را در جنوب تهران تخریب کردند، بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس در گزارش دیگری خبر داد که در استان البرز هم برخی از افراد بازداشت‌شده تابعیت افغانستانی داشته‌اند. این خبرگزاری به تعداد افراد بازداشت‌شده اشاره نکرده است.

بر اساس آخرین سازمان عفو بین‌الملل در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران حداقل ۱۶۱ نفر کشته شده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید کرده که باور دارد آمار کشته‌شدگان بیشتر از این تعداد است.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون درباره تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده و همچنین اتباع خارجی که در این اعتراض‌ها کشته یا بازداشت شده‌اند، آمار دقیقی نداده‌اند.

بیشترین آمار کشته‌شدگان را تاکنون وب‌سایت کلمه منتشر کرده است. این وب‌سایت می‌گوید در جریان این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته شده‌اند. برخی نمایندگان مجلس هم از بازداشت ۷ تا ۸ هزار نفر خبر داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.