رفتن به محتوای اصلی

در شهرهای مختلف ایران، مردم به خرید و پنهان کردن اسلحه پرداخته اند"
04.12.2019 - 07:00

قاچاق اسلحه به ایران افزایش یافته است

رادیو اسرائیل - منابع خبری در ایران به رادیو پیام اسرائیل گفته اند که به دنبال حملات مسلحانه ماموران حکومتی به سوی تظاهرکنندگان، خرید و فروش اسلحه قاچاق در بین شهروندان اغاز گردیده و مرتبا بالا می رود. ابراز نگرانی شده که با شدت گرفتن این روند، ممکن است خیزش مردمی بعدی در ایران، جنبه مسلحانه بگیرد.

آگاهان می گویند که منبع اصلی تامین اسلحه، دلالانی است که با افراد بسیج و سپاه پاسداران ارتباط دارند و از آن ها انواع اسلحه کمری، تفنگ و حتی تیربار می خرند و در بازار به خریداران عرضه می کنند.

سال گذشته خبر رسیده بود که اسلحه خانه برخی واحدهای سپاه پاسداران مورد سرقت قرار گرفته است. همچنین از ناپدید شدن شمار نامعلومی اسلحه از ذخایر نیروهای بسیج خبر رسیده بود که به احتمال زیاد به دست دلالان اسلحه رسید و اکنون به مردم عرضه می شود و خریداران زیاد یافته است.

منابع خبری رادیو پیام اسرائیل می گویند که همچنین دو مرکز دیگر تامین اسلحه، افغانستان و پاکستان است. به گفته این منابع، از سال ها پیش انواع اسلحه سبک و از جمله هفت تیر از این دو کشور وارد ایران شده و دلالان آن ها را ذخیره کرده اند و به تدریج به فروش می رسانند.

بیشترین بخش از سلاح های قاچاق از افغانستان، به ویژه به مشهد منتقل میگردد، ولی در اکثر شهرهای استان های مجاور مرز افغانستان، دلالانی وجود دارند که اسلحه خود را به طور بسیار محرمانه به علاقمندان پیشنهاد می کنند.

این سلاح ها معمولا باقیماندۀ اسلحه ای است که در جنگ های افغانستان ذخیر شده و یا مستقیما از انبارهای ارتش افغانستان و یا نیروهای چریکی در آن کشور دزدیده شده است.

به گفته برخی آشنایان امور، مقادیر اسلحه ای که به صورت قاچاق از پاکستان به ایران وارد می شود، بیش از منابع دیگر است. علت این امر، سابقۀ بلوچ ها در قاچاق انواع کالا از افغانستان به ایران و بالعکس می باشد. حضور بلوچ های افغانستان در همسایگی مرزهای جنوب شرقی ایران، امکانات بسیار مناسبی برای نقل و انتقال اسلحه به داخل ایران فراهم می آورد.

 

منابع خبری می گویند که بخش عظیمی از این اسلحه قاچاق توسط کامیون به بنادر جنوبی ایران منتقل می شود و در آن جا با کالاهای وارداتی که قرار است به شهرهای مختلف ایران ارسال گردد قاطی می شود تا ماموران میان راه و یا شهرها و شهرستان ها امکان کشف آن را نداشته باشند.

شمار نامعلومی از سلاح های قاچاق در بدنه درهای اتومبیل های شخصی و یا وانت بار جاسازی می شود و به شهرهای مختلف و از جمله تهران ارسال می گردد.

درباره نرخ فروش اسلحه قاچاق، اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی بهای آن بستگی به مکان معامله و هویت فرد خریدار دارد.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که اکنون مباحثه ای در میان مخالفان رژیم در ایران جریان دارد که آیا باید به تظاهرات مسالمت آمیز ادامه داد و یا به مبارزه مسلحانه روی آورد؟

طرفداران ادامه مبارزه مسالمت آمیز می گویند که هر اندازه هم که بتوان اسلحه ذخیره کرد، همیشه امکانات سپاه پاسداران بسیار بیشتر از تظاهرکنندگان است. آن ها به رویدادهای سوریه استناد می کنند که گفته می شود دست کم چهارصد هزار نفر در آنجا کشته شده اند و از چنین وضعی باید دوری جست.

گروهی دیگر این استدلال را رد می کنند و می گویند که رژیم با کشتار تکان دهنده ای که از تظاهرکنندگان بدون اسلحه به راه انداخت، راه دیگری جز پاسخگویی با اسلحه، باقی نگذاشته است.

از دیدگاه آنان، حمله به تظاهرکنندگان ماهشهر و تیراندازی به سوی آنان با تانک و خمپاره، نشان می دهد که رژیم چاره ای جز جنگ مسلحانه باقی نگذاشته است. فرض این افراد آن است که اگر مردم دست به اسلحه ببرند، شمار نامعلومی از افراد بسیج از پیکر رژیم جدا خواهند شد و حاضر به ادامه همکاری با آن نخواهند بود. آن ها حتی احتمال می دهند که با ادامه خیزش مسلحانه، گروهی از افراد بسیجی و حتی سپاه پاسداران، به مردم بپیوندند و اسلحه خود را به سوی حکومت نشانه روند.

آن ها می گویند که بسیاری از افراد بسیج و سپاه پاسداران، برای برخورداری از مزایای مالی اعطایی از جانب حکومت به آن نهادها پیوسته اند و در لحظه ای که احساس کنند هوا پس است، از رژیم دور شده و ممکن است به مردم بپیوندند.

تحلیلگران سیاسی می گویند که هم اکنون، دفتر بیت رهبری، نه تنها اعطای زمین به افراد بسیج را سازماندهی می کند، بلکه خامنه ای دستور داده که شمار بیشتری نهادهای حکومتی برای گردد که برای افراد بسیج ایجاد شغل و درآمد کند و آن ها را به ادامه فعالیت در خدمت رژیم، مشتاق تر سازد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.