رفتن به محتوای اصلی

فرمانده نیروی انتظامی: اعتراضات آبان متفاوت از گذشته و پراکنده بود
12.12.2019 - 17:20

فرمانده نیروی انتظامی این موضوع را به سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته که برای "تشکر" از اقدامات نیروی انتظامی امروز بیست و یکم آذر به دیدار فرمانده پلیس رفته بود.

آقای اشتری در جریان حضور فرمانده کل ارتش گفته در جریان "مدیریت" اعتراضات "جا دارد از همکاری سایر سازمان ها و دستگاه‌های امنیتی مخصوصاً ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کنم".

بر اساس گزارش رسانه های ایران فرمانده ارتش هم به سرتیپ اشتری گفته " اگر خود ما مشکلی ایجاد نکنیم، دشمنان نمی‌توانند به ما ضربه بزنند".

شماری از فرماندهان ارشد ارتش در این دیدار سرلشکر موسوی را همراهی می‌کرده‌اند.

عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات رهبردی، سرتیپ محمودی معاون اجرایی، سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی، سرتیپ نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی، دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و سرتیپ رحیم زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از جمله افردی بوده که امروز با فرمانده نیروی انتظامی دیدار کرده اند.

در جریان اعتراضات اخیر در ایران که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد، نیروی انتظامی همراه با نیروهای سپاه، بسیج و سایر نیروهای امنیتی با معترضان مواجه شدند.

سازمان عفو بین الملل می گوید توانسته مرگ دست کم ۲۰۸ نفر را در جریان این سرکوب ها تایید کند اما رقم کشته‌شدگان را بیش از این می داند.

مقام های ایرانی می گویند که تعداد کشته‌شدگان را می دانند اما آمار آنها را پس از تفکیک منتشر خواهند کرد.

در جریان افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، مجلس در پی طرحی برای بازگرداندن بهای سوخت به قیمت قبلی بود اما آیت‌الله علی خامنه ای با "اشرار" خواند معترضان از این تصمیم دفاع کرد و خواستار توقف هرگونه طرحی برای کاهش قیمت بنزین در مجلس شورای اسلامی شد.

عفو بین‌الملل می گوید اظهارات آقای خامنه‌ای "چراغ سبز" برای سرکوب معترضان بود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خانه یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه که به نوشته رسانه‌‌های ایران "کارگر ساختمانی بوده" استحق نشر عکسNOURNEWSImage captionعلی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خانه یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه که به نوشته رسانه‌‌های ایران "کارگر ساختمانی بوده" است

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز با حضور در منزل برخی از کشته شدگان وقایع اعتراضی اخیر و دیدار با بازماندگان آنها گفته است ۸۵ درصد کسانی که کشته شدند در اعتراضات حضور نداشته اند.

آقای شمخانی گفته کشته‌شدگان بخشی از "پروژه کشته‌سازی دشمنان" بوده‌اند.

در اظهار نظری دیگر، محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در جمهوری اسلامی ایران گفته است "تعداد ۸۴ اسلحه شکاری با گلوله‌های خاص" درجریان اعتراضات در قم کشف شد که به گفته او شماری از معترضان با آن گلوله‌ها کشته شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران می گویند با اصل اعتراض مخالفتی ندارند و این حق را برای شهروندان ایرانی به رسمیت می‌شناسند از جمله دادستان کشور پیشنهاد داده است که معترضان حرف و نظر اعتراضی خود را در قالب نامه بیان کنند.

گروهی از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی اخیرا در نامه ای که به ۷۷ نفر مشهور شده درباره پیامدهای ادامه وضعیت فعلی هشدار داده اند. قوه قضائیه تاکنون تعدادی از امضا کنندگان این نامه را احضار و دست کم یک نفر را بازداشت کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.